Senaste nytt

Vad räknas som "familj" hos SAS?

Sitter just nu i Senatorloungen i MUC och Lufthansa praktiserar samma policy. En anledning till att min familj troligtvis kommer åka Lufthansa och inte British Airways.
Jeg har også flere barn men jeg synes fortsatt regelen til BA med kun 1 gjest er helt riktig. Det er som du sier ofte fullt i BA F loungen på LHR, hvordan tror du det hadde vært hvis alle Gull medlemmer kunne ta med inntil 4 barn / gjester? Det hadde jo blitt enda trangere og mere bråk i loungene enn det som det er allerede i dag. Jeg reiser 95% privat som en hobby og de fleste turene er aleine. Men noen ganger reiser vi selvsagt alle sammen. I sommer skal vi hele familien til Singapore i økonomi og da er jeg selvsagt klar over at jeg ikke kan ta med alle på loungen og det er helt OK.
Ønsker man lounge til alle er det jo bare å kjøpe C billetter til hele familien. Eller går det også an å kjøpe 2 stk C billetter og 2 stk Y billetter og de voksne og barna kan bytte på å sitte i business. Da får alle adgang til loungen også. Vi har gjort dette før og det er et bra kompromiss.
Til slutt finnes det mange PP lounger som man kan kjøpe inn hele familien.

Så oppsummert mener jeg regelen om kun 1 gjest er den riktige. At SAS nesten gir bort gullkortene via kredittkort er jo en annen sak, men det gjør jo SAS loungene enda fullere.
 

travelmode

Medlem
Sitter just nu i Senatorloungen i MUC och Lufthansa praktiserar samma policy. En anledning till att min familj troligtvis kommer åka Lufthansa och inte British Airways.

Min erfarenhet är tyvärr att det beror på personalen som checkar in er till loungen, ibland ok ibland inte.
 

ulagun

Medlem
Funderat lite på ekonomiska aspekten för flygbolagen att driva lounger.
Är man freq. flyer med guldstatus eller högre och reser mest i jobbet blir nog inte kostnaden alltför hög. Något lätt att äta och oftast alkoholfri dryck pga av jobb eller bil som väntar.
Däremot när man kan fritidsresa som för oss i två aktuella fall. Lufthansagruppen t.o.r Budapest från 1.350 DKK eller Belgrade från 1.054 DKK. avgång CPH inkl. skatter. Hur många kronor blir då över för att hålla en lounge på t.ex. Senatornivå?
Speciellt då om man kan ta med statuslösa personer som t.ex våra bästa vänner. För dessa är ett loungebesök en höjdpunkt och det äts, dricks och mås bra. Om man ser vad ett glas vin och en räkmacka kostar på Arlanda så stoppar de säkert i sig för över 500 kronor per loungebesök. Och det blir ett besök på Kastrup ett i Munchen utresa Hemresa ett i Budapest ett i Wien. Ponera 4 besök gånger ca. 500kr så blir det avsevärt mer än vad hela resan kostar. (utöver mat/dryck tillkommer ju personal,hyreskostnad mm.)
Detta måste väl även flygbolagen räkna på. De idkar ju inte välgörenhet.
Därav min åsikt att begränsa "gästandet" till ett minimum . Allt för att på sikt behålla våra lounger med en hyfsad standard.
OK en sambo/hustru/partner samt x antal barn under 18 år.
Nästa pilsner är ju begreppet "familj". S.k kärnfamiljen är ju snart blott ett minne. Utan lägga några värderingar (alls) kan ju en familj idag bestå av okänt otal kombinationer. Hur gör Delta eller United om en mormonpappa dyker upp med tre fruar och en drös barn?
Eller är jag helt fel ute???
 

travelmode

Medlem
Funderat lite på ekonomiska aspekten för flygbolagen att driva lounger.
Är man freq. flyer med guldstatus eller högre och reser mest i jobbet blir nog inte kostnaden alltför hög. Något lätt att äta och oftast alkoholfri dryck pga av jobb eller bil som väntar.
Däremot när man kan fritidsresa som för oss i två aktuella fall. Lufthansagruppen t.o.r Budapest från 1.350 DKK eller Belgrade från 1.054 DKK. avgång CPH inkl. skatter. Hur många kronor blir då över för att hålla en lounge på t.ex. Senatornivå?
Speciellt då om man kan ta med statuslösa personer som t.ex våra bästa vänner. För dessa är ett loungebesök en höjdpunkt och det äts, dricks och mås bra. Om man ser vad ett glas vin och en räkmacka kostar på Arlanda så stoppar de säkert i sig för över 500 kronor per loungebesök. Och det blir ett besök på Kastrup ett i Munchen utresa Hemresa ett i Budapest ett i Wien. Ponera 4 besök gånger ca. 500kr så blir det avsevärt mer än vad hela resan kostar. (utöver mat/dryck tillkommer ju personal,hyreskostnad mm.)
Detta måste väl även flygbolagen räkna på. De idkar ju inte välgörenhet.
Därav min åsikt att begränsa "gästandet" till ett minimum . Allt för att på sikt behålla våra lounger med en hyfsad standard.
OK en sambo/hustru/partner samt x antal barn under 18 år.
Nästa pilsner är ju begreppet "familj". S.k kärnfamiljen är ju snart blott ett minne. Utan lägga några värderingar (alls) kan ju en familj idag bestå av okänt otal kombinationer. Hur gör Delta eller United om en mormonpappa dyker upp med tre fruar och en drös barn?
Eller är jag helt fel ute???

Vad gäller kostnader så tror jag att mat och dryck utgör långt ifrån de stora kostnaderna. Jag tror att det är lokaler och personal som utgör den stora kostnadsmassan för bolagen.
 

Senator

Moderator
Min erfarenhet är tyvärr att det beror på personalen som checkar in er till loungen, ibland ok ibland inte.

Förtydliga att samma policy gäller Miles & More Senator i Lufthansagruppen egna lounger. Med andra ord inte en Star Alliance förmån, men en förmån för M&M som är snarlik den SAS har i egna lounger.
 
Toppen