Senaste nytt

Vad räknas som "familj" hos SAS?

Hok

Medlem
Det där borde gå att förenkla ytterligare. Regeln är +1 eller familj. För enkelhetens skulle borde regeln med familjemedlemmar helt enkelt skrotas och bara heta ”du får ta med en gäst samt egna barn under 18”. Partner/sambo får således vara +1.

Tyvärr är det väl för vanligt idag att man åker med partner och partners barn. Hur gör man då? Jag åker till exempel med fru och hennes son.
 

mha321

Medlem
Just den typen av frågeställningar som @Hok tar upp är ju det som gör det krångligt, även om man försöker göra det enkelt. Och SAS är ju inte direkt kända för att göra något enkelt ens när de försöker :) Man får ju också snabbt problem med definitionen av partner - gäller bara sambo? Varför inte särbo-förhållanden som också är rätt populära idag?

Personligen tycker jag förslaget från @Tjaeng är det klart bästa -- en gäst, punkt (nej, inte räkna infant, men däremot räkna barn). Utöver det får varje gold och diamond ett visst antal guest-vouchers, som de sedan själv kan välja vem som får komma med. Vill man ta in familjemedlem så gör man det. Vill man satsa allt en gång och ta med precis alla i hela släkten gör man det. Och vill man ta in sin bästa kompis så gör man det.

Dessa behöver ju inte nödvändigtvis vara rena lounge-vouchers som man kan ge borg hur som helst, utan just guest-vouchers där kortinnehavaren faktiskt själv måste vara med. Då minskar värdet för svartamarknad-handel av dem, men det minskar inte alls i värde för de som faktiskt använder dem på det sätt som det vore tänkt.
 

JochenS

Medlem
Så här skriver SAS om vad som är familj:
Ta med familjen: Du som har EuroBonus Guld- eller Diamant-kort kan ta med familjen (maka/make/partner och egna barn – högst fyra familjemedlemmar) till SAS Lounges, om familjemedlemmarna också reser med SAS eller Star Alliance.

Så det är väl rätt klart vad som menas med familj. Att det sedan är svårt att visa vem som är en annan sak. Och antagligen kan en syster/bror komma in som maka/make och så vidare. Men om det är ett stort problem vet jag inte.
 

Hachans

Medlem
Det största problemet är att systemet missbrukas.

Alla mer eller mindre rutinerade resenärer vet att spärrarna släpper in vem som helst och upp till fyra personer efter den så länge personen har ett guldkort+. Så det är bara att ta in hur många man vill i princip vare sig det rör sig om familjemedlemmar, kollegor eller hemliga älskare.

Personalen protesterar inte, och loungerna blir överfyllda och tämligen otrevliga med barn som springer runt och tafsar på all maten och folks kollegor som behandlar loungen som sitt eget privata kontor.

Nej, ta bort familjeförmånen och ersätt av EN gäst. Ta också bort automatspärrarna och sätt personalen där som övervakar.
 
Lite lustigt när förmåner misstas för rättigheter. Och speciellt när det sedan skälls på flygbolagen för att de är inflexibla och paragrafryttare

Panta rei
 

squeezen

Medlem
Det största problemet är att systemet missbrukas.

Alla mer eller mindre rutinerade resenärer vet att spärrarna släpper in vem som helst och upp till fyra personer efter den så länge personen har ett guldkort+. Så det är bara att ta in hur många man vill i princip vare sig det rör sig om familjemedlemmar, kollegor eller hemliga älskare.

Personalen protesterar inte, och loungerna blir överfyllda och tämligen otrevliga med barn som springer runt och tafsar på all maten och folks kollegor som behandlar loungen som sitt eget privata kontor.

Nej, ta bort familjeförmånen och ersätt av EN gäst. Ta också bort automatspärrarna och sätt personalen där som övervakar.
Aha, har alltid trott bara en kan gå efter i autospärrarna. Där ser man
 
Det största problemet är att systemet missbrukas.

Alla mer eller mindre rutinerade resenärer vet att spärrarna släpper in vem som helst och upp till fyra personer efter den så länge personen har ett guldkort+. Så det är bara att ta in hur många man vill i princip vare sig det rör sig om familjemedlemmar, kollegor eller hemliga älskare.

Personalen protesterar inte, och loungerna blir överfyllda och tämligen otrevliga med barn som springer runt och tafsar på all maten och folks kollegor som behandlar loungen som sitt eget privata kontor.

Nej, ta bort familjeförmånen och ersätt av EN gäst. Ta också bort automatspärrarna och sätt personalen där som övervakar.
Helt enig:) BA har jo forstått dette og tillater kun 1 gjest for de som har gullstatus. GGL har egne regler men dette er de som flyr veldig mye med BA. En annen fordel er at det er veldig få
barn i BA F loungen. Veldig sjelden jeg ser barn i loungene. Ønsker man å ta med hele familien er det jo bare å bestille billett i C eller F til alle sammen hvis de andre ikke har status.
Jeg synes SAS burde også ha en regel med 1 gjest uansett og at f. eks Pandion kan ta med noen flere (slik som BA har for GGL) Det er jo ikke så rart at SAS loungene er overfyllte. Og i Norge kan vi jo få SAS gullkort uten å fly en eneste meter med *A
 

Senator

Moderator
Det största problemet är att systemet missbrukas.

Alla mer eller mindre rutinerade resenärer vet att spärrarna släpper in vem som helst och upp till fyra personer efter den så länge personen har ett guldkort+. Så det är bara att ta in hur många man vill i princip vare sig det rör sig om familjemedlemmar, kollegor eller hemliga älskare.

Personalen protesterar inte, och loungerna blir överfyllda och tämligen otrevliga med barn som springer runt och tafsar på all maten och folks kollegor som behandlar loungen som sitt eget privata kontor.

Nej, ta bort familjeförmånen och ersätt av EN gäst. Ta också bort automatspärrarna och sätt personalen där som övervakar.

Helt enig:) BA har jo forstått dette og tillater kun 1 gjest for de som har gullstatus. GGL har egne regler men dette er de som flyr veldig mye med BA. En annen fordel er at det er veldig få
barn i BA F loungen. Veldig sjelden jeg ser barn i loungene. Ønsker man å ta med hele familien er det jo bare å bestille billett i C eller F til alle sammen hvis de andre ikke har status.
Jeg synes SAS burde også ha en regel med 1 gjest uansett og at f. eks Pandion kan ta med noen flere (slik som BA har for GGL) Det er jo ikke så rart at SAS loungene er overfyllte. Og i Norge kan vi jo få SAS gullkort uten å fly en eneste meter med *A

Min personliga livssituation har ändrats eftersom jag blev pappa förra året. Min åsikt i frågan är samma som under de 19 år jag har haft Guldkort innan: det är naturligt att kortinnehavare tar med +1 samt egna barn. Jag antar att ni båda inte än är föräldrar och ser frågan med dessa ögon. Det är helt naturligt, och i min världen finns det olika synpunkter och åsikter i frågan, inte rätt eller fel.

Dock känns det som vi blandar "problem". Trots den restriktiva policy som British Airways finns det massor av klagomål att Galleries First är underdimensionerad. Gällande SAS: är problemet antal familjegäster eller hur relativt enkelt det är idag att uppnå EBG?

Min åsikt är ganska enkel: att en statusmedlem som någon gång per år tar med sig sin familj på semesterresa, och är lojal mot sitt flygbolag bör ha rätten till att ta med sig sin partner och egna barn. Allt utom detta är +1.

Sitter just nu i Senatorloungen i MUC och Lufthansa praktiserar samma policy. En anledning till att min familj troligtvis kommer åka Lufthansa och inte British Airways.
 

Tjaeng

Medlem
Min åsikt är ganska enkel: att en statusmedlem som någon gång per år tar med sig sin familj på semesterresa, och är lojal mot sitt flygbolag bör ha rätten till att ta med sig sin partner och egna barn. Allt utom detta är +1.

Låter ju isåfall som att hård +1-regel samt ett antal lounge vouchers varje år skulle vara lösningen?

Alternativt att man har en hård +1-regel OCH tillåter familj, men att ”familj” endast avser personer man har registrerat som familj och som har egna FF-nummer. På så sätt inget tjafs om vem som får bli insläppt på familjekvoten eller ej.

Dessutom schysst metadata för flygbolagen.
 
Toppen