Senaste nytt

Avboka SAS bonusbiljett, 24h eller dagen innan?

Jean-Pierre

Medlem
Hej, någon som har erfarenhet i praktiken hur nära inpå man kan avboka bonusbiljett och få tillbaka poängen?

En arbetsdag innan står det hos SAS, men jag tycker det blir lite oklart vad just arbetsdag innebär.

Mitt flyg avgår 10:30 en måndag. Innebär det senaste avbokning:
1. 24h innan, dvs 10:29 söndag
2. Dagen innan, dvs 23:59 söndag.
3. ...eller en vardag innan... ("arbets"dag). Mindre troligt?

Har letat i gamla trådar och hittat flera svar som förmodar det ena eller andra, men jag är mer intresserad av om någon har verklig erfarenhet, gärna av avbokning online. Avbokning via telefon skulle det ju kunna bli olika resultat beroende på agent (?).
 

Jean-Pierre

Medlem
Tillägg: beroende på om en strejk bryter ut eller inte, som påverkar resplaner så skulle jag vilja ev. avboka så sent som möjligt...
 

Homer

Medlem
Jag har avbokat online med mindre än 24tim kvar och fått tillbaka $+poäng (tror det finns en tråd där det diskuterats)
då handlade det om SAS egna flighter och inom Europa.
 

fcx

Medlem
Hej, någon som har erfarenhet i praktiken hur nära inpå man kan avboka bonusbiljett och få tillbaka poängen?

En arbetsdag innan står det hos SAS, men jag tycker det blir lite oklart vad just arbetsdag innebär.

Mitt flyg avgår 10:30 en måndag. Innebär det senaste avbokning:
1. 24h innan, dvs 10:29 söndag
2. Dagen innan, dvs 23:59 söndag.
3. ...eller en vardag innan... ("arbets"dag). Mindre troligt?

Har letat i gamla trådar och hittat flera svar som förmodar det ena eller andra, men jag är mer intresserad av om någon har verklig erfarenhet, gärna av avbokning online. Avbokning via telefon skulle det ju kunna bli olika resultat beroende på agent (?).

Alternativ 2, mätt i avreseflygplatsens tidszon var svaret sist jag frågade SAS.
 

HCW

Medlem
Fredag var svaret jag nyligen fick från Tallin avseende en resa på måndagen efter. Vill minnas att SAS själva skriver både 24h och en arbetsdag innan så ingen ordning alls. För egen del undviker jag oklara alternativ om jag har möjlighet att planera.
 

Alf

Medlem
Jag har avbokat resa med SAS/SQ på fm med avresa på em samma dag och allt gick tillbaka, poäng+voucher.

Det var nog lite turen som gjorde att agenten inte reagerade på den korta tiden. Skall nog som senast sikta på 24 tim innan.
 

Jean-Pierre

Medlem
Tack för alla svar!

... och följande blev min erfarenhet från verkligheten:

1. Ringde SAS och frågade vad som gällde. Svaret blev:
- fram till 24h innan avresa: går att boka av online.
- mindre än 24h innan avresa, men ändock dagen innan: man behöver man ringa SAS för att boka av.

2. Min bonusbiljett med SAS bokade jag av. (det var en back-up-biljett för en endagars spansk strejk idag, som dock blåstes av, så jag behövde inte använda min reservplan att åka imorgon måndag istället...)
- Jag missade 24h innan och mycket riktigt gick det då inte längre att boka av online.
- Idag söndag, 23h innan avresa (fortfarande dagen innan avresa) så bokade jag istället av via telefon. Inga problem.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
1. Ringde SAS och frågade vad som gällde. Svaret blev:
- fram till 24h innan avresa: går att boka av online.
- mindre än 24h innan avresa, men ändock dagen innan: man behöver man ringa SAS för att boka av.

Precis, det här har jag erfarenhet av. Jag har bokat av bonusresor kvällen innan avresa (dvs, mindre än 24h innan) och då funkade det inte online, men gick bra när jag ringde.
Dock bör man ju komma ihåg att detta bara funkar (om "mindre om 24h" även är utanför kontorstid) om man är minst EBG så att man har tillgång till kundtjänst på telefon dygnet runt.
 

obs

Medlem
... och följande blev min erfarenhet från verkligheten:

1. Ringde SAS och frågade vad som gällde. Svaret blev:
- fram till 24h innan avresa: går att boka av online.
- mindre än 24h innan avresa, men ändock dagen innan: man behöver man ringa SAS för att boka av.
Så det gäller också om dagen innan är en söndag eller helgdag?
 
Toppen