Senaste nytt

Flytta till Dubai?

flybob

Medlem
Jag har löst blivit erbjuden ett jobb i Dubai och skulle gärna höra era åsikter och erfarenheter kring att jobba i och bo i UAE.
Jobbet skulle innebära en hel del resande i Mellanöstern och kanske även till viss del afrika.

Det som lockar är väl framförallt att uppleva ett nytt land, en annorlunda kultur och även ett helt ok jobb.

Vad är viktigt att tänka på? Antar att jag skulle bli tvungen att gifta mig för att ta med mig min partner?
Förstår att boende är tämligen dyrt, är det något man bör ha med i förhandlingarna?

All input skulle uppskattas mycket!
 

Ystad

Medlem
Har inte jobbat där - men besökt i jobbet och har f d kollegor som jobbat där.
Varmt, varmt o varmt ... man går från sitt air-con hem till sin air-con bil och kör till sitt air-con kontor.
En kollega beskrev det som "några skyskrapor i öknen".
Var väl ganska billigt där för ett 10-tal år sedan - men inte längre (enligt min åsikt).
 

danielhog

Medlem
Att få boende inbakat i lön eller som förmån är ett tips, så du slipper ta hand om den biten själv. Både gällande kostnad och att fixa med hyreskontrakt etc.

X antal hemresor/resor till svergie betalda för att träffa familj.

Kostnad för flytt av bohag eller som jag föredrar, hyr möblerat.
 
Last edited:

nissefalk

Medlem
Jag har bott där och länderna därikring i 15 år så skicka gärna ett PM med detaljer som du vill ha svar på så kanske jag kan hjälpa till, flyttade dock hem till Sverige från Dubai 2013 så kanske min info inte är direkt pur färsk. Har också rest mycket i regionen och bott i Afrika 2 år samt varit ansvarig för Sub Sahara Afrika, så som sagt hör av dig i PM så kanske jag kan hjälpa till.
 

flybob

Medlem
Har inte jobbat där - men besökt i jobbet och har f d kollegor som jobbat där.
Varmt, varmt o varmt ... man går från sitt air-con hem till sin air-con bil och kör till sitt air-con kontor.
En kollega beskrev det som "några skyskrapor i öknen".
Var väl ganska billigt där för ett 10-tal år sedan - men inte längre (enligt min åsikt).
Tack för svar, den extrema värmen känns som en svår sak att vänja sig vid, speciellt då jag föredrar att promenera. Som en vän i Dubai sa 'Walking isn't really a goer.'.

Att få boende inbakat i lön eller som förmån är ett tips, så du slipper ta hand om den biten själv. Både gällande kostnad och att fixa med hyreskontrakt etc.

X antal hemresor/resor till svergie betalda för att träffa familj.

Kostnad för flytt av bohag eller som jag föredrar, hyr möblerat.
Tack, skall ha dessa i åtanke.

Jag har bott där och länderna därikring i 15 år så skicka gärna ett PM med detaljer som du vill ha svar på så kanske jag kan hjälpa till, flyttade dock hem till Sverige från Dubai 2013 så kanske min info inte är direkt pur färsk. Har också rest mycket i regionen och bott i Afrika 2 år samt varit ansvarig för Sub Sahara Afrika, så som sagt hör av dig i PM så kanske jag kan hjälpa till.
Toppen, skickar dig ett PM så snart jag har något lite mer konkret. Vad förde dig tillbaka till Sverige?
 
Jag flyttade hem från Saudi Arabien förra året och har varit en del där. Kan också hjälpa via PM om du vill ha någon mer vinkel på det.
 

Delayed

Medlem
Naturligtvis förstår jag att ni som erbjuder hjälp via PM gör det i bästa välmening och all heder för att nu tar er tid och vill hjälpa. Så länge inte känslig/personlig information avslöjas tror jag dock "forumkollektivet" uppskattar om så mycket som möjligt av dialogen förs "öppet".
 

nissefalk

Medlem
Naturligtvis förstår jag att ni som erbjuder hjälp via PM gör det i bästa välmening och all heder för att nu tar er tid och vill hjälpa. Så länge inte känslig/personlig information avslöjas tror jag dock "forumkollektivet" uppskattar om så mycket som möjligt av dialogen förs "öppet".

Jag förstår det där, i PM blir det kanske lite mer personliga detaljer, men, här är en del av det jag skickade till flybob med lite personliga detaljer bort tagna , kanske någon som får lite användning för denna info


Låter spännande med Dubai, Jag flyttade dit första gången 1994 och stannade i 1 år då blev det flytt till Saudi Arabien, flyttade sedan hem till Sverige i 2 år men så kom det sig att jag flyttade tillbaka 1998 men då till Abu Dhabi, var mycket i Dubai under åren där nere och bodde där igen fast mellan 2009 och 2013.

Du måste som du sagt vara gift annars kan det bli problem, din fru kan jobba. Du kommer att sponsras av ditt företag och din fru sponsras sedan av dig, sponsras menas den som ställer sig som garant för ett uppehålls tillstånd.

Dubai är nog det bästa stället i Gulfen att bo i, i stort sett alla västerländska företag har sina huvud kontor för regionen där, det mesta fungerar väldigt bra , myndigheten i Dubai, dvs Sheikh Mohammed, har gjort mycket bra grejer för landet, körkort, visum etc etc är enkel och gå relativt snabbt, det mesta går att göra online.

Det är egentligen bästa att få så mycket som möjligt i lön hellre än allowances detta då när du lämnar så skall firman betala ut en end of service benefit som baseras på lönen då räknas inte allowances såsom respengar eller hyra in.

Boende är dyrt jämfört med Sverige och så betalar man hyra ett helt år i förväg så det är något att tänka på, min firma gav mig ett räntefritt lån på hyran över ett år och drog på lönen eller alternativt så står firman din för hyran.

För att få lite koll på vad det kostar kolla på siten dubai.dubizzle.com, Bra områden är Jumeirah Lake Towers, JLT, eller kring the Marina, där är det lägenhet som gäller, hus kostar mer och finns lite överallt men kostar mer än lägenheter jag bodde i något som heter Emirates Crown Tower och hade en 2 bedroom som är jätte stor ca 170 m2 den kostade mig ca 10,000 AED per månad, ser på siten jag nämnde att liknande lägenhet faktiskt kostar det samma idag så priserna att hyra har gått ner de senaste 3 till 4 åren.

MEN VIKTIGT vid boende du skall försöka bo så nära ditt kontor som möjligt, trafiken är ett stort irritations moment.

Du borde få minst en månads boende helst 2 månader när du kommer ner i ett möblerat boende, du borde också få en flytt av egna möbler betald, det tar minst en månad att få ner en container från Sverige. Medical Insurance måste firman tillhandahålla åt dig och familjen, jag hade BUPA som är en av de största medical insurance företagen, de är bra.

Flygresor hem skall firman stå för en gång om året det är lag på det och gäller alla expats, min firma hade så många nationaliteter så man satte en summa som man fick en gång om året i Januari istället för att fixa med biljetter, firman borde betala för resa ner och sedan hem när du flyttar tillbaka och vid tillbaka flytt till Sverige är det också bra att få en peng för en container hem.

En bil kunde ju också vara bra att få av firman men här är ett tips att om du vet hur länge du skall vara borta så köp en egen bil, om du är borta från Sverige i minst 12 månader och har ägt bilen i 6 månader så får du ta med bilen hem till Sverige utan skatt eller moms, alla finare bilar är billigare i Dubai än hemma i Sverige speciellt begagnade , beg bilar finns det i massor att köpa i Dubai.

I övrigt är det som nämnts i tråden väldigt varmt på sommaren, mellan Juni och September så är det i stort sett aldrig under 30 grader någon gång på dygnet, dagtid får man räkna med 40 till 44 och det är fuktigt, man vänjer sig dock men första sommaren är värst....mellan slutet av Oktober och Maj är det mycket behagligt väder,

Jag spelar golf så jag var medlem på Emirates Golf Club spenderade mycket tid där, de har pool och gym samt 3 restauranger förutom 36 håls golf, om du spelar golf så är det dyrt kan vara läge att be om ett medlemskap som del av paketet, tror Emirates GC nu ligger på ca 40,000 AED om året i avgift.

En annan grej att tänka på är att det kan gå fort att göra åt pengar i Dubai om man går ut och äter och dricker ofta, kan rekommendera att stoppa undan lite pengar, några år i Dubai så kan man lägga undan ganska mycket pengar för framtiden så jag rekommenderar ett rejält sparande då det kommer att hjälpa dig i Sverige i framtiden.
 
Toppen