Senaste nytt

Affärer/sajter som tar emot AMEX

mha321

Medlem
Handlaren kan alltid välja att låta bli att kräva kod i sina terminaler för köp upp till ett visst belopp. Då tar också handlaren risken för eventuella ”chargebacks” och felaktiga korttransaktioner. För handlare som har stora transaktionsmängder men där snittköpet är lågt, kan det finnas vinning i att snabba upp köpen/transaktionstiden mot att i gengäld kanske inte få betalt för riktigt alla köp. En handlare som exempelvis Pressbyrån i tunnelbanan skulle vara ett bra exempel på en handlare som skulle tjäna på att korta kassaköerna genom att tillåta köp utan pin-kod på köp upp till kanske någon hundring.
En period var det rätt vanligt på större lunchrestauranger att tillåta det på både swipe och chip. Det känns som det inte alls är lika vanligt nu utan till största delen är ersatt av kontaktlös-utan-kod. Tror aldrig jag faktiskt sett det på pressbyrån även om jag håller med om att det borde varit så :)

Även där kan handlaren välja en beloppsgräns. Där sitter även en beloppsgräns i kortet (vet inte om det ser ut så även för chip-betalningar, men på NFC gör det definitivt det) över vilket det alltid blir kod. Det är den lägsta av de två gränserna för varje enskild transaktion som används.
 

Delayed

Medlem
Har säkert varit uppe tidigare men Cancerfonden, Cancerfondens vision är att besegra cancer | Cancerfonden tar Amex i varje fall i samband med minnesgåvor vid begravningar. Som säljare anges dock "företaget" "Stripe", vilket är tämligen svårt att "koppla ihop" med Cancerfonden. Då korrekt belopp dök upp som notifiering några ögonblick efter genomförd gåva, kan det dock knappast vara fel.
 

mha321

Medlem
Har säkert varit uppe tidigare men Cancerfonden, Cancerfondens vision är att besegra cancer | Cancerfonden tar Amex i varje fall i samband med minnesgåvor vid begravningar. Som säljare anges dock "företaget" "Stripe", vilket är tämligen svårt att "koppla ihop" med Cancerfonden. Då korrekt belopp dök upp som notifiering några ögonblick efter genomförd gåva, kan det dock knappast vara fel.
Med just stripe så står det ofta som stripe först under tiden det är reserverat för att sedan byta till handlarens namn när det bokats definitivt. Vet inte hur det är med just cancerfonden, men kan det varit så att det är mindre än ett par dagar sedan?
 

Johans00

Medlem
Med just stripe så står det ofta som stripe först under tiden det är reserverat för att sedan byta till handlarens namn när det bokats definitivt. Vet inte hur det är med just cancerfonden, men kan det varit så att det är mindre än ett par dagar sedan?
Brukar vara så med klarna också
 
Har säkert varit uppe tidigare men Cancerfonden, Cancerfondens vision är att besegra cancer | Cancerfonden tar Amex i varje fall i samband med minnesgåvor vid begravningar. Som säljare anges dock "företaget" "Stripe", vilket är tämligen svårt att "koppla ihop" med Cancerfonden. Då korrekt belopp dök upp som notifiering några ögonblick efter genomförd gåva, kan det dock knappast vara fel.

Alla mina betalningar via Klarna checkout samt dragningar från Billhop står som Stripe för mig under hela reservationstiden.
 

Delayed

Medlem
Med just stripe så står det ofta som stripe först under tiden det är reserverat för att sedan byta till handlarens namn när det bokats definitivt.
Ja nu har Cancerfonden dykt upp. Stripe står dock fortfarande kvar som "inköpsställe". Antar att det är dessa som hanterar Cancerfondens kortbetalningar. Online payment processing for internet businesses - Stripe

Screenshot from 2019-04-24 07-42-30.png
 

GOTBound

Medlem
Nej det är skilda bolag i detta. Alla hemköpsbutiker som ägs av Hemköp tar Amex, de som ägs av handlare så är det handlaren själv som bestämmer. Så har det varit i ca 5 år nu, så om din hemköpsbutik inte tar amex, ta det med ägaren av butiken då han/hon måste ta beslutet att skaffa amex.

Nu tar min lokala Hemköp butik AMEX, dock bara chip, blipp (contact less) fungerar inte.

EK
 
Toppen