Senaste nytt

Era bästa weekendresor

Hej, undrar vad ni rekommenderar för weekendresor med avgång Stockholm samt om ni har tips och förslag kring dessa?

På listan står ex Paris och Amsterdam, inte varit där. När är det bäst att åka / när kan man hitta bra biljetter? Andra ställen jag kikar lite på är ex Barcelona.

Har varit i Berlin, Prag, Köpenhamn, Helsinki och London under senare år. Som liten även Rom, Neapel, Nice, Athen.

Vad vill jag ha ut av resan, ja sightseeing, god mat och en trevlig helg helt enkelt.
 

Rickard_O

Medlem
Jag brukar föreslå Bukarest till folk som frågar om weekendställen att åka till som redan varit i Prag.
Prisnivån ligger rätt bra fortfarande schyssta hotell till bra priser!
Finns möjlighet att åka ut och kika på grymt fina slott på landsbygden inkl transylvanien med Dracula om man är intresserad för sånt.
Har ju även historian kvar från gamla kommunisteran i stan.

Har tyvärr inte jättemycket tips på att göra, men jag gillade staden i allmänhet, inte allt för stor vilket är en fördel att kunna knata runt bara!
 

mtlmr

Medlem
Paris, Amsterdam är ju om man inte varit där klockrena som weekendstäder, massvis att se om man vill det, och vettig mat/dryckeskultur.

Aten imponerade enormt på mig när jag var där första gången ifjor.

Belgrad är en fantastisk cafe/bar/pub-hängsstad till billiga pengar, men inte SÅ mycket sightseeing i sig. Räcker väl iofs för att sysselsätta en helg.

Krakow är trevlig, trevlig stadskärna och lite kyrkor/palats och kultur, och ganska roliga restauranger och barer.

New York har ju också massor av saker att göra.

Alla är olika på sitt sätt och beror ju lite på vad som är viktigast.
 

taxvalp

Medlem
Om vi räknar äkta weekendresor och inte destinationer där det pga flygtid är orimligt att resa fre-sö vill jag slå ett slag för följande:

Belgrad - årets bubblare 2019? Känns inte överexploaterat än

Zagreb - i skuggan av kustorterna men en pärla med god mat och bra museum

München - kultur, öl!

Bryssel - underskattat och bra pris på flyg/hotell. Lätt med dagsutflykter (Brygge, Antwerpen, Gent) om man vill se ännu mer.

Finns förstås dussintals mer men dessa är mina val.
 

lilydock

Medlem
Förutom de självklara klassikerna som jag gillar/älskar på flera sätt (London, Paris, Rom, Amsterdam, Köpenhamn etc) så är mina favvisar:

Budapest - grym mat, otroligt vackert, bra hotell både i lägre prisklass och mer överdådiga med ex. spa. Våga ta dig utanför turiststråken och citykärnan, även om det är ett måste att besöka Fiskarbastionen/slottet, saluhallen och strosa längs Donau så hittar du all karaktär på Pest-sidan (bortom turiststråken vid Vaci).

Warszawa - billigt att leva lyx. Intercontinental
med pool högt upp och toppservice, finns riktigt grymma och prisvärda matalternativ (ex. Rozana) och härliga kontraster mellan modernt och ”öst”.

Vilnius - härlig liten pärla på kort avstånd härifrån. Boka nåt bra spahotell, ex Kempinski och strosa runt i stan med god öl och mat + kommunisthistoria.

Berlin - ok, en klassiker, men jag tröttnar aldrig. Bra mat i alla prislägen, sevärdheter och områden med olika karaktär. Strosa och upptäck där du är, eller ta tuben eller taxi dit du vill. Älskar’t.

Slår också ett litet slag för närliggande Oslo och Malmö. Så vitt skilda, men båda har utvecklat sin egen karaktär på senare tid. Perfekta weekendstäder för mat, kultur, stora. Ibland behöver man inte ta sig så långt för att uppleva något annat än hemmaplan (om man nu inte bor i Malmö :)). Bryssel är förresten också underskattat - boka en choklad- och/eller ölguide och njut.

Och ett minus på listan - jag har aldrig fallit för Barcelona. Kanske den mest överreklamerade weekendstaden av alla. Här finns allt, allt som också finns i massor av andra städer, men i andra städer med bättre utbud/känsla/karaktär och i Barcelona med överflöd av turister, onödigt dyrt och urvattnat.

Over and out :)
 

FL07

Medlem
Slår ett slag för Lissabon. Åker mycket hellre dit än Barcelona. Finns otroligt mycket att göra. Mycket bra mat, mysigt och väldigt trevlig befolkning. Dessutom varmt, utan att vara besvärande, om du åker dit nu. Billigt är det också.
 

Flyingandy

Medlem
Aten imponerade enormt på mig när jag var där första gången ifjor.
Instämmer om Aten, var där för 2 veckor sedan. Bodde 4 nätter på InterContinental. Vi var helt förundrade över hur bra vi hade det. Bra mat, mycket historia och kultur. Vi var alla överens om att Aten måste vara ett av de mer underskattade resmålen. Sen skulle jag inte vilja åka dit i högsommarvärmen, vårvädret på ca 20 grader var perfekt.
 
Toppen