Scannar säkerhetskontrollen INF's boardingkort?
Ja, så har det varit för mig iaf. De vill ha allt, pass och boardingkort och skannar allt innan de släpper in sällskapet.
Ok, mitt sista inlägg innan jag lämnar diskussionen som blivit lite väl stor och långdragen.
Varför var din vuxna familjemedlem med dig och inte på väg till den andra kön? Om nu bara du och INF försökte gå till express, var det verkligen du+ INF som blev stoppade och inte ni alla som sällskap?
Du kanske inte har varit på Kastrup och vet hur det är uppbyggt där?
Före säkerheten finns ett spår målat i golvet för express. Det går lite vid sidan av den vanliga vägvisningen till säkerhetskontrollen men är bara vanlig golvyta. Båda spåren leder fram till samma punkt. De här spåren är bara till för att
om det är kö för att skanna sitt boardingkort
in till säkerhetsområdet, så ska express vara säkrad så att man inte fastnar bakom en folkmassa på vägen till säkerhetskontrollen. Alltså, detta är bara vanlig golvyta i T3 som är publik och som vem som helst kan beträda.
Båda "spåren" slutar alltså vid en samling e-gates där boardingkort ska skannas. 1 grind till vänster för express, i mitten en manuell disk och till höger 3-4 grindar för vanlig säkerhetskontroll. Oavsett hur man tagit sig till denna punkten kan man gå i vilken grind man vill. Det är kanske 5-10 meter mellan den mest högra och den mest vänstra grinden. Efter grindarna börjar ett nytt kö-system till de säkerhetsbanor som för dagen är öppna. Här separeras flödena på riktigt, så att de som går igenom de högra grindarna hamnar i kön till vanlig säkerhet, de som går i den vänstra grinden hamnar i kön till express och de som går i den manuella disken kan skickas antingen till express eller till vanlig säkerhet.
En vanlig dag kl 11 är det ingen kö före e-grindarna. Det finns alltså inget som är "på väg till express" eller "på väg till vanlig kö". Man går bara helt enkelt över en golvyta för att nå gruppen av grindar.
Som ett sällskap gick vi alla 3 direkt till den manuella disken eftersom det bara är där INF kan skannas. Från den punkten kan vakten välja att göra någon av de 4 alternativen som jag skrev ovan. Jag förväntade alltså att därifrån få svänga vänster med spädis och resenär 3 få svänga höger. Alternativt att alla 3 fick gå till express - vilket passagerare 3 inte hade rätt till, men som vakterna ibland anvisar.
Så idén om att vi alla 3 gick till någon sorts separat express-kö och blev nekade stämmer inte. Vi gick dit man måste, påpekade vänligt att jag hade express och undrade lika vänligt hur det skulle hanteras.