Senaste nytt

Kastrup - Fick inte komma igenom fast track med familjen

intuition

Medlem
Ni hade nog fått gå igenom allihopa om ni hade gått i rätt fast track, SAS "egna". Men nu när du gick i fel så blev det som det blev. Är vad jag tror.
Jag kanske inte förklarde tillräckligt bra, men vi åkte TP och jag har ett Star-guld-kort som inte är från SAS. Under de förutsättningarna har jag bestämt för mig att SAS fast-track inte är tillgänglig?
 

ekf

Medlem
Spädbarn och huvudresenär på samma biljett är "odelbara".
Reste ni alla tre på samma bokning?
I så fall tycker i alla fall jag att spädis kunde följa med vilken av de vuxna som helst.
Jag har visserligen inte rest med spädbarn i bokningen, men med barn på 2 år och vad jag minns så kopplas inte barnet till någon specifik vuxen i bokningen.
 

danielhog

Medlem
Ja, där har vi en lösning till, som inte erbjöds.
Där finns något talesätt om förklaringar och de som int' begrip, men jag är optimist och gör ett försök till.

Person 1: BP markerat för express och boardinggrupp 1
Person 2 (INF): BP inte markerat för express, men för boardinggrupp 1.
Person 3: BP naturligtvis inte markerat för express. Boardinggrupp 3.

Lösning 1: Vakten släpper in mig och det spädbarn som finns på min biljett. Person 3 hänvisas till vanliga spåret. (Erbjöds inte)
Det hade varit en bra lösning och enligt mig det rätta. Att spädbarnets BP saknar markering för express måste rimligen vara ett fel och med smidighet hade man löst det i express.

Lösning 2: Vakten släpper in alla 3 i express. (Erbjöds inte)
Hade naturligtvis uppskattats av mig men var inget jag förväntade mig. Håller med om att express ska vara för avsedda resenärer och den här lösningen hade alltså skickat en passagerare för mycket till express-kön.

Lösning 3: Vakten släpper in bara mig i express och spädbarn + person 3 i vanliga spåret. (Erbjöds inte)
Rent praktiskt var det en möjlig lösning vid just det här tillfället, men jag undrar om det egentligen är enligt regler. Om vi hade delat upp oss redan innan vi kom till vakten, kan de verkligen kunnat släppa igenom en INF med en godtycklig tredje person, utan den vuxne som är huvudresenären på spädbarnets biljett?

Lösning 4: Vakten släpper inte in någon av oss i expresskön utan skickar alla 3 till vanliga kön. (Erbjöds).
Som jag skrev tidigare var det en lösning som vi accepterade och som inte påverkade oss speciellt mycket. Det var inte långa köer någonstans, och just i dag behövde de inte heller gå till vattenskanningsmaskinen (som bara finns vid expresskön om jag minns rätt) med barnmaten.


Jag menar att lösning 1 är den rimliga och rätta. Det har alltså inget att göra med person 3. Spädbarn och huvudresenär på samma biljett är "odelbara". Sedan kan man säga att express-vakten gjorde rätt eftersom det inte stod på spädbarnets boarding-pass. Visst, men det är det som är osmidigheten jag ville peka på.

Om man menar att express är personlig förmån som inte kan delas av det spädbarn som finns på samma biljett som huvudresenären, så får man rimligen också hävda att spädbarnet ska ha en egen boardinggrupp. För även boarding-grupp är väl en personlig förmån? Men boarding-grupp fungerade bra. Jag och spädis gick i grupp 1 och person 3 i grupp 3.

Jag förstod inte riktigt att det här var ett så känsligt ämne, för då hade jag försökt vara tydligare i första posten.



PS Om det är någon som hakar upp sig på rubriken, så är det inte den jag satte när jag startade diskussionen. Jag skrev varken "familjen" eller "fast-track" från början utan hade något om osmidighet på Kastrup. Så nuvarande rubrik beskriver inte riktigt det jag ville skriva om.

Cred att du vill förklara allt, lugnt och sakligt.

Jag tror dock att om du hade velat ha lösning 1 så hade det gått, bråket var väl aldrig om INF utan om den extra familjemedlemmen?

Hade du gått med INF själv i fasttrack och mött upp sällskapet senare, om du fått?

Om det som ovan, att ni ville gå i olika köer och du inte fick ta med dig INF så är det katastrof tycker jag. Men det är väl inte helt socialt accepterat ur mitt perspektiv och inte speciellt vanligt att man delar sig i säkerhetskontrollen.
 

Hachans

Medlem
Cred att du vill förklara allt, lugnt och sakligt.

Jag tror dock att om du hade velat ha lösning 1 så hade det gått, bråket var väl aldrig om INF utan om den extra familjemedlemmen?

Hade du gått med INF själv i fasttrack och mött upp sällskapet senare, om du fått?

Vakten utgår från att sällskapet vill sitta ihop och erbjuder den lösning som låter familjen stanna tillsammans. Jag kan nästa sätta pengar på att det gått att få igenom INF om man frågat.
 
  • Gilla
Reactions: ekf

NotRyan

Medlem
Jag kanske inte förklarde tillräckligt bra, men vi åkte TP och jag har ett Star-guld-kort som inte är från SAS. Under de förutsättningarna har jag bestämt för mig att SAS fast-track inte är tillgänglig?
Aha. Ja då är det en annan sak, då är inte SAS inblandade på något vis...
 

intuition

Medlem
Reste ni alla tre på samma bokning?
I så fall tycker i alla fall jag att spädis kunde följa med vilken av de vuxna som helst.
Jag har visserligen inte rest med spädbarn i bokningen, men med barn på 2 år och vad jag minns så kopplas inte barnet till någon specifik vuxen i bokningen.
Det var 2 bokningar, så spädis var definitivt "min".

...
Jag tror dock att om du hade velat ha lösning 1 så hade det gått, bråket var väl aldrig om INF utan om den extra familjemedlemmen?

Hade du gått med INF själv i fasttrack och mött upp sällskapet senare, om du fått?

Om det som ovan, att ni ville gå i olika köer och du inte fick ta med dig INF så är det katastrof tycker jag. Men det är väl inte helt socialt accepterat ur mitt perspektiv och inte speciellt vanligt att man delar sig i säkerhetskontrollen.
Nu vart det inget bråk, jag ställde en öppen fråga och fick anvisat "slow-track" och tog det utan några större utbrott ;)
Men vi hade räknat med att dela på oss, ja.

Vakten utgår från att sällskapet vill sitta ihop och erbjuder den lösning som låter familjen stanna tillsammans. Jag kan nästa sätta pengar på att det gått att få igenom INF om man frågat.
Inte alls otroligt. Jag pushade inte för det, för jag ville inte stå där och tjafsa. Sättet han svarade på första frågan gjorde att jag kände att det inte skulle leda någonstans, men det är ju såklart bara hur jag upplevde det.
 

TomJ

Medlem
Det var 2 bokningar, så spädis var definitivt "min".


Nu vart det inget bråk, jag ställde en öppen fråga och fick anvisat "slow-track" och tog det utan några större utbrott ;)
Men vi hade räknat med att dela på oss, ja.


Inte alls otroligt. Jag pushade inte för det, för jag ville inte stå där och tjafsa. Sättet han svarade på första frågan gjorde att jag kände att det inte skulle leda någonstans, men det är ju såklart bara hur jag upplevde det.

Kan i detta (eller liknande fall) inte se något konstigt med att sällskapet delar på sig. Det är klart bättre att få igenom spädbarnet med ena föräldern i fasttrack så de kan hitta på något i lugn och ro på andra sidan medans förälder 2 tar långa kön. Inte så mycket en social frågeställning som en praktisk (samt omsorg om barnet).
 

danielhog

Medlem
Men vi hade räknat med att dela på oss, ja.

Så hur uppstår hela den här diskussionen? Då borde ni väl ha gått till olika köer från början?

Eller försöker du efterhandskonstruera och din familjemedlem var trots allt med dig i expresskön?

Om du är ensam på bokning med INF så förstår jag inte alls vad problemet är. Ingen har väl någonsin blivit nekad pga att INF inte har express?

Utan allt handlade om din tredje familjemedlem. På separat bokning. Som ville gå i en annan kö än dig. Men ändå befann sig i expresskön.

Märkligt, sa Bull.
 

intuition

Medlem
Så hur uppstår hela den här diskussionen? Då borde ni väl ha gått till olika köer från början?
...
För att man måste gå till manuella disken med ett spädbarn. Det går inte att gå genom de automatiska grindarna med ett BP för en INF, inte på kastrup iallafall. Den manuella disken är mitt emellan grindarna för fast- och slow-track, och det är väl typ 2 meter till resp kö därifrån. Så det är när vi alla står där för att få våra BP skannade manuellt som jag säger att jag har fast-track och vi blir skickade till slowtrack.
 
Toppen