Senaste nytt

AMEX Platinum Metall nu lanserat i Sverige (2019-04-09)

Tjaeng

Medlem
Konspirationsteori-tisdag:

Amex gjorde kortet mindre ljust/blankt än väntat och tog bort Platinumtexten för att de vet bättre än oss även ifråga om vad vi själva vill ha. Vi har bara inte fattat det än. Vänta till på nästa lönehelg så...

Vad är det vi vill ha?

...ett kort som i rätt ljussättning (LÄS: PÅ KROGEN) är lätt att förväxla med Amex Centurion.

/foliehatt av.
 

JensE

Medlem
Här är mitt förslag på omdesign på kortet! :D:D:D
amex.png
 

ESGP

Medlem
Gjort lite efterforskning och jag tror som någon tidigare nämnt att vi har fått en ny kortdesign som helt enkelt inte hunnit träda i kraft i övriga länder som kör platinum i metall.

Lite punkter som styrker detta:
1. Platinum i metall presenterades 2017, kan inte se att någon designförändring gjorts sedan introduktionen i USA
Bild på kortet:
platinum-card.png


2. Under början av 2018 presenterades AMEX nya logo och identitet, kan läsas mer om här: Brand New: New Logo and Identity for American Express by Pentagram

3. Amex Gold i metall släpps oktober 2018 och bär samma design som det kommande svenska platinum, alltså annan font, krans etc. Bild på kortet:
gold-card.png


4. Svenska platinum i metall presenteras i feb/mars 2019 på Fredriks instagram men är helt uppenbart ett amerikanskt "dummykort" för marknadsföring och ingen slutprodukt. Länk till inlägget: Fredrik Sauter on Instagram: “Psst..! Vi smyger igång försäljningen av de nya platinumkorten i Norge under veckan. Vi erbjuder de nya metallkorten till de kunder som…”

5. Kortet trillar ner i våra brevlådor i april 2019 med samma design som synspå amex hemsida, utan platinum utskrivet
Bild på kortet:
Platinum_Card.png


Alltså troligt att vi ligger i framkant snarare än något annat, tycker dessutom att vårat kort är snyggare :) Platinum-texten täcker övre delen av loggan vilket inte är särskilt snyggt
 

Christian_W

Medlem
Fick även jag hem mitt platinum i metall igår och en fråga till er övriga, behöver man enrolla om alla program när man bytt kort eller synkas det ihop med det gamla? Ser att det står 0/9 på hemsidan just nu.

För min och Mrs. GOTBounds del så uppdaterades programmen för det nya kortet ett par dagar när det nya kortnumret blivit synligt i AMEX portalen.

EK

Samma här. 0/9
 

kilu00

Medlem
Sammanfattningsvis: Kortet blir ett i metall. Årsavgiften höjs med 600 kr/år. En bra frukost samt alkohol i Pontus-loungen är ett minne blott?
Värt det? Någon som hört något skvaller om andra "förbättringar" på gång?

Nu hänger jag kanske inte riktigt med... har de tagit bort tillgången till Pontus-loungen för Platinum-medlemmar?
 

GOTBound

Medlem
Nu hänger jag kanske inte riktigt med... har de tagit bort tillgången till Pontus-loungen för Platinum-medlemmar?

Det var en liten hick-up ang. en pdf meny gällande öl och vin till maten hos Pontus AMEX, men detta löstes ut. I samband med detta dök det upp en IRL reflektion att surdegsbrödet var utbytt mot generisk fralla.

EK
 
Gjort lite efterforskning och jag tror som någon tidigare nämnt att vi har fått en ny kortdesign som helt enkelt inte hunnit träda i kraft i övriga länder som kör platinum i metall.

Lite punkter som styrker detta:
1. Platinum i metall presenterades 2017, kan inte se att någon designförändring gjorts sedan introduktionen i USA
Bild på kortet:
platinum-card.png


2. Under början av 2018 presenterades AMEX nya logo och identitet, kan läsas mer om här: Brand New: New Logo and Identity for American Express by Pentagram

3. Amex Gold i metall släpps oktober 2018 och bär samma design som det kommande svenska platinum, alltså annan font, krans etc. Bild på kortet:
gold-card.png


4. Svenska platinum i metall presenteras i feb/mars 2019 på Fredriks instagram men är helt uppenbart ett amerikanskt "dummykort" för marknadsföring och ingen slutprodukt. Länk till inlägget: Fredrik Sauter on Instagram: “Psst..! Vi smyger igång försäljningen av de nya platinumkorten i Norge under veckan. Vi erbjuder de nya metallkorten till de kunder som…”

5. Kortet trillar ner i våra brevlådor i april 2019 med samma design som synspå amex hemsida, utan platinum utskrivet
Bild på kortet:
Platinum_Card.png


Alltså troligt att vi ligger i framkant snarare än något annat, tycker dessutom att vårat kort är snyggare :) Platinum-texten täcker övre delen av loggan vilket inte är särskilt snyggt

Elementary my dear Watson
 
Toppen