Senaste nytt

Kastrup - Fick inte komma igenom fast track med familjen

SG

Medlem
Återigen folk som enbart anser sig ha rättigheter. Jäkla otyg. Följ reglerna så blir det bra. Angående 2,3,4 som smiter före bara för att de reser med ”barn” händer ofta. Bäst är när de suckar och stönar när business eller first går ombord före. Extra vanligt när det handlar om svenskar.
 

Jönsson

Medlem
Visst, det är också fel. Men då har vi att göra med dysfunktionell pre-boarding och/eller priority boarding. Kan vi vara överens om att det finns självupptagna muppar i både gruppen resande med barn (mitt exempel) och ensamresande (ditt exempel)? Min poäng var att särskild behandling när man reser med barn inte är någon slags belöning som man har rätt till för att man själv tycker det. Se t.ex trådskaparens inlägg. Finns det någon egentlig logik som säger att han och familjen -borde- ha fått gå i fast track även om inget i deras FF-status eller flygbokning berättigar dem till det? Är det då rimligt beteende att 1. Inte ha koll på detta och 2. Försöka sig på en fuling ändå becuz INF?
Precis som du säger. Det är inte så att man får någon fördel för att man reser med barn. Barnfamiljer får gå först för att de inte ska hindra andra resenärer och för att snabba upp proceduren lite, för att resa med barn kan ta väldigt mycket mer tid.
 

intuition

Medlem
Helt klart ett känsligt ämne.

Nej, jag försökte inte få förmåner jag inte betalt för. Jag försökte få den express som jag har rätt till, men nekades eftersom jag hade en INF vars BP inte sa "FAST".
Jag tyckte det var osmidigt men acceoterade den anvisade "lösninge" där jag avstod från express för att ta hand om mitt barn. Som jag skrev gjorde det inte mig så mycket, men det var synd om de efter mig.
Väldigt mycket spinn här nu.
 
Reser med INF och ytterligare en familjemedlem. Kommer inte igenom fast-track. Går till manuella disken:
- Ja, du har ju fast track men inte de andra
- Ok, kan man inte lösa det på något sätt?
- Ja ni kan alla gå i den vanliga kön

Jag försökte få den express som jag har rätt till, men nekades eftersom jag hade en INF vars BP inte sa "FAST".
Det verkar som det försvunnit en familjemedlem mellan ditt första inlägg och det senaste du gjorde... Du kunde ju gått i express för att "det hade du rätt till" och så kunde infant och den andra familjemedlemmen gå i vanliga kön.
 

mha321

Medlem
När tog dom bort det?

Vet inte exakt, två-tre i familjen har haft Guld senaste åren, och sen dom började med buss från T4 passerar vi i princip aldrig security på T5

Enligt Swedavia finns den fortfarande. Dock bara vid säkerheten vid F-gates. Jag har inte tänkt på om den faktiskt finns där när jag gått förbi eftersom jag inte haf tbehovet :) Men det kan såklart också stå fel på hemsidan.

Travelling with children | Stockholm Arlanda Airport
 

NotRyan

Medlem
Helt klart ett känsligt ämne.

Nej, jag försökte inte få förmåner jag inte betalt för. Jag försökte få den express som jag har rätt till, men nekades eftersom jag hade en INF vars BP inte sa "FAST".
Jag tyckte det var osmidigt men acceoterade den anvisade "lösninge" där jag avstod från express för att ta hand om mitt barn. Som jag skrev gjorde det inte mig så mycket, men det var synd om de efter mig.
Väldigt mycket spinn här nu.
Ni hade nog fått gå igenom allihopa om ni hade gått i rätt fast track, SAS "egna". Men nu när du gick i fel så blev det som det blev. Är vad jag tror.
 

intuition

Medlem
Det verkar som det försvunnit en familjemedlem mellan ditt första inlägg och det senaste du gjorde... Du kunde ju gått i express för att "det hade du rätt till" och så kunde infant och den andra familjemedlemmen gå i vanliga kön.
Ja, där har vi en lösning till, som inte erbjöds.
Där finns något talesätt om förklaringar och de som int' begrip, men jag är optimist och gör ett försök till.

Person 1: BP markerat för express och boardinggrupp 1
Person 2 (INF): BP inte markerat för express, men för boardinggrupp 1.
Person 3: BP naturligtvis inte markerat för express. Boardinggrupp 3.

Lösning 1: Vakten släpper in mig och det spädbarn som finns på min biljett. Person 3 hänvisas till vanliga spåret. (Erbjöds inte)
Det hade varit en bra lösning och enligt mig det rätta. Att spädbarnets BP saknar markering för express måste rimligen vara ett fel och med smidighet hade man löst det i express.

Lösning 2: Vakten släpper in alla 3 i express. (Erbjöds inte)
Hade naturligtvis uppskattats av mig men var inget jag förväntade mig. Håller med om att express ska vara för avsedda resenärer och den här lösningen hade alltså skickat en passagerare för mycket till express-kön.

Lösning 3: Vakten släpper in bara mig i express och spädbarn + person 3 i vanliga spåret. (Erbjöds inte)
Rent praktiskt var det en möjlig lösning vid just det här tillfället, men jag undrar om det egentligen är enligt regler. Om vi hade delat upp oss redan innan vi kom till vakten, kan de verkligen kunnat släppa igenom en INF med en godtycklig tredje person, utan den vuxne som är huvudresenären på spädbarnets biljett?

Lösning 4: Vakten släpper inte in någon av oss i expresskön utan skickar alla 3 till vanliga kön. (Erbjöds).
Som jag skrev tidigare var det en lösning som vi accepterade och som inte påverkade oss speciellt mycket. Det var inte långa köer någonstans, och just i dag behövde de inte heller gå till vattenskanningsmaskinen (som bara finns vid expresskön om jag minns rätt) med barnmaten.


Jag menar att lösning 1 är den rimliga och rätta. Det har alltså inget att göra med person 3. Spädbarn och huvudresenär på samma biljett är "odelbara". Sedan kan man säga att express-vakten gjorde rätt eftersom det inte stod på spädbarnets boarding-pass. Visst, men det är det som är osmidigheten jag ville peka på.

Om man menar att express är personlig förmån som inte kan delas av det spädbarn som finns på samma biljett som huvudresenären, så får man rimligen också hävda att spädbarnet ska ha en egen boardinggrupp. För även boarding-grupp är väl en personlig förmån? Men boarding-grupp fungerade bra. Jag och spädis gick i grupp 1 och person 3 i grupp 3.

Jag förstod inte riktigt att det här var ett så känsligt ämne, för då hade jag försökt vara tydligare i första posten.



PS Om det är någon som hakar upp sig på rubriken, så är det inte den jag satte när jag startade diskussionen. Jag skrev varken "familjen" eller "fast-track" från början utan hade något om osmidighet på Kastrup. Så nuvarande rubrik beskriver inte riktigt det jag ville skriva om.
 
Toppen