Senaste nytt

REA på TAP i Business Class från Lissabon

Väl inne på TAP's sida, hur ser jag vilken bokningsklass jag får?
För några år sedan ville jag köpa en TAP-biljett och hade samma problem. Jag kom inte på något sätt att se bokningsklassen så jag fick helt enkelt köpa en biljett som jag trodde hade rätt bokningsklass. Så klart blev det fel bokningsklass och jag fick avboka biljetten (öppet köp i 24 timmar om man köper direkt av TAP) och detta scenario upprepades 3 gånger. Det slutade med att jag valde ett annat flygbolag istället.

Det finns några trådar på Flyertalk om detta:
Determining Fare Class on TAP - Page 3 - FlyerTalk Forums
Complaint about TAP Fare Class Visibility - FlyerTalk Forums
TAP Portugal Fare Classes - FlyerTalk Forums

Observera att vissa har rapporterat i ovanstående länkar att bokningsklassen har ändrats när TAP har skickat info om miles-kreditering till konkurrerande frequent flyer program!!! Själv förstår jag inte hur det kan vara tillåtet.
 

kander

Medlem
Enligt både SAS och United så ska TAP Business alltid vara C, D, Z, J. Dock så är TAP kända för att vara lite shady och det är säkert ingen slump att de väljer att inte visa sina bokningsklasser någonstans på hemsidan (som de flesta andra gör väl?). Tydligen ska man kunna ringa in till TAP och boka och då verifiera bokningsklass per telefon, alternativt jämföra priset på t.ex. ExpertFlyer och därmed fastställa klassen på det sättet.
 

kander

Medlem
Tusen tack för hjälpen med Matrix :)

Angående poängintjäningen, menar ni att man inte kan vara säker på att en "Executive" biljett genererar 150% av miles?
Du kan vara tämligen säker på att det inte blir 150% då det inte går att tjäna in 150% enligt SAS. ;)

Det lär nog bli 200% om du bokar Executive, men som @Budgetresenär skrev så kan du ju alltid boka direkt med TAP och sedan avboka inom 24h om klassen blir fel.
 
Angående poängintjäningen, menar ni att man inte kan vara säker på att en "Executive" biljett genererar 150% av miles?
Det tipsas om att man ska ringa TAP efter bokningen är genomförd (inom 24 timmar!) och fråga vilken bokningsklass det blir om man krediterar till andra program. Blir det inte bra bör man avboka.
 

JohanGE

Medlem
Du kan vara tämligen säker på att det inte blir 150% då det inte går att tjäna in 150% enligt SAS. ;)

Det lär nog bli 200% om du bokar Executive, men som @Budgetresenär skrev så kan du ju alltid boka direkt med TAP och sedan avboka inom 24h om klassen blir fel.
Där ser man, det hade jag så klart inte koll på. Så att ringa till deras kundtjänst, efter att biljetten är bokad, är det enda sättet att ta reda på vilken bokningsklass man bokat?
 

jerixon

Medlem
Vad kan ej bli bra?
All business är 200% till Eurobonus med TAP.

upload_2019-4-16_9-16-29.png
 
Last edited by a moderator:

JohanGE

Medlem
Vad kan ej bli bra?
All business är 200% till Eurobonus med TAP.
Så man vet att oavsett val av Business class typ (Executive/Top Executive) ger det 200% Euorobonus? Jag har aldrig åkt med dem, så blev lite vilseledd av både TAPs kommunikation av Miles & More (150%/200%) samt att vissa medlemmar här menar på att bokningsklass inte anges vid bokning samt kan spela stor roll. Men då kan man tryggt boka i Business Class och inkassera 200% Eurobonus?
 

jerixon

Medlem
Korrekt.

Så man vet att oavsett val av Business class typ (Executive/Top Executive) ger det 200% Euorobonus? Jag har aldrig åkt med dem, så blev lite vilseledd av både TAPs kommunikation av Miles & More (150%/200%) samt att vissa medlemmar här menar på att bokningsklass inte anges vid bokning samt kan spela stor roll. Men då kan man tryggt boka i Business Class och inkassera 200% Eurobonus?
 
Vad kan ej bli bra?
All business är 200% till Eurobonus med TAP.

Visa bifogad bild 89283
Jag håller med, bokar man businessclass och krediterar till Eurobonus så blir det bra (200% intjäning).

Men, om man krediterar till något annat program som inte ger samma procentsats intjäning för alla bokningsklasser i samma kabinklass så bör man vara vaksam. Läs det här:
Determining Fare Class on TAP - Page 3 - FlyerTalk Forums
"I suspect, instead, that if you take a W-Discount you may get 0% (via a translation to a non-earning fare class I, R, O, E, T, X, N, F), for W-Basic or W-Classic you might still get the 50% [given that this is the only "central" earning rate in Aegean close to the original 40%/70% that these families are intended to earn in TAP; rounding W-Basic down to 0% would seem harsh], while for W-Plus you may get 100% (via a translation to a 100% earning class Y, B, M, H, Q)"

Jag tolkar texten ovan (men jag kan ha missförstått texten) som att de översätter ens bokningsklass till någon annan bokningklass ifall man inte krediterar till TAP Portugal Victoria Miles.
 
Toppen