Senaste nytt

AMEX Platinum Metall nu lanserat i Sverige (2019-04-09)

intuition

Medlem
Jag kan bara välkomna att kortet nu kommer i metallutförande. Det handlar inte om att det är flashigt eller unikt med metall, utan för plastkortens kvalitet är så pinsamt dålig. Slitit ut två plastkort det senaste året (oanvändbara). Den svarta färgen på kortets siffror och bokstäver slits rejält på bara en månad och kortets kanter räfflas upp. Känns billigt. Eller är det bara jag som är aggressiv med mitt kort?
...
Håller med. Det var det första som slog mig när jag skaffade mitt första Amex för 2 år sedan. Kortet kändes otroligt "billigt" med låg kvalitet på plast och tryck. Stämde inte alls med Amex image.
 

Niclas.J

Medlem
Fick också mitt i posten. Reagerar dock lite negativt på att det inte står Platinum på framsidan och tänker på om det kan innebära att förmåner utomlands kan försvinna när man som svensk kommer med Amex Stålplåt...

Intressant reflektion. Efter att ha sökt på lite hashtags på IG, samt tittat på Amex hemsida i andra länder där metallkortet lanserats, så verkar Sverige och Norge vara de enda länderna där Platinum inte skrivs ut på kortet.

Hade gärna velat ha svar på varför.
 

lucasd

Medlem
Intressant reflektion. Efter att ha sökt på lite hashtags på IG, samt tittat på Amex hemsida i andra länder där metallkortet lanserats, så verkar Sverige och Norge vara de enda länderna där Platinum inte skrivs ut på kortet.

Hade gärna velat ha svar på varför.

Vad jag hittat verkar Norge ha fått Platinum utskrivet. Iaf om man ser till Fredrik Sauters Instagram och några andra bilder jag sett på Platinum från Norge. :)
 

GOTBound

Medlem
Då är Sverige det land där Platinum inte står printat på metallkortet, mystiken tätnar.
Det känns märkligt och dyrt med ett separat verktyg för stansning av korten till svenska marknaden, inget vettig företag vill ha det upplägget om företaget inte måste. Det måste finnas en anledning till detta, på AMEX svenska hemsida är inte Platinum utskrivet på exempelkortet heller.

EK

EDIT: Nu skall jag ta nerderiet till ytterligare en nivå; den romerska soldaten/centurionen är mindre på de svenska korten och att plymen på hjälmen är utformad på ett annat sätt samt att plymen är svart istället för grå. Ramen runt kortet har tunnare på det svenska kortet. Frågan kvarstår, varför har det svenska Platinum kortet en egen unik design. Det kommer inte bli annat än problem när vi använder det internationellt och själva kortet är dörröppnaren.
 
Last edited:

FL07

Medlem
EDIT: Nu skall jag ta nerderiet till ytterligare en nivå; den romerska soldaten/centurionen är mindre på de svenska korten och att plymen på hjälmen är utformad på ett annat sätt samt att plymen är svart istället för grå. Ramen runt kortet har tunnare på det svenska kortet. Frågan kvarstår, varför har det svenska Platinum kortet en egen unik design. Det kommer inte bli annat än problem när vi använder det internationellt och själva kortet är dörröppnaren.
Ja, designen är unik och skiljer sig till och med från Norges Platinum. Och man släppte ju metall i Norge för typ en månad sedan... Designen på deras kort är precis som kortet ser ut i alla andra länder som erbjuder metall (mig veterligen). Varför har man valt att designa om just det svenska kortet? Och varför tar man bort "Platinum"? Skulle vara mycket intressant att få ett svar på detta.
 

ACervin

Medlem
Så här ser det ut i Australien om man vill studera designabberationerna i detalj. Finn fem fel kanske?:)
 

Attachments

  • AMEX.pdf
    {memory} MB · Visningar: 467
Konspirationsteorier är många gånger intressant, kan det inte vara som så att den nya designen ser ut så här (Svenska korten) och att man kommer göra om dessa även för andra marknader from nu - bara det att vi är först ut?

Oavsett, snyggt kort och jag tror mer på att medlemskapet spelar roll som nyckel än huruvida man visar ifall det är över- eller underlåsnyckeln man har med sig till tex loungen ;)
 
Ja, designen är unik och skiljer sig till och med från Norges Platinum. Och man släppte ju metall i Norge för typ en månad sedan... Designen på deras kort är precis som kortet ser ut i alla andra länder som erbjuder metall (mig veterligen). Varför har man valt att designa om just det svenska kortet? Och varför tar man bort "Platinum"? Skulle vara mycket intressant att få ett svar på detta.
Det verkar vara en bra idé att ta med plastkortet på resor närmaste tiden så att man inte stoppas pga det här. Om det nu skulle vara ett problem.
 
Toppen