Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Voyageur

Medlem
Satte mig igår på ett Norwegian flyg mot London och höll på halvvägs att sätta kaffet i halsen när jag hastigt såg emergency info bladet sticka ut med texten B737 MAX versionen!!
Tack och lov vid lyft av bladet insåg jag att B737-800 och MAX serien delar på samma kort! Snacka om att bli nojjig i 10 sekunder;)
 

ACervin

Medlem
Enligt New York Times så blir det ingen 737-Max i luften förrän tidigast Augusti, troligen November. Dels kommer F.A.A. vara extra noggranna, dels verkar det som att många luftfartsmyndigheter inte längre litar på F.A.A utan kommer att göra sina egna certifieringar vilket kan dra ut på tiden ytterligare.
 

Flying Finn

Medlem
American Airlines har nu ställt in alla 737-Max fram till Augusti.

Från AA:

The planning team is working on this action now and in total, approximately 115 flights per day will be canceled through Aug. 19.

Detta innebär även indirekta förluster för AA, även om Boeing kommer att pressas för kompensation för de direkta förlusterna.

Få se hur det går för Kjoswegian.
 
Bra video. Vid ca 5:18 säger de att de ska utbilda piloter i att stänga av MCAS som alltså är samma som att stänga av elektriskt trim. Men vad hjälper det om det är för tungt att trimma manuellt?
 

Jönsson

Medlem
Bra video. Vid ca 5:18 säger de att de ska utbilda piloter i att stänga av MCAS som alltså är samma som att stänga av elektriskt trim. Men vad hjälper det om det är för tungt att trimma manuellt?
Detta har jag lärt mig genom att följa denna tråd. :)
Så länge de har tillräcklig altitud så skulle de kunna klara manuell trim genom att sänka nosen och därigenom minska trycket på klaffen. Men förmodligen inte på den låga altitud och inte vid den höga hastighet som tex Ethopian hade.
 
Toppen