Senaste nytt

Höjda biljettpriser till Tyskland efter Air Berlin-konkurs ?

Valley

Medlem
Vet inte om jag inbillar mig, men tycker att prisbilden för Tyskland ökat duktigt.
Innan Air Berlin small kunde jag flyga för en 1.500-1.600 t&r till lite större orter. I synnerhet till Berlin.

Nu när jag skall boka iväg dotra till Berlin och mig själv till München inser jag att priserna verkar ökat med minst en tusenlapp.
Senast jag flög München tjacka jag businessbiljett för samma pengar som en economy kostar idag.
Och i höstas jag var i Nürnberg var det nästan dubbelt upp mot innan kraschen.

Är det jag som inbillar mig ?
Ni som flyger frekvent till orter som Berlin, München, Frankfurt. Är det bu eller bä vad gäller min uppfattning?
 
  • Gilla
Reactions: pep
Menar du inrikesbiljetter i Tyskland eller biljetter från/till Sverige? Antar att du bara vill åka flag carriers, eller?
 
Last edited:

MartinH

Medlem
Om du pratar om Lufthansa, så ja, jag håller med dig. Jag bokar regelbundet biljetter med Lufthansa både till Tyskland, men också vidare ut i EU, och priserna (från GOT) har stuckit iväg sista året. Visst, liiite är flygskatt, men inte allt. Jag kan inte boka "light"biljetter, så jag måste boka på flygbolagens sidor och missar därmed eventuella rabatter från OTA's. Jag bokar oftast 1-3 månader innan och det händer ibland att det blir billigare eller nästan samma pris att boka business på just Lufthansa.
Min budget för EUresor har gått från att hoppas på 2000 kr till att bli glad när det är under 3500 kr.

edit - SAS från Göteborg är sällan bättre prismässigt, när de ens är ett alternativ med tanke på tid/rutt.
 

NyfikenGrau

Medlem
Är det jag som inbillar mig ?

Absolut inte, det är en helt korrekt iakttagelse. Priserna, framför allt hos SAS, ökade kraftigt omedelbart efter att Air Berlin gick i konkurs.
För mig som "hobbystatussamlare" blev det en sån extrem ändring att jag gick från att utan större problem hållit topbonus gold och Aegean gold till att tappa status även på Aegean något år efter konkursen, just därför att även SAS priser ökat så mycket att det inte gick att motivera det högre priset längre.
Att det blev Easyjet med sina väldigt låga priser som tog över Air Berlins rutter gjorde det inte direkt lättare att återvända till SAS. När flygningarna är 40-80 minuter känns det som ombordservice och annat kan kvitta för min del.
 

Valley

Medlem
Absolut inte, det är en helt korrekt iakttagelse. Priserna, framför allt hos SAS, ökade kraftigt omedelbart efter att Air Berlin gick i konkurs.
För mig som "hobbystatussamlare" blev det en sån extrem ändring att jag gick från att utan större problem hållit topbonus gold och Aegean gold till att tappa status även på Aegean något år efter konkursen, just därför att även SAS priser ökat så mycket att det inte gick att motivera det högre priset längre.
Att det blev Easyjet med sina väldigt låga priser som tog över Air Berlins rutter gjorde det inte direkt lättare att återvända till SAS. När flygningarna är 40-80 minuter känns det som ombordservice och annat kan kvitta för min del.

Just SAS var nästan gränsfall till kriminellt. Motsvarande tider med SAS och jag var och nosade på 5 papp i ekonomi.
Nästan så jag kan köra via New York för de pengarna.
 

011430121

Medlem
Men är det inte fri prissättning?
Uppenbarligen hade Air Berlin för låga priser i förhållande till sina kostnader.
 

Valley

Medlem
Visst är det fri prissättning.
Fast man kanske kan fundera över logiken om man på något sätt ville påstå att man hade lägre kostnader bara för att Air Berlin fanns på banan.
Varför var man tidigare så angelägen av att förlora pengar på de rutterna?
Konspiratoriskt - Kan nästan tro att man visste om att konkurrenten inte har så mycket pengar i sin kassakista att man själv körde prisdumpning för att de till slut skulle försvinna.
Så räknar man kallt med att det inte kommer någon konkurrent så man kan ta igen allt under en 3-4 år:rolleyes:
 

NotRyan

Medlem
Visst är det fri prissättning.
Fast man kanske kan fundera över logiken om man på något sätt ville påstå att man hade lägre kostnader bara för att Air Berlin fanns på banan.
Varför var man tidigare så angelägen av att förlora pengar på de rutterna?
Konspiratoriskt - Kan nästan tro att man visste om att konkurrenten inte har så mycket pengar i sin kassakista att man själv körde prisdumpning för att de till slut skulle försvinna.
Så räknar man kallt med att det inte kommer någon konkurrent så man kan ta igen allt under en 3-4 år:rolleyes:
Precis så, det man förlorar på gungorna... Och nu är det Berlin/Tyskland som är karusellen.
 
Toppen