Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

Voyageur

Medlem
Är självklart inte kunnig inom flygplanssäkerhet, men av helt subjektiva skäl kommer det att ta en lååååååång tid innan jag känner en tydlig nog tillit i MAX maskinerna för att själv våga sätta mig i dem igen. All den information (och desinformation ) som kommit fram har för mig personligen skapat en osäkerhet i produkten som blir svårt att sudda bort i första taget
 

Flying Finn

Medlem
AA har nu inhiberat alla 737 MAX -flyg t.o.m. 5. juni. Tyvärr så finns det inte längre en synlig notis på framsidan på AA:s webbplats, utan man måste söka informationen via pressportalen. Mitt enda inkommande flyg med 737 MAX (MIA-LAX i maj) har nu fått ett substitut i form av en 737-800, så för min del orsakar inte skandalen inhiberingar som tur nog.
 
Är det någon som vet om "vingen" eller "rodret" som reglerar planets lutning (alltså om planet stiger eller tappar höjd) är direkt kopplat på mekanisk väg till något reglage i cockpiten? Finns det ingen "servo-styrning" som hjälper till?
 

ludde

Medlem
Är det någon som vet om "vingen" eller "rodret" som reglerar planets lutning (alltså om planet stiger eller tappar höjd) är direkt kopplat på mekanisk väg till något reglage i cockpiten? Finns det ingen "servo-styrning" som hjälper till?
Det finns både elektrisk och manuell trim.
 

mha321

Medlem
Är det någon som vet om "vingen" eller "rodret" som reglerar planets lutning (alltså om planet stiger eller tappar höjd) är direkt kopplat på mekanisk väg till något reglage i cockpiten? Finns det ingen "servo-styrning" som hjälper till?
Det är nog ingen chans att dra en 737 manuellt. Höjdrodret drivs med hydraulik.

Edit baserat på annat svar: skilj också på trim och höjdroder (elevator).
 
Det finns både elektrisk och manuell trim.
Som jag förstod det från videon i inlägget Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor så hade Etiopian-piloterna kopplat bort MCAS när planet började dyka och de försökte manuellt få planet att stiga uppåt, men de orkade inte och därför gav de upp och kopplade in MCAS igen och då störtade de. Hade de inte kunnat använda den elektriska trimmen istället om det var för tungt att göra det för hand?
 
Toppen