Senaste nytt

Affärer/sajter som tar emot AMEX

Andrew

Medlem
Angående blipp med ame , är det inte vansinnigt många ställen där kontaktlöst nekas men där chip går bra?
Jag har slutat testa, får alltid "gäller inte här" :)
Verkar vara så mycket i Sverige. Främst här jag haft problem med att det inte går att blippa just AMEX. Tror det har med kortterminalerna att göra, eller kanske gammal mjukvara i vissa av dem.
 

Delayed

Medlem
Angående blipp med amex, är det inte vansinnigt många ställen där kontaktlöst nekas men där chip går bra?
Tyvärr. Tidigare tror jag att jag bara lyckats på ICA och "ICAs apotek". Nu även på Systembolaget som sagt. IKEA påstår att de kör någon pilot någonstans. Det tar sig! :)
 

ekf

Medlem
135A1C79-442B-4E9F-B46B-7CC26473239E.jpeg

Kan bekräfta att Apple Pay med Amex funkar på Systembolaget nu. Testade även att blippa det fysiska kortet på McDonalds tidigare i veckan och det fungerade det med...
 

ekf

Medlem
Man blir ju onekligen rätt nyfiken när du känner ett behov av att täcka för beloppet. Extremt dyr champagne? Eller kanske köpte du bara en kasse för att testa... :p
Haha.. Inget annat skäl än att jag inte tyckte att beloppet hade så mycket med poängen att göra, men inte EB-poängen då för där spelar ju beloppet roll ;)
 
Last edited:

Johan Gott

Medlem
Jag har märkt att vissa mekonomen-verkstäder tar kortet. Är det så att hela kedjan gör det eller bara vissa verkstäder?
 

Berglund

Medlem
Kodlösa småköp fungerar för övrigt även "ibland" vid chipköp. Har ingen aning om exakt vad som styr om kod krävs eller ej. Beloppet är definitivt en faktor. Korttypen antagligen också.
Handlaren kan alltid välja att låta bli att kräva kod i sina terminaler för köp upp till ett visst belopp. Då tar också handlaren risken för eventuella ”chargebacks” och felaktiga korttransaktioner. För handlare som har stora transaktionsmängder men där snittköpet är lågt, kan det finnas vinning i att snabba upp köpen/transaktionstiden mot att i gengäld kanske inte få betalt för riktigt alla köp. En handlare som exempelvis Pressbyrån i tunnelbanan skulle vara ett bra exempel på en handlare som skulle tjäna på att korta kassaköerna genom att tillåta köp utan pin-kod på köp upp till kanske någon hundring.
 
Toppen