Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

M.K

Medlem
En hel del i utländsk media på sistone om kronraset. Det kan tyvärr bli en riktig semesterchock för Svensson i sommar. Har det stått mycket i svensk media om detta? Jag tar sällan del av denna.

Vårbudgeten blir som sagt onekligen intressant. Fortsatt ”Allt åt alla” politik eftersom Sverige ”är så rikt och har råd”, eller riktiga strukturreformer för tillväxt som återskapar förtroende från marknadens aktörer? Jag hoppas personligen på både mindre (kravlös) social expenditure, vältimade satsningar på gynnsam infrastruktur då privat byggande är på väg ner samt lägre skattenivåer generellt. Speciellt de konkurrenshämmande skatterna där konkurrensen är ett knapptryck bort på nätet eller en kort flygning.

AEFE12DA-12A6-4B40-AAC2-BC2D7330E1E3.jpeg

97CAE290-C96E-4C58-9964-AE4E57E09799.jpeg
 

gjohansson

Medlem
En hel del i utländsk media på sistone om kronraset. Det kan tyvärr bli en riktig semesterchock för Svensson i sommar. Har det stått mycket i svensk media om detta? Jag tar sällan del av denna.

Vårbudgeten blir som sagt onekligen intressant. Fortsatt ”Allt åt alla” politik eftersom Sverige ”är så rikt och har råd”, eller riktiga strukturreformer för tillväxt som återskapar förtroende från marknadens aktörer? Jag hoppas personligen på både mindre (kravlös) social expenditure, vältimade satsningar på gynnsam infrastruktur då privat byggande är på väg ner samt lägre skattenivåer generellt. Speciellt de konkurrenshämmande skatterna där konkurrensen är ett knapptryck bort på nätet eller en kort flygning.

Visa bifogad bild 87060
Visa bifogad bild 87059
Personligen är jag inte i favör över kursen men exporterande företag måste ju jubla så länge de håller den nere.
För eller senare lär det ju ha inverkan på svenssons oxå
 

M.K

Medlem
@RickardG Absolut kan vi det. Vad gäller aktiekurser finns det trådar om både NAS och SAS aktien som naturligt handlar om just kursutveckling och de är ju helt frivilliga att ta del av. Denna tråd är ju också ofrånkomligt en ekonomi tråd i mitt tycke. Finns många trådar där ekonomi inte är relevant och fokuserar på resande. Där håller jag med Dig.
 

apknug

Medlem
Vilka länder har en gynnsam valutakurs för tillfället?

De första posterna i tråden nämner entusiastiskt Euroländerna och en kurs på 8,50kr

The Times They Are A-Changin' ;)
Intressant, hade vi gått med i Euron efter folkomröstningen så hade vi anslutit oss på kursen 8.50. Det hade med andra ord varit en evigt lång semester till brakkurs i Euroländerna.
 

Palazzi

Medlem
Tur man har företag med internationella kunder... Hittils tjänar jag lyckligtvis mer pengar än jag spenderar på resor (om än knappt :p).

30% nedgång gentmot € och 50% gentemot $ är ju dock helt vansinnigt. Man skulle ha köpt ett semesterhus för 7 år sedan tydligen...
 

ulagun

Medlem
Hur är prisnivån/valutan i Serbien?
Efter ha läst positiva artiklar om Belgrad gör vi ett besök början av juni.

Därmed konstateras att inget ont som inte har något gott med sig.
Svaga kronkursen(samt oskäliga turistskatter på många ställen) har medfört delvis nytt resmönster för vår del. Vi har besökt länder vi aldrig haft en tanke på annars. Och det har varit uteslutande nya och positiva upplevelser.
T.ex badsemester i Albanien istf Italien. Nu senast Budapest istf Wien. Årets NHL hockeyresa går till Kanada istf USA. Julmarknad Krakow istf Berlin osv.
Undantaget är Portugal, vilket nämnts i tidigare inlägg, Trots euro är det fortfarande överkomligt prisläge
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen