Senaste nytt

Uppgradering på Swiss - välinvesterade 60 franc (ARN-GVA)

Coalcandy

Medlem
Nu i helgen gjorde jag mina första flygningar med Swiss-tur och retur från Geneve via Zurich till Stockholm. Utresan i ekonomi, hemresan i Business och det är just hemresan denna reserapport ska handla om.
Under bokningsprocessen fanns möjligheten att uppgradera till business. Det var olika priser för tur och returresan, så jag valde att uppgradera den billigare hemresan för 60 franc (drygt 570 kr). Jag har inte flugit särskilt mycket business inom Europa tidigare, endast Lufthansa (och SAS Plus), och med det som bakgrund hade jag inte alltför höga förväntningar men tänkte att i värsta fall så blir det i alla fall extra eurobonuspoäng. Jag blev dock väldigt positivt överraskad!

swiss-1.jpg

En fin C-stämpel på mitt boardingkort, men man ser också att detta är en uppgraderad biljett på texten LIGHT. Då min underliggande biljett var ekonomi light så var mitt tillåtna incheckade bagage samma för denna - alltså inget. Däremot fick jag som businessresenär ta två fullstora handbagage vilket kom väl till pass.

swiss-1.jpg

Avgångstid var enligt tidtabellen 19:35, men på grund av sent inkommande kärra kom även vi iväg sent. Med 35 minuters bytestid i Zurich så kunde detta bli spännande....

"Welcome on-board, Mr @Coalcandy. Would you like your meal right away, or would you like an aperitif before?"
Vi är åtta passagerare fördelade på två rader med seatblock, och har en väldigt trevlig steward som ansvarar för oss passagerare som sitter framför gardinen. Några medpassagerare väljer att ta in maten direkt, men jag väljer en GT till solnedgången. Den kommer snabbt och serveras med ett glas minigrissinis samt en uppmaning om att trycka på knappen så snart jag vill ha min middag.
swiss-1.jpg


Solen går snabbt ned, och jag beställer in min middag. Jag har förbeställt en vegetarisk måltid (VLML), men den har tydligen blivit vegansk i beställningen (VGML). Ringde in min beställning på en väldigt taskig telefonlinje, så kan nog vara därför.
swiss-3.jpg

Oavsett så smakar det bra. Salladen är bara hackad grönsallad vilket är lite trist, men huvudrätten är riktigt god. Det jag fått är en saffranspasta med tomat och sparris, och den har verkligen en kraftig och god saffranssmak.
Eftersom att jag fått den veganska måltiden så får jag inte en ost utan istället en rökt tofu. Helt okej, men inte mer än så. Desserten är däremot väldigt god - någon typ av chokladmousse på kokosmjölk med en riktigt maffig chokladsmak.
swiss-4.jpg


Jag frågar om jag kan få riktigt smör samt ost istället för mina veganska substitut vilket snabbt trollas fram. Tack!
swiss-6.jpg

När det är dags för inflygning mot Zurich kommer vår steward och ger information om min anslutning. Strax innan det är dags för personalen att sätta sig kommer han även och frågar om vi haft en bra flygning och tackar med en handskakning för att vi flugit Swiss. Även jag tackar för god service och konstaterar att detta helt klart tar priset som min bästa intra-europeiska flygning hittills.

I Zurich blir det visserligen ett kort byte, men inga problem att hinna med. Jag stiger ombord på Swiss C-Series vilket blir första gången för mig. Seating på detta plan är 2+3, vilket betyder att resande i business på vänstersidan har två stolar för sig själva, medan de på högersidan delar tre säten med en annan passagerare. Ingen gardin på denna flygning, utan endast en skylt liknande den som sitter på SAS.
swiss-7.jpg
swiss-8.jpg
swiss-9.jpg


Flygningen Zurich-Geneve är väldigt kort, runt 35 minuter. Swiss serverar dock ändå något ätbart. Det som kommer i skålarna såg inte jättespännande ut, men var riktigt gott.

swiss-10.jpg

swiss-11.jpg


Det var inte lång tid man hade på sig att äta, max
10 minuter innan personalen började plocka undan igen. Jag fick dock behålla mitt bubbel lite till.

swiss-12.jpg


I Geneve stannar vi vid en jet-bridge som dock leder ned till plattan och en buss. Jag skulle tro att detta beror på att vi stannat på en del av flygplatsen som är stängd vid denna tiden. Hur som helst är det en separat buss för business class vilket gör att vi kommer iväg på en gång och jag har absolut inget att klaga på.

Sammanfattningsvis var flygningen väldigt trevlig. Personalen var fantastisk och maten mycket bra. Bara att ha seatblock och maten hade varit värt de 570 kronorna som uppgraderingen kostade, och tillsammans med extra eurobonuspoäng och extra handbagage var det verkligen extremt bra värde för pengarna. Min rekommendation är alltså att hålla utkik efter möjligheten att uppgradera när man bokar direkt med Swiss och inte är beredd att betala fullpris för Business. Detta alternativ var betydligt billigare.

Tack Swiss!
 

Attachments

  • swiss-5.jpg
    swiss-5.jpg
    59,2 KB · Visningar: 295
  • swiss-13.jpg
    swiss-13.jpg
    72,2 KB · Visningar: 276

lindblom

Medlem
Gjorde också uppgradering till C på Swiss inom europa (BCN-ZRH, ZRH-ARN) förra helgen. Betalade 50 Euro för det, tyckte det var prisvärt.

Poängen jag fick var 600+900.

Edit: Uppgraderade till Business men inte till bokningsklass C.
 
Last edited:

Coalcandy

Medlem
Gjorde också uppgradering till C på Swiss inom europa (BCN-ZRH, ZRH-ARN) förra helgen. Betalade 50 Euro för det, tyckte det var prisvärt.

Poängen jag fick var 600+900.

Edit: Uppgraderade till Business men inte till bokningsklass C.

Jag har inte fått poängen än, men kommer med största sannolikhet vara samma som @lindblom nämner här ovan då jag fick 300+450 poäng på utresan som föll i 50%-kategorin.

Lite märkligt att det är så billigt att uppgradera på Swiss. Betydligt dyrare hos Lufthansa och Austrian t ex.

Jag håller helt med. Priset verkar dock variera en del. Om jag uppgraderat utresan istället (vilken innehöll samma sträckor) så hade det kostat det dubbla. Jag kollade även priset för att göra detsamma senare (alltså inte i samband med bokningen) och då hade priset ytterligare gått upp.
 
Toppen