Senaste nytt

Medlemsrecension: LinuxSam reser till Singapore...

BusinessClass

Redaktör
AV: LinuxSam En något detaljerad skildring av mina öden och äventyr t/r Singapore. Bokade min bonusresa i höstas. AMEX 2-4-1, Businessclass. Ett av målen var att få flyga A380 och att prova Singapore Airlines Buisnessclass som jag hade hört bra saker om. Resultatet blev: KRN-(SK)-ARN-(SK)-LHR-(SQ)-SIN SIN-(SQ)-LHR-(Lufthansa)-FRA-(Lufthansa)-ARN-(SK)-KRN för en kostnad av ca 3000kr och 82500poäng. Under…
 

Res Enären

Ny medlem
Har också en mindre positiv uppfattning om Singapore Airlines, efter att för första gången flugit med dem.
Flög för några månader sedan Business Class Köpenhamn - Shanghai med SAS, och sedan hem Singapore - Arlanda via Moskva med Singapore Airlines. Jag blev positivt överraskad av SAS, och negativt överaskad av Singapore Airlines.
Business loungen på Changi, var i och för sig riktigt trevlig, med stort och generöst utbud av mat och dryck.
Däremot var servicen ombord, precis som i ovanstående recension stressad. Flygvärdinnorna levererade en rad inprogrammerade tomma artighetsfraser, typ ”How shall I address you, Sir?”. Någon omtänksam interaktion med passageraren fanns däremot inte. I det fina och omfattande menyprogrammet som delades ut, kunde man läsa beskrivningar över alla fantastiska olika röda Bordeauxer, som erbjöds. När den stressade flygvärdinnan kom frågade hon bara ”Do you want to have the red or the white wine, Sir?” Jag svarade lite syrligt ”I want to have the red BORDEAUX”. Att inveckla mig i vilken specifik Bordeaux, som jag skulle vilja smaka kändes som överkurs, och inte tillämpligt på denna flygning. Sätet var mycket brett. Det digitala nöjesprogrammet var svårnavigerat. När jag sedan ville sova var det inte självklart hur man fäller ned sätet och var man hittar sängkläderna. Satt och krånglade med det ett tag, ringde på hjälp, och fick till slut stressad hjälp.
På utresan med SAS däremot, visade de att de fortfarande kan leverera, åtminstone på long-haul i Business Class. Den lite äldre, erfarna kabinpersonalen interagerade på ett intelligent och omtänksamt sätt med passagerarna. Inga mumbo-jumbo artighetsfraser, men man kände sig omtänksamt bemött. Maten var god, särskilt ”Caviar-bjudningen” med Kalix löjrom. Jag hade först bett om ett glas Gosset champagne till löjromen men blev sedan övertalad att även pröva en Mikkeller vodka. Vinerna kunde jag diskutera med en vinintresserad dansk flygvärdinna. När jag till slut - på skandinaviskt sätt - bad om en ”liten konjak” frågade stewarden, med glimten i ögat, om det var en LITEN konjak jag menade eller en STOR? Jag erkände då att jag nog ville ha en stor konjak - och fick det. Sov bättre i SAS fully flat, än i Singapores. Kände mig glad och nöjd hela flygningen.
 

MTheC

Medlem
Kul reseskildring! Synd med Singapore Airlines men är tyvärr lite i linje med vad jag upplevt de senaste gångerna med Singapore Airlines. Vissa segment har varit bra men inte alls lika pålitligt bra service som tidigare. Inte så att jag undviker Singapore Airlines men väljer nu nästan hellre SAS än Singapore Airlines.
 

ACervin

Medlem
@LunuxSam Trevlig rapport. Tråkigt att Singapore Airlines inte levererade. Jag har flugit mycket med SQ (troligen över 30 segment i C) och är Krisflyer Gold sedan ett antal år. Dom har ju överlag varit väldigt pålitliga, både när det gäller att hålla tiden och att leverera en väldig jämn service med extremt få bottennapp jämfört med Qantas. SQ är ju inte på något sätt ofelbara, min erfarenhet är, om man flyger tillräckligt ofta så kommer man att uppleva toppar och dalar oavasett bolag. Hoppas du har möjlighet att prova igen.

@Res Enären När det gäller vin och Asiatiska flygbolag så finns inte den vinvanan och det vinkunnadet som vi är vana vid i Europa. Att stålla frågor om allkoholhaltiga drycker är i regel meningslöst. Däremot brukar det inte vara några problem att få prova sig igenom sortimentet om man ber om det.

Ett tips på SQ är att be om att man ställer undan en efterrätt så man kan få äta ostbrickan först. Ett otyg att servera sött före ost. Bäddningen överlåter jag alltid på personalen:)
 
  • Gilla
Reactions: Gus

MTheC

Medlem
@LunuxSam Trevlig rapport. Tråkigt att Singapore Airlines inte levererade. Jag har flugit mycket med SQ (troligen över 30 segment i C) och är Krisflyer Gold sedan ett antal år. Dom har ju överlag varit väldigt pålitliga, både när det gäller att hålla tiden och att leverera en väldig jämn service med extremt få bottennapp jämfört med Qantas. SQ är ju inte på något sätt ofelbara, min erfarenhet är, om man flyger tillräckligt ofta så kommer man att uppleva toppar och dalar oavasett bolag. Hoppas du har möjlighet att prova igen.
Lite nyfiken på att vilka sträckor du mestadels flyger med SQ (och om du noterat skillnader)? Jag har tidigare (5+ år sedan) haft nästan bara positiva erfarenheter av dem men på senare tid så har jag haft sämre upplevelser och det har då varit ARN-DME-SIN, SIN-CDG och SIN-LON v.v.. Däremot har de intra-asien samt Asien till/från Australien fortsatt vara bra.

Vet inte vad som är "populärt" bland deras kabinpersonal men då det är serviceupplevelsen som fallerat när jag varit missnöjd så undrar man om den mer erfarna personalen jobbar på andra sträckor.

Ska självklart sägas att urvalet blir lite för litet för att kunna dra säkra slutsatser men är ca 10 resor i C-klass vardera (dvs 10 Europa-Singapore och 10 intra-Asien och/eller Singapore-Australien) och där jag varit nöjd med alla intra-Asien/Australien medan 1-2 varit bra till/från Europa.
 

ACervin

Medlem
@MTheC Jag har oftast flugit CPH-SIN-BNE och ARN-DME-SIN-BNE, men även en del via LHR. Jag kan hålla med om att ARN-DME verkar vara rena transportsträckan för besättningen och den är inte speciellt rolig som passagerare iheller. På nattflyget SIN-CPH kan serveringen vara jäktig och det beror ju på vilken tidszon kroppen befinner sig i om det uppskattas eller inte. Ja, det är kanske Europaflygen som inte riktigt håller måttet?

Oftast är det första sträckan man njuter av. 1430 från Brisbane, eller 1230 från Köpenhamn, med lite champagne, en trevlig trerätters, prova igenom vinsortimentet och förhoppningsvis lite nya filmer. Andra benet blir lite segt efter ett tag. Skall hålla ögonen öppna för servicen. Till Sverige över påsken med Cathay Pacific (the Wing är en riktig bra lounge) och ner sen med SQ, CPH-SIN-BNE.
 
Toppen