Senaste nytt

Boeing 737 Max 8 får temporärt flygförbud

kander

Medlem
Ethiopian har nu kommit med ett uttalande (summering via Quartz):

"Ethiopian officials released an official account of last month’s Boeing 737 crash. The country’s transport minister said pilots performed all the recommended procedures to stabilize the plane, but couldn’t correct “the persistence of nose diving.” Meanwhile, the US Federal Aviation Administration formed a team to review the safety of the grounded Boeing aircraft and scrutinize anti-stall software suspected to have played a part in the crash."

https://qz.com/africa/1587323/ethiopia-says-pilots-followed-boeings-instructions-before-crash/

Meanwhile, så var Boeings CEO uppe och flög i ett plan som fått nya uppdateringen för att visa att problemet är löst:

The Boeing Company on Twitter: "Dennis Muilenburg, @BoeingCEO, experienced first-hand our MCAS software update performing safely in action during a 737 MAX 7 demo flight today.More about the proposed MCAS software update here: https://t.co/TJrfcYG4ok… https://t.co/3gZBm9U5Gm"
 

fly4fun

Medlem
Väldigt konstigt hanterat av Etiopiska mydigheter. Istället för att släppa den preliminära rapporten publikt så säger dom enbart att "piloterna gjort rätt och ändå har planet gått i backen" sedan släpper Ethiopian Airlines ett pressmeddelande där dom citerar detta och där dom skyller allt på Boeing och FAA, vilket leder till att journalister att plockar upp Ethiopian's pressmeddelande som nån slags officiell rapport istället, där all skuld läggs på Boeing och FAA.
 

fly4fun

Medlem
Ethiopian Civil Aviation Authority - Home | Facebook

upload_2019-4-4_13-20-7.png


Press Release Details - Ethiopian Airlines

upload_2019-4-4_13-22-45.png
 

apknug

Medlem
Väldigt konstigt hanterat av Etiopiska mydigheter. Istället för att släppa den preliminära rapporten publikt så säger dom enbart att "piloterna gjort rätt och ändå har planet gått i backen" sedan släpper Ethiopian Airlines ett pressmeddelande där dom citerar detta och där dom skyller allt på Boeing och FAA, vilket leder till att journalister att plockar upp Ethiopian's pressmeddelande som nån slags officiell rapport istället, där all skuld läggs på Boeing och FAA.

Ja fast nu har ju iof Boeing tagit på sig ansvaret för kraschen så det var nog lite mer bakom detta media spel.

Boeing tar på sig ansvaret för flygkraschen i Etiopien - DN.SE
 

fly4fun

Medlem
Jag är övertygad om att omfattande test krävs innan planet kommer godkännas av myndigheter runt om på jorden.
 

DRG

Medlem
Jag är bara en enkel passagerare, men det jag inte förstår i detta är att flygförbudet skulle kunna hävas bara mjukvaruproblemen fixades, så att MCAS går att stänga av. Om något händer med systemet och det stängs av så är ju planet vad jag förstår instabilt och kan inte flygas på samma sätt som ”vanliga” 737? I så fall måste väl rimligen alla piloter tränas på att flyga modellen med systemet avstängt? Annars är det ju ett problem att om planet av något skäl måste flygas med höga anfallsvinklar efter att systemets stängts av (tex om planet måste göra en avbruten landning när det skall landa) så är planet instabilt. Och det känns ju inte som särkilt säkert som passagerare. Kan denna instabilitet för övrigt överhuvudtaget tränas bort då den ju är inneboende i designen, eller kommer planet därmed alltid att ha lite sämre säkerhet är Airbus modellerna?
 
Toppen