Senaste nytt

Flixtrain till Sverige 2020, på våra tre främst trafikerade linjer

Palazzi

Medlem
Idag rapporteras att Flix Mobility som i Sverige (och övriga Europa samt USA) operarar ett expressbussnätverk "Flixbus" har sökt tåglägen på linjerna Stockholm-Göteborg, Göteborg-Malmö och Stockholm-Malmö.
Flixtrain, som konceptet kallas, finns redan i Tyskland och man har inlett diskussioner gällande Österrike och Italien.

Flix har som koncept att själv inte äga sina fordon, utan att den operativa verksamheten sköts av underleverantörer. I Sverige kan alltså förutsätta att det är några av de etablerade aktörerna, minus SJ (som har en så etablerad bokningsplattform).

Den som hängt med i tågdiskussioner de senaste åren vet t.e.x. att Saga Rail och MTR Express båda anklagat SJ för att inte släppa in bolagen i bokningsdialogen. Jag har personligen föreslagit att man ansluter sig till just Flixtrain (påverkan? Vet ej..).

Om det blir MTR så skulle det vara förvånande och revolutionerande, men mer troligt är att det handlar om Tågab, SKJB (som sköter blå tåget) samt kanske Snälltåget. Detta är rent spekulativt, men de kör redan 2/3 av dessa linjer och har huvudkontor/depåer på rätt ställen.

Skulle man köra Stockholm-Göteborg norr om Mälaren, såsom Blå Tåget, skulle man också knyta samman bl.a. Västerås och Örebro direkt med Malmö om man kör slingan Stockholm-Enköping-Västerås-Örebro-Hallsberg-Göteborg-Malmö (inkl. mellanliggande stationer). Det är en linje man hinner precis T/R på en dag och det rimmar väl med statens ambition att upphandla nattåg från Malmö till kontinenten.
Det rimmar extra väl om det är snälltåget som planeras sköta trafiken Stockholm-Malmö åt Flixbus, för det är ju det enda bolag som opererar nattåg till Sverige.

SJ kan få ny konkurrens på populära rutter - Sydsvenskan
 

Palazzi

Medlem
Hoppas de tar Snälltåget och kör till Hamburg med det. Det vore toppen!

Tror att det redan är på gång, oavsett Flixbus inblandning. Då färjepassagen stängs för Berlinlinjen denna sommar så leder man troligtvis om snälltåget via landvägen Danmark-Tyskland (över Bältbroarna) och därmed passerar man rimligtvis Hamburg också.
Enligt den "votering" (ändå inledd av en EU-parlamentariker) som finns på Facebook nu verkar sådär 80% av alla rösta för en linje till Hamburg, och man har ju avsatt 50 miljoner i statliga stimlulansmedel (som bara delvis går till förundersökning och skapande av upphandlingsunderlag).
Tror att snälltåget säkert kommer försöka få sig en del av den kakan, om man nu ändå tvingas passera Hamburg :)
 

NyfikenGrau

Medlem
Då färjepassagen stängs för Berlinlinjen denna sommar så leder man troligtvis om snälltåget via landvägen Danmark-Tyskland (över Bältbroarna) och därmed passerar man rimligtvis Hamburg också.
Enligt den "votering" (ändå inledd av en EU-parlamentariker) som finns på Facebook nu verkar sådär 80% av alla rösta för en linje till Hamburg, och man har ju avsatt 50 miljoner i statliga stimlulansmedel (som bara delvis går till förundersökning och skapande av upphandlingsunderlag).
Tror att snälltåget säkert kommer försöka få sig en del av den kakan, om man nu ändå tvingas passera Hamburg :)

Intressant..hittar inget om stängningen av Trelleborg-Sassnitz för tåg?
Länk till voteringen (om det går att läsa utan Facebook-konto)?
 

Palazzi

Medlem
Har åkt snälltåget en gång och standarden var ju bedrövlig. Gamla uttjänta lokvagnar (skrev först, av misstag, likvagnar) från SJ.

Stämmer att standarden är mycket låg. Förhoppningsvis kanske man kan lägga in lite sådana krav i upphandlingsunderlaget för kontinental-trafiken, och att det då finns motiv att göra någonting åt det.
Att bedriva nattåg (såsom det sett ut de senaste 15 åren) har nog troligen bara varit möjligt genom att kapa alla kostnader. Det är ju ett mindre effektivt transportslag i fråga om kapacitet/timme (då flyget har lite utrymme i luftrummet). Vagnarna man använder är ju från 1974 tror jag, och det är nästan de enda svenska vagnar som kan köra i Tyskland. Våra mer moderna tåg utnyttjar att vi tillåter bredare tåg...
 

Palazzi

Medlem
Intressant..hittar inget om stängningen av Trelleborg-Sassnitz för tåg?
Länk till voteringen (om det går att läsa utan Facebook-konto)?

Upphandling ska fixa utlandsresan | Inköpsrådet
Screen Shot 2019-04-02 at 20.36.31.png


Hittar inte referensen till omledningen av Snälltåget just nu, tyvärr.
 

Jönsson

Medlem
Stämmer att standarden är mycket låg. Förhoppningsvis kanske man kan lägga in lite sådana krav i upphandlingsunderlaget för kontinental-trafiken, och att det då finns motiv att göra någonting åt det.
Att bedriva nattåg (såsom det sett ut de senaste 15 åren) har nog troligen bara varit möjligt genom att kapa alla kostnader. Det är ju ett mindre effektivt transportslag i fråga om kapacitet/timme (då flyget har lite utrymme i luftrummet). Vagnarna man använder är ju från 1974 tror jag, och det är nästan de enda svenska vagnar som kan köra i Tyskland. Våra mer moderna tåg utnyttjar att vi tillåter bredare tåg...
Då pratat vi orenoverade sedan 1974. Hela affärsidén bygger väl på att köra med billigast möjliga hårdvara.
 

NyfikenGrau

Medlem
Ok tack! Ja Hamburg är ju det enda realistiska söderut så länge inte Fehmarnbält-förbindelsen är klar och det tar väl åtminstone 10 år till.
 

Alf

Medlem
Dottern med familj åkte i somras med Snälltåget till Berlin. Det var en vidrig resa under den varmaste tiden, usla vagnar och ingen AC.

Om detta är standarden som regeringen upphandlar och MP slår sig på bröstet för så kommer nog även den som kallar sig klimatsmart att välja annat färdsätt.
 
Toppen