Senaste nytt

Hur får ni översikt över ekonomin?

I början när jag skaffade mitt Amex SAS Premium så handlade jag inte allt på kortet, fakturan blev några tusen per månad. Körde resten på mina vanliga SHB-kort. I år har jag dock blivit mer "medveten" och kör allt på Amex och Sas MC Premium.

Mitt problem är idag att jag har svårt att få en översikt på hur ekonomin ser ut egentligen, speciellt när jag betalar in ett större belopp (mer än fakturan) långt innan förfallodatum.

Hur gör ni för att se hur mycket ni har att röra er med när ni bara spenderar med kreditkort? Lägger ni över från lönen på ett annat konto och ser till att föra över mer allt eftersom saldot kreditkorten ökar? Tack för tips!
 

sweflyer

Medlem
Jag har kört allt på kreditkort sedan jag var 20. Har faktiskt aldrig haft problem med att jag överspenderat; jag köper mest det jag behöver och inte så mycket mer än det (förutom när det är reor på flyg och hotell förstås :oops:)

Med det sagt har jag en uppfattning om vad jag betraktar som vanlig spend för mig. Därtill har jag en uppskattning av månades utlägg i tjänst, och eventuella stora inköp. Sedan får man hålla koll på sitt saldo så det ligger ungefär där det borde.

Jag betalar in hela min räkning varje månad för att undvika ränta. Det underlättar också, för då kan du se om skulden skulle dra iväg mer än en vanlig månad. Betalar du in på ett oregelbundet sätt blir det svårare att följa.
 
Jag har kört allt på kreditkort sedan jag var 20. Har faktiskt aldrig haft problem med att jag överspenderat; jag köper mest det jag behöver och inte så mycket mer än det (förutom när det är reor på flyg och hotell förstås :oops:)

Med det sagt har jag en uppfattning om vad jag betraktar som vanlig spend för mig. Därtill har jag en uppskattning av månades utlägg i tjänst, och eventuella stora inköp. Sedan får man hålla koll på sitt saldo så det ligger ungefär där det borde.

Jag betalar in hela min räkning varje månad för att undvika ränta. Det underlättar också, för då kan du se om skulden skulle dra iväg mer än en vanlig månad. Betalar du in på ett oregelbundet sätt blir det svårare att följa.

Mitt problem är mest att jag inte på rak arm vet om jag "har råd" med saker då jag saknar en översikt, brukar inte spendera hejvilt bara för att det är kreditkort (inget fall av lyxfällan ;) ) . Att betala samma tid varje månad kan nog underlätta, tack.


Jag använder Ta smartare ekonomiska beslut | Tink
En smart app som kopplar i hop dina banken och kreditkort och ger en total översikt. Stödjer de flesta korten inklusive Amex

Ska prova den, tack för tips!
 
Mitt problem är mest att jag inte på rak arm vet om jag "har råd" med saker då jag saknar en översikt, brukar inte spendera hejvilt bara för att det är kreditkort (inget fall av lyxfällan ;) ) . Att betala samma tid varje månad kan nog underlätta, tack.




Ska prova den, tack för tips!
Gör en årsbudget (på månadsnivå såklart). Sen när kostnader och intäkter kommer så tar jag dom, och sen får man ju ha koll på sin AR och AP för att få ett hum om kassaflödet.
 

srg

Medlem
+1 på Tink, använt det sedan det kom. Nackdel om man använder något kort de inte stöder dock.
 

Patrik

Medlem
Har du nån template? :)

Inte att dela med mig av men, kör hela ekonomin i excel, separat flik för korten som summerar ihop till "Kreditkort" i den övergripande ekonomin,
så matar bara in alla kvitton så jag har koll på hur stor faktura som kommer och att intäkter balanserar med utgifter.
 
Toppen