Senaste nytt

Eurobonus konto hackat!

Abbs

Medlem
Många.



Jag pratade med kundtjänsten som nog sa Eurobonusavdelning och fraud i samma mening :) Hursom ska jag ringa Eurobonus när de öppnar imorgon så får jag se vad de säger.
Är det polisanmälan nu direkt eller efter man pratat med Eurobonus som gäller?
Alla mina övriga uppgifter är intakta som jag kan se.
Har du point sharing?
 

yopeyo

Medlem
Har du point sharing?

Japp, inom familjen. Bara jag och fru som får använda poäng. Alla konton har komplexa pw som nu är bytta igen. Jag försökte få reda på om köpet skett från mitt eller min frus konto, men det kunde kundtjänst inte se.
Jag själv ser inte transaktionen överhuvudtaget, men den kanske inte dyker upp direkt?

Eftersom jag inte använder shoppen vet jag inte hur den fungerar, men jag kan ju tycka att det borde skickas ett bekräftelsemail efter ett köp. Eller ställer tjuven om email på kontot under själva köpet? I så fall borde det förhoppningvis kunna ses i loggarna hos SAS.
 

Abbs

Medlem
Japp, inom familjen. Bara jag och fru som får använda poäng. Alla konton har komplexa pw som nu är bytta igen. Jag försökte få reda på om köpet skett från mitt eller min frus konto, men det kunde kundtjänst inte se.
Jag själv ser inte transaktionen överhuvudtaget, men den kanske inte dyker upp direkt?

Eftersom jag inte använder shoppen vet jag inte hur den fungerar, men jag kan ju tycka att det borde skickas ett bekräftelsemail efter ett köp. Eller ställer tjuven om email på kontot under själva köpet? I så fall borde det förhoppningvis kunna ses i loggarna hos SAS.
Jag tror att det är någon i din point sharing som använt poängen i shoppen. Det går trots inställning om att poängen endast får användas av administratören(var så för några veckor sedan, tvivlar på att SAS täppt till det hålet).

Edit: Att det är någon i gruppen som hackats alltså.
 

yopeyo

Medlem
Jag tror att det är någon i din point sharing som använt poängen i shoppen. Det går trots inställning om att poängen endast får användas av administratören(var så för några veckor sedan, tvivlar på att SAS täppt till det hålet).

Edit: Att det är någon i gruppen som hackats alltså.

OK, vi är bara tre från familjen i gruppen. Och alla hade unika, nyligen bytta och hyfsat komplexa pw. Men det enda man kan vara säker på idag är att frågan tyvärr inte är om man kommer att hackas utan bara att det kommer att ske.
 

ssh9721

Medlem
Drabbades också, visade sig vara grabbens konto som hackats, inloggad med hans uppgifter syntes transaktionerna.

Intressant var även att inställningarna ändrats till att han fick använda poäng, dock mer än säker på att jag ställde in endast jag kunde använda poäng i vår grupp...

Polisanmälan gör du enkelt online, sedan bara maila in kopian när du får kontakt med fraud-avdelningen. Som någon skrev så svara de inte, dock fick jag efter en del påtryckningar kontakt med en glad norrman som jag hade en del mailutbyten med. :)
 

yopeyo

Medlem
En liten uppdatering och en stor eloge till SAS för otroligt snabb hantering.

Jag pratade med SAS Eurobonus direkt när de öppnade igår, de spärrade då alla konton för poänguttag och uppmanade oss att byta lösenord för kontona direkt och även för våra respektive mailkonton. De rapporterade till SAS fraudavdelning som troligen skulle höra av sig under nästa vecka. Under tiden skulle jag polisanmäla. Eftersom jag inte hittade någon passande anmälanstyp online hos Polisen, förutom kanske kontokortsbedrägeri som emellertid krävde ett giltigt kontokortsnummer, så besökte jag polisen live imorse och anmälde. Precis när jag kom ut från dem kom ett mail från en glad norska som bad mig byta alla lösenord (check) och sen göra en polisanmälan (check) och maila henne (gjordes med vändande mail). Sen tog det en dryg timme så var alla konton öppna igen och poängen tillbaka.

En trevlig start på helgen och måndagens plusgrade försök kan nu åter göras med poäng istället för $ :)
 

Tonton

Medlem
En liten uppdatering och en stor eloge till SAS för otroligt snabb hantering.

Jag pratade med SAS Eurobonus direkt när de öppnade igår, de spärrade då alla konton för poänguttag och uppmanade oss att byta lösenord för kontona direkt och även för våra respektive mailkonton. De rapporterade till SAS fraudavdelning som troligen skulle höra av sig under nästa vecka. Under tiden skulle jag polisanmäla. Eftersom jag inte hittade någon passande anmälanstyp online hos Polisen, förutom kanske kontokortsbedrägeri som emellertid krävde ett giltigt kontokortsnummer, så besökte jag polisen live imorse och anmälde. Precis när jag kom ut från dem kom ett mail från en glad norska som bad mig byta alla lösenord (check) och sen göra en polisanmälan (check) och maila henne (gjordes med vändande mail). Sen tog det en dryg timme så var alla konton öppna igen och poängen tillbaka.

En trevlig start på helgen och måndagens plusgrade försök kan nu åter göras med poäng istället för $ :)

Konsekvent dåligt: Att Eurobonuskonton har så låg säkerhet
Konsekvent bra: SAS hantering av drabbade Eurobonuskonton

Iaf baserat på rapporten från BC och andra forum.

Skönt att det löste sig för dig :)
 
Drabbades också, visade sig vara grabbens konto som hackats, inloggad med hans uppgifter syntes transaktionerna.

Intressant var även att inställningarna ändrats till att han fick använda poäng, dock mer än säker på att jag ställde in endast jag kunde använda poäng i vår grupp...

Polisanmälan gör du enkelt online, sedan bara maila in kopian när du får kontakt med fraud-avdelningen. Som någon skrev så svara de inte, dock fick jag efter en del påtryckningar kontakt med en glad norrman som jag hade en del mailutbyten med. :)

Då var även jag drabbad av att någon tagit sig in på sonens konto och tömt poängen i Eurobonusshoppen. Är dock utomlands så blir svårt att gå till polisen och anmäla. @ssh9721 vilken typ av anmälan gjorde du online?
 
Toppen