Senaste nytt

Japan - körsbärsblomning, cherry blossom

jb2731

Medlem
Det brukar vara i ca 2 veckor. Jag bor i Tokyo och kan rapportera att det börjat så smått på vissa ställen men att det nu är kallare igen (ca 7 grader idag) så det bromsar nog upp blomningen lite. Nästa helg är nog perfekt timing med full blomning i alla parker.
Låter kanon, tack för rapporten! Vi åker dit på onsdag och stannar en vecka.
 

Majsan

Medlem
Ska till Kyoto den 4 april. Tror ni man hinner se lite av blomningen eller kommer den vara över då?
 

Homer

Medlem
Ska till Kyoto den 4 april. Tror ni man hinner se lite av blomningen eller kommer den vara över då?


Över? full bloom snarare
Dessutom ligger en del parker/tempel(t.ex. kiyomizu-dera) lite högre upp och blommar senare
https://s.n-kishou.co.jp/w/sp/sakura/sakura_yosou_spot.html?&ba=26


The flowering and full bloom dates for all areas are posted on the weather/disaster information site "Otenki Navigator", which can be accessed for free. JMC will provide timely updates: Forecasted flowering and full bloom dates for approximately 1,000 cherry blossom viewing locations across Japan
 

Maja

Medlem
Hoppas vi hinner så något blommande träd, vi är i Osaka from 15 april och lämnar Tokyo 22 april, men chansen minskar väl för varje dag vad jag kan förstå utifrån de rapporter som jag har läst. :(
 

Homer

Medlem

Maja

Medlem
Intressant, frågan är bara hur jag tar mig till t.ex. Chureito Pagoda från Tokyo? Fuji Express buss verkar gå, men har lite svårt att läsa japanska för att ta reda på hur och var jag bokar biljett etc. Andra tips på hur jag lättast tar mig ditt?
 

Homer

Medlem
Intressant, frågan är bara hur jag tar mig till t.ex. Chureito Pagoda från Tokyo? Fuji Express buss verkar gå, men har lite svårt att läsa japanska för att ta reda på hur och var jag bokar biljett etc. Andra tips på hur jag lättast tar mig ditt?


finns ju access info via länken ovan


t.ex
Chureito Pagoda Pagoda with Mount Fuji in the background


By train
Arakura Sengen Shrine is a ten minute walk from Shimo-Yoshida Station along the Fujikyu Railway Line (35 minutes, 960 yen from Otsuki or 10 minutes, 300 yen from Kawaguchiko). The pagoda is an additional five minute walk up the hill.

By bus
The Mount Fuji World Heirtage Loop bus serves the Chureito Iriguchi bus stop which is a short walk from Arakura Sengen Shrine. From Kawaguchiko Station, the bus ride takes about 15 minutes, while the ride back to Kawaguchiko Station takes about 45 minutes. Buses operate every 90 minutes.
Fuji Five Lakes Travel: Chureito Pagoda




Olika sätt att ta sig till Fuji Five Lakes beskrivs här
Fuji Five Lakes Travel: Access, Transportation and Orientation

6905_01_1709.gif
 

Maja

Medlem
Tack @Homer Läste på sidan, men inte hela vägen ner. :oops:

Dock sökte jag på såväl Google som Hyperdia från Tokyo till Shimo-Yoshida Station, men kunde inte få upp några färdvägar alls, det närmaste jag kom var buss till Chuodo Shimo Yoshida och sedan promenera därifrån. Det lär fungera också, men hade svårt att få fram tidtabell och priser med bussen. Men ska leta vidare när jag har lite mera tid.

Ska även kolla upp ditt tågalternativ som du presenterade så föredömligt med bilden ovan. Tusen tack! :) Vad jag kan se verkar det dock vara dubbelt så dyrt och inte spara mig någon tid heller, utan faktiskt ta längre tid med alla byten. Men ska absolut läsa mera på länkarna du har bifogat ovan.
 

Dr. Miles

Expert
Intressant, frågan är bara hur jag tar mig till t.ex. Chureito Pagoda från Tokyo? Fuji Express buss verkar gå, men har lite svårt att läsa japanska för att ta reda på hur och var jag bokar biljett etc. Andra tips på hur jag lättast tar mig ditt?
finns ju access info via länken ovan


t.ex
Chureito Pagoda Pagoda with Mount Fuji in the background


By train
Arakura Sengen Shrine is a ten minute walk from Shimo-Yoshida Station along the Fujikyu Railway Line (35 minutes, 960 yen from Otsuki or 10 minutes, 300 yen from Kawaguchiko). The pagoda is an additional five minute walk up the hill.

By bus
The Mount Fuji World Heirtage Loop bus serves the Chureito Iriguchi bus stop which is a short walk from Arakura Sengen Shrine. From Kawaguchiko Station, the bus ride takes about 15 minutes, while the ride back to Kawaguchiko Station takes about 45 minutes. Buses operate every 90 minutes.
Fuji Five Lakes Travel: Chureito Pagoda




Olika sätt att ta sig till Fuji Five Lakes beskrivs här
Fuji Five Lakes Travel: Access, Transportation and Orientation

6905_01_1709.gif
Det finns bussar som avgår från Shinjuku Bus Terminal (Basuta Shinjuku) till Chuoudo Shimo-Yoshida (中央道下吉田), därifrån är det bara ca 1,5 kms gångavstånd till Chureito (忠霊塔).
中央道下吉田 高速バス停留所の時刻表・地図・路線一覧|高速バス情報

Tidtabellen på engelska
Fuji-Goko(Five Lakes)/Fuji Subaru Line 5th Station <=> Shinjuku Line - FUJIKYUKO BUS

Kartan för gångväg mellan Chuoudo Shimo-Yoshida (中央道下吉田) och Chureito (忠霊塔).
Google Maps
 
Toppen