palmen
Moderator
Kan vara så att SAS faktiskt har rätt med de regler som de började tillämpa för typ ett år sedan. Man får ge bort ett kort för varje gång man kvalificerar till EBD så om ditt scenario ser ut enligt följande stämmer det faktiskt.Trots min något minskade aktivitet här sista månaderna är det skönt att se att inget förändrats. Framförallt är SAS lika j*vla inkonsekventa som vanligt.
Mitt EB-år löper 1/4-31/3. 2018-03-24 gav jag som EBD bort ett EBG och förväntade mig att det senast i Juli 2018 skulle dyka upp en ny kvot att ge bort. Det gjorde det inte men eftersom jag inte hade något stort behov av att ge bort ett så brydde jag mig inte så mycket. Nu har situationen ändrats och jag vill ge bort ett EBG innan min period 2018-19 tar slut om en dryg vecka så därför ringde jag Diamond-kundtjänsten med det nummer som står i appen. Ska även tillägga att jag omkvalificerat till EBD under innevarande medlemsår med god marginal och sedan flera månader tillbaka.
Där ville man först avfärda mig direkt med "Ja, men du gav ju bort ett kort för mindre än ett år sedan..." vilket iochförsig är sant, men helt ovässentligt eftersom det var förra EB-medlemsåret och jag inte fått någon kvot i år. Efter att jag förklarat detta ber snubben att få ringa till Eurobonus. Givetvis tar han inte min säkerhetskod först, så det blir ett kort samtal och omtag på det.
Efter en stund återvänder han och förklarar glatt att jag kommer få en ny kvot efter min grace period, dvs i Juli 2019. Jag ifrågasätter hur det kan gå ihop eftersom det rimligen borde ha skett redan i Juli 2018 vilket han inte kan svara på och jag känner att han helst av allt bara vill lägga på för nu blev samtalet jobbigt.
Efter att jag lett honom igenom hur en kalender fungerar och bett honom skriva upp datum på ett papper så får jag honom att ringa Eurobonus ytterligare en gång. Efter en stund kommer han tillbaka och ger mig samma svar samt erbjuder sig att maila mig reglerna kring att ge bort EBG*. Givetvis säger dessa ingenting vi inte redan visste och är så underbart luddiga som bara SAS kan vara på alla punkter.
Hur i h-vete kan SAS ha så inkompetenta medarbetare? Inte ens när man påvisar hur fel de har med enkel logik förstår de att det måste vara fel någonstans utan fortsätter hävda att "det är så". Ingen kan förklara varför jag inte fått en ny kvot för mitt innevarande medlemsår utan bara hävdar att jag kommer få en ny tilldelning nästa år.
*) https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/eurobonus/eb-give-away-card-en.pdf
Scenario
1/4 2017 - 31/3 2018: Du blir EBD och kan då ge bort ett guldkort under perioden från datumet du blir EBD till 30/6-2019. Detta kort gav du bort 2018-03-24.
När du sedan för perioden 1/4 2018 - 31/3 2019 åter igen kvalar till EBD så kommer du inte kunna ge bort ett guldkort förrän perioden för tidigare kortet har löpt ut, dvs 2019-06-30 med tanke på de 3 månader grace som är.
Tidigare kunde man ju ge ett kort året man blev EBD, året efter då man fortfarande är EBD samt under de 3 månader grace man hade (dvs 3 EBG kunde ges bort). Detta rättade SAS till för typ 1-2 år sedan så det blev max 1 gång för varje gång man kvalar till EBD.