Senaste nytt

Ge bort guldkort som Eurobonus Diamond

palmen

Moderator
Trots min något minskade aktivitet här sista månaderna är det skönt att se att inget förändrats. Framförallt är SAS lika j*vla inkonsekventa som vanligt.

Mitt EB-år löper 1/4-31/3. 2018-03-24 gav jag som EBD bort ett EBG och förväntade mig att det senast i Juli 2018 skulle dyka upp en ny kvot att ge bort. Det gjorde det inte men eftersom jag inte hade något stort behov av att ge bort ett så brydde jag mig inte så mycket. Nu har situationen ändrats och jag vill ge bort ett EBG innan min period 2018-19 tar slut om en dryg vecka så därför ringde jag Diamond-kundtjänsten med det nummer som står i appen. Ska även tillägga att jag omkvalificerat till EBD under innevarande medlemsår med god marginal och sedan flera månader tillbaka.

Där ville man först avfärda mig direkt med "Ja, men du gav ju bort ett kort för mindre än ett år sedan..." vilket iochförsig är sant, men helt ovässentligt eftersom det var förra EB-medlemsåret och jag inte fått någon kvot i år. Efter att jag förklarat detta ber snubben att få ringa till Eurobonus. Givetvis tar han inte min säkerhetskod först, så det blir ett kort samtal och omtag på det.

Efter en stund återvänder han och förklarar glatt att jag kommer få en ny kvot efter min grace period, dvs i Juli 2019. Jag ifrågasätter hur det kan gå ihop eftersom det rimligen borde ha skett redan i Juli 2018 vilket han inte kan svara på och jag känner att han helst av allt bara vill lägga på för nu blev samtalet jobbigt.

Efter att jag lett honom igenom hur en kalender fungerar och bett honom skriva upp datum på ett papper så får jag honom att ringa Eurobonus ytterligare en gång. Efter en stund kommer han tillbaka och ger mig samma svar samt erbjuder sig att maila mig reglerna kring att ge bort EBG*. Givetvis säger dessa ingenting vi inte redan visste och är så underbart luddiga som bara SAS kan vara på alla punkter.

Hur i h-vete kan SAS ha så inkompetenta medarbetare? Inte ens när man påvisar hur fel de har med enkel logik förstår de att det måste vara fel någonstans utan fortsätter hävda att "det är så". Ingen kan förklara varför jag inte fått en ny kvot för mitt innevarande medlemsår utan bara hävdar att jag kommer få en ny tilldelning nästa år.

*) https://www.sas.se/content/dam/sas/pdfs/eurobonus/eb-give-away-card-en.pdf
Kan vara så att SAS faktiskt har rätt med de regler som de började tillämpa för typ ett år sedan. Man får ge bort ett kort för varje gång man kvalificerar till EBD så om ditt scenario ser ut enligt följande stämmer det faktiskt.

Scenario
1/4 2017 - 31/3 2018: Du blir EBD och kan då ge bort ett guldkort under perioden från datumet du blir EBD till 30/6-2019. Detta kort gav du bort 2018-03-24.
När du sedan för perioden 1/4 2018 - 31/3 2019 åter igen kvalar till EBD så kommer du inte kunna ge bort ett guldkort förrän perioden för tidigare kortet har löpt ut, dvs 2019-06-30 med tanke på de 3 månader grace som är.

Tidigare kunde man ju ge ett kort året man blev EBD, året efter då man fortfarande är EBD samt under de 3 månader grace man hade (dvs 3 EBG kunde ges bort). Detta rättade SAS till för typ 1-2 år sedan så det blev max 1 gång för varje gång man kvalar till EBD.
 

FF#1

Medlem
Har ju varit två månader senaste två åren, men nu verkar nått ha hänt. Kan inte heller ge bort kort trots att det är drygt två månader in i nya perioden. Går se vad dom händer när det blir tre månader om några dagar.... ?

Typiskt sas att vara konsekvenskt inkonsekventa....
 

Canadien

Medlem
Ja något verkar ändrat sedan förra året. Jag har period = kalenderår och förra året gick det att ge bort i Mars, d v s 2 mån in på grace. I år har det ännu inte öppnats.
Jag återkvalade till EBD förra året _efter_ att jag gav bort guldkortet.
 

palmen

Moderator
Ja något verkar ändrat sedan förra året. Jag har period = kalenderår och förra året gick det att ge bort i Mars, d v s 2 mån in på grace. I år har det ännu inte öppnats.
Jag återkvalade till EBD förra året _efter_ att jag gav bort guldkortet.
De kanske lyckats räkna rätt på att grace är 3 månader och inte 1-2 som det fungerade tidigare.
 

FF#1

Medlem
Ja något verkar ändrat sedan förra året. Jag har period = kalenderår och förra året gick det att ge bort i Mars, d v s 2 mån in på grace. I år har det ännu inte öppnats.
Jag återkvalade till EBD förra året _efter_ att jag gav bort guldkortet.
Precis så är det för mig. Håller tummarna att de släpper till ett kotrt att ge bort innan sommaren. Frugans guld går ut sista april
 

Thornado

Medlem
Min kollega hade en intressant upplevelse. Hans kvalificeringsår är 1 feb - 31 jan, och han var EBD förra året, men återkvalificerade inte under sin senaste period. Han gav bort ett guldkort under 2018 och borde alltså inte ha möjlighet att ge bort något i år. I början av februari så fick han ett mail från SAS fraudavdelning där de sa att de spärrat hans konto för poänganvändning och bad honom byta lösenord då någon hade hackat hans konto och gett bort ett guldkort (vilket ju inte borde ha gått). De sa att de hade avslutat kontot för den som felaktigt hade fått guldkortet, men att det nu inte skulle funka att ge bort guldkort via hemsidan utan att han nu skulle vara tvungen att kontakta dem via mail för att göra det. Han antog fortfarande att det inte skulle funka, men testade att skicka ett mail och be om att få ge bort ett guldkort, och jodå, det funkade mycket riktigt.
 

agehall

Medlem
Tidigare kunde man ju ge ett kort året man blev EBD, året efter då man fortfarande är EBD samt under de 3 månader grace man hade (dvs 3 EBG kunde ges bort). Detta rättade SAS till för typ 1-2 år sedan så det blev max 1 gång för varje gång man kvalar till EBD.
Felet i ditt resonemang här är att jag med råge kvalificerat till EBD även 2018-19...
 

Brandten

Medlem
Halloj!

Min period Februari 2019 - Januari 2020 (EBD)
FruBrandten period Juli 2019 - Juni 2020 (EBS)

När ska jag ge bort ett EBG till henne? Om alls...


Stämmer detta fortfarande (kan ju ringa SAS men räknar med att få bättre svar här) eller kan jag lika gärna ge bort kortet nu?

Om det stämmer, skulle FruBrandten (i teorin) då vara EBG 1 okt 2019 till juli 2021?
 

agehall

Medlem
Vad jag vet stämmer det, men jag tror inte det finns något skriftligt från SAS som säger att det är så. Jag antar att det helt enkelt är SK IT som gör enklast möjliga hantering av det hela och då råkar det bli så.
 
Toppen