Senaste nytt

Service Fee för bonusresor med Star Alliance

Tonton

Medlem
Har inte läst någonting om detta på forumet senaste dagarna - så tycker det förtjänar en egen tråd!

*Äntligen* blir det lite klarhet kring Service Fees. Ja, det verkar så på pappret iaf ;)

Se nedan info från SAS:


SERVICE FEE FOR PERSONAL ASSISTANCE OF BOOKING STAR ALLIANCE AWARD TRIPS
2019-03-15

To align all our booking concepts, a service fee* of 375 SEK/NOK/DKK or 40 EUR/USD per person and booking for personal assistance of bookings of Star Alliance award tickets will be implemented from 1st of April 2019.

The service fee will only apply when a EuroBonus member has the possibility to book the Star Alliance award tickets online free of charge through our online booking tool but chooses to book via customer service, e.g. phone, chat or e-mail. Exemptions* apply for EuroBonus Diamond members, Unaccompanied minor (UMNR), and infants. It’s always recommended to book flights online, if possible.
* subject to change
 

pqvst

Medlem
The service fee will only apply when a EuroBonus member has the possibility to book the Star Alliance award tickets online free of charge through our online booking tool but chooses to book via customer service, e.g. phone, chat or e-mail.

Innebär detta då att om man inte är EBD och vill boka en bonusresa i First Class så behöver man inte betala avgiften (eftersom dessa inte går att boka online)?
 

aldrighemma

Medlem
To align all our booking concepts, a service fee* of 375 SEK/NOK/DKK or 40 EUR/USD per person and booking for personal assistance of bookings of Star Alliance award tickets will be implemented from 1st of April 2019.
Frågan är om 375:- ersätter eller läggs till dom 450:- vi betalar nu? Ska bli intressant och få feedback på det så fort någon bokar med dom nya reglerna!
 
  • Gilla
Reactions: Gus

imartin

Medlem
När jag läste "The service fee will only apply when a EuroBonus member has the possibility to book the Star Alliance award tickets online free of charge through our online booking tool" blev jag först glad för jag trodde att det innebär att SAS tog bort den service avgiften på 450 kr som man måste betala för en Star Alliance bokning online sedan några månader tillbaka. Men så är det (såklart) inte.

Så det finns alltså två "service fees": den på 450 kr man betalar för bokning på webben och ytterligare en service fee som tillkommer om man bokar på telefon... Hoppas jag förstod det rätt. Det måste ju vara så, annars skulle ju en telefonbokning blir billigare än en på webben.
 
När jag läste "The service fee will only apply when a EuroBonus member has the possibility to book the Star Alliance award tickets online free of charge through our online booking tool" blev jag först glad för jag trodde att det innebär att SAS tog bort den service avgiften på 450 kr som man måste betala för en Star Alliance bokning online sedan några månader tillbaka. Men så är det (såklart) inte.

Så det finns alltså två "service fees": den på 450 kr man betalar för bokning på webben och ytterligare en service fee som tillkommer om man boka på telefon... Hoppas jag förstod det rätt. Det måste ju vara så, annars skulle ju en telefonbokning blir billigare än en på webben.
Så ska det vara, det är två service fees.
 

fcx

Medlem
Så, nu är det 1 april, och jag har bokat en resa has Tallinn idag och fått lite kläm på avgifterna. Det här var de uppgifter jag fick, så ta det med en nypa salt med tanke på att det kommer från en kundtjänst:

Det är fortfarande 450 kr i bokningsavgift för Star Alliance-bokningar. Bokningsavgiften återbetalas vid avbokning inom 24 timmar.

Om man vill göra en telefonbokning så tillkommer det ytterligare en "convenience fee" på 375 kr. Undantag görs om bokningen inte är möjlig att göra på hemsidan (vilket agenten dubbelkollar under samtalet) eller om man är EBD.

Vill man göra ändringar i en befintlig bokning kostar det 150 kr i ändringsavgift.

Alla belopp är per passagerare.

En ny bokning kostar således antingen 450 kr eller 825 kr.

En ändring kostar 150 kr enbart. Agenten var "ganska" säker på att man inte behöver betala convenience fee för ombokningar.
 
Om man vill göra en telefonbokning så tillkommer det ytterligare en "convenience fee" på 375 kr. Undantag görs om bokningen inte är möjlig att göra på hemsidan (vilket agenten dubbelkollar under samtalet) eller om man är EBD.
Möjlig att göra på hemsidan, räknas det som som om en sökning går att göra från avreseort till slutdestination, AAA-XXX, på hemsidan och får fram en möjlig resa, eller räknas det sträcka för sträcka med specifika bolag typ AAA-BBB (SK) BBB-CCC (TG) CCC-XXX (SQ) ? För om det är det förstnämnda blir jag ledsen, eftersom jag (och flera med mig här) ser resan som målet när jag bokar bonusresor, och inte nödvändigtvis att slutdestinationen i sig är viktig.
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Toppen