Senaste nytt

Turkish Airlines Saftey Video

Tonton

Medlem
Jag flyger ofta med Turkish och sitter vid nödutgång, men bara en gång har någon besvärat sig att förklara hur denna öppnas. Så nog kan jag bekräfta att säkerhetstattityden är annorlunda jämfört med Skandinavien. Och jag har i alla fall inget emot dem som bolag, är en av mina favoriter :)

Jag flyger ofta med SAS och sitter vid nödutgång. Bara en gång, från Kiruna till Stockholm i helgen, har jag besvärats med att någon talade om vid vilket kommando vi förväntades öppna denna.

Det där är min absolut vanligaste feedback till SAS. Under 2018 återkopplade jag om just avsaknaden av genomgång, samt att bagage tillåts vid fötterna, åtta gånger.

Av dessa åtta gånger så var sex gånger i samband med SAS Ireland. Jag vet inte om det finns någon koppling, då min testbas är alldeles för liten, men jag tycker ändock att det är värt att nämnas.
 

Hejhopp

Medlem
Tråkigt att dem inte tar det på allvar, jag har rätt bra erfarenheter av SAS på GOT-CPH åtminstone. Sist tittade hon på mig och gav tummen upp, varpå jag svarade med tummen upp, men jag tror vi nådde koncensus.
 

M@GNÜS

Medlem
Flyger nästan alltid vid nödutgång med SAS. Får genomgång om nödutgångarna i stort sett varje gång och de påtalar alltid om det finns baggage vid fötterna. Så håller inte med om att SAS slarvar med detta (iofs väldigt off topic nu).
 

gjohansson

Medlem
När jag flög TK sist så hade jag precis före åkt SQ som jag tycker själv har en bra sådan video.
TKs förstod jag inte alls så slutade titta ganska omgående.
 

kander

Medlem
Det här handlar väl främst om hur stor påverkan inslag av humor och film-kändisar (vare sig de är animerade eller ej) har på människors förmåga att ta åt sig information och, lite mer abstrakt, hur detta påverkar deras humör (vilket i sin tur påverkar många olika saker, däribland hur man agerar i nödsituation). Och kanske inte så mycket om huruvida man tycker om videon/stilen/strategin eller ej.

Southwest var bland de första jag upplevde som gick all-in på komedi i säkerhetsgenomgången, och det hjälpte definitivt i hur många som faktiskt lyssnade (= positiv verkan på intag av viktig information), samtidigt som hela kabinen var glada och skrattade en bra stund efteråt (= positiv verkan på resenärers humör). Allt detta gör ju att det blir en bättre flight både när allt går som det ska och ifall en olycka skulle inträffa. Se denna video för exempel:

Det har vad jag kan se även genomförts en del studier som verkar peka mot att just dessa metoder (komedi+kändisar oftast har en positiv effekt på ovan nämnda faktorer (förmåga att ta åt sig information + allmänt bra stämning i kabinen), se t.ex. dessa (har ej läst igenom eller analyserat noggrant):

"The use of a celebrity or humor in the pre-flight safety video proved effective in terms of memory for key safety messages, and the video containing humor was the only video to positively influence individuals’ mood."
https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/10508414.2014.949511

"The results revealed that pre-flight safety briefing videos can be used to manipulate passengers' mood. Safety briefings that are humorous or use movie themes to model their briefing were found to positively affect mood. However, there was a trade-off between entertainment and education, the greater the entertainment value, the poorer the retention of key safety messages."
Pre-flight safety briefings, mood and information retention. - PubMed - NCBI

"The results revealed the humorous pre-flight safety briefing video to be the most effective in maintaining participants’ attention as well as recall of key safety messages."
ScienceDirect

Som man kan se är det ju dock inte alltid så enkelt, och i vissa fall hade komedi en bra effekt på att ta åt sig informationen, men samtidigt motsatt effekt vad det gäller att komma ihåg informationen.
 

gjohansson

Medlem
Som man kan se är det ju dock inte alltid så enkelt, och i vissa fall hade komedi en bra effekt på att ta åt sig informationen, men samtidigt motsatt effekt vad det gäller att komma ihåg informationen.
Det funderade jag på om man kommer ihåg antingen när det körs med humor alt som en video som TK. Jag tror i all enkelhet att det är enklast att komma ihåg med en traditionell där nån visar men det kräver ju då att någon faktiskt tittar o lyssnar.
Inte en helt enkel ekvation.
 

kander

Medlem
Det funderade jag på om man kommer ihåg antingen när det körs med humor alt som en video som TK. Jag tror i all enkelhet att det är enklast att komma ihåg med en traditionell där nån visar men det kräver ju då att någon faktiskt tittar o lyssnar.
Inte en helt enkel ekvation.
Precis. Ponera att en flight har X+Y=300 resenärer, där X är antalet resenärer som av olika anledningar inte tittar på genomgången, Y är antalet resenärer som tittar på genomgången. Säg också att Z är sannolikheten att de som tittar även tar åt sig informationen. Därmed är antalet som tagit åt sig informationen=Y*Z. Om X är för stor andel så spelar det inte så stor roll att sannolikheten (Z) är hög att de som tittar (Y) tar åt sig informationen (Y*Z). Säg att genomgången är skittråkig och X=270, då kan Y vara max 30 även om sannolikheten att de tar åt sig informationen (Z) är 100%, vilket inte är så troligt. Om däremot X=50 så kan antalet som tar åt sig informationen (Y*Z) helt plötsligt nå upp till 250 i bästa scenariet. I ett sämre scenario där sannolikheten att alla Y tar åt sig informationen inte är speciellt hög (t.ex. en "tramsig" video som gör att folk tittar men inte tar åt sig) så räcker det att Z>12% för att antalet som tagit åt sig av informationen (Y*Z) ska vara högre än i det föregående exemplet, där Y*Z=30. Alltså kan 87% av alla som tittar på videon i detta scenariot helt och hållet glömma bort den direkt efter, och ändå resulterar det i ett större antal resenärer som i slutändan har tagit åt sig av informationen.

Så det känns ju som att det är viktigare att få folk att titta/lyssna än att informationen i sig ska framföras på ett "propert" sätt.

(ber om ursäkt för den röriga matten, det har varit en lång dag) :confused:

Den mest effektiva metoden lär nog vara som Southwest gör, men det kräver en hel del showmanship och talang i minst en crewmedlem (eller till viss del alla), vilket de flesta flygbolag säkert inte kan skaka fram till varje flight. :rolleyes:
 

Brandten

Medlem
Ser fram emot 13h + 3h Turkish business nästa vecka. Då ska det ätas gött och kolla på lite rolig säkerhetsvideo. Har jag inte dött på vägarna i en Tuk Tuk här i Thailand så lär jag säkerligen överleva några flighter med TK också.
 

palmen

Moderator
Precis. Ponera att en flight har X+Y=300 resenärer, där X är antalet resenärer som av olika anledningar inte tittar på genomgången, Y är antalet resenärer som tittar på genomgången. Säg också att Z är sannolikheten att de som tittar även tar åt sig informationen. Därmed är antalet som tagit åt sig informationen=Y*Z. Om X är för stor andel så spelar det inte så stor roll att sannolikheten (Z) är hög att de som tittar (Y) tar åt sig informationen (Y*Z). Säg att genomgången är skittråkig och X=270, då kan Y vara max 30 även om sannolikheten att de tar åt sig informationen (Z) är 100%, vilket inte är så troligt. Om däremot X=50 så kan antalet som tar åt sig informationen (Y*Z) helt plötsligt nå upp till 250 i bästa scenariet. I ett sämre scenario där sannolikheten att alla Y tar åt sig informationen inte är speciellt hög (t.ex. en "tramsig" video som gör att folk tittar men inte tar åt sig) så räcker det att Z>12% för att antalet som tagit åt sig av informationen (Y*Z) ska vara högre än i det föregående exemplet, där Y*Z=30. Alltså kan 87% av alla som tittar på videon i detta scenariot helt och hållet glömma bort den direkt efter, och ändå resulterar det i ett större antal resenärer som i slutändan har tagit åt sig av informationen.

Så det känns ju som att det är viktigare att få folk att titta/lyssna än att informationen i sig ska framföras på ett "propert" sätt.

(ber om ursäkt för den röriga matten, det har varit en lång dag) :confused:

Den mest effektiva metoden lär nog vara som Southwest gör, men det kräver en hel del showmanship och talang i minst en crewmedlem (eller till viss del alla), vilket de flesta flygbolag säkert inte kan skaka fram till varje flight. :rolleyes:
Gillar hur en diskussion om säkerhetsgenomgång mynnar ut i ett räkneexempel med lite ekvationer...
 

kander

Medlem
Gillar hur en diskussion om säkerhetsgenomgång mynnar ut i ett räkneexempel med lite ekvationer...
Hehe nörderiet har inga gränser vissa dagar!;)

Skämt åsido så är det ett ganska intressant område det här med ”flygpsykologi”, som vi alla upplever ofta utan att kanske tänka på det.
 
Toppen