Senaste nytt

Bud på Radissons aktie

mha321

Medlem
Nu ökade värdet genast på Amex Platinum, förutsatt att dom behåller radisson förmånen!
För att inte tala om värdet på Radisson guld för de som faktiskt drar in det genom att bo på hotell.. :)

Fast frågan är hur många som faktiskt kvitterat ut ett aktieägare-guld tidigare. Tveksamt om det är tillräckligt stor andel för att märkas mä. Men det är klart att de som är kvar tjänar på att skaran minskar.
 

KRYSS

Medlem
Sista dag för handel är 22a. Om man inte sålt då hur fungerar tvångsinlösen? Man får fortfarande 42,5kr/aktie då?
 

tomle

Medlem
Jaha, då var det dags att deklarera affären. Verkar ju ha blivit en tråkig skatteeffekt, sitter i telefonkö hos Skatteverket för att reda ut.
Jag hade alltså mina aktier i ISK, dvs jag har betalt skatt på dem under tiden. Sen så flyttades de ut i en VP men då till min inköpskurs och inte till den kurs som gällde när de flyttades ut, dvs jag behöver betala skatt på hela vinsten som en aktieförsäljning även om de redan har beskattats i ISK...

Hur har ni andra resonerat/gjort?

Edit: Pratade med Skatteverket, de hävdar att det är helt rätt att beräkna ett eget omkostnadsbelopp som antal aktier x sista handelskurs, dvs i mitt fall 200 x 42,50.
 
Last edited:

fcx

Medlem
Jaha, då var det dags att deklarera affären. Verkar ju ha blivit en tråkig skatteeffekt, sitter i telefonkö hos Skatteverket för att reda ut.
Jag hade alltså mina aktier i ISK, dvs jag har betalt skatt på dem under tiden. Sen så flyttades de ut i en VP men då till min inköpskurs och inte till den kurs som gällde när de flyttades ut, dvs jag behöver betala skatt på hela vinsten som en aktieförsäljning även om de redan har beskattats i ISK...

Hur har ni andra resonerat/gjort?

Edit: Pratade med Skatteverket, de hävdar att det är helt rätt att beräkna ett eget omkostnadsbelopp som antal aktier x sista handelskurs, dvs i mitt fall 200 x 42,50.

Korrekt, du ska ta upp marknadsvärdet när de fördes in på VP-kontot som omkostnadsbelopp. Enklaste är att räkna som att VP-kontot köper aktierna från ISK.
 

tomle

Medlem
Korrekt, du ska ta upp marknadsvärdet när de fördes in på VP-kontot som omkostnadsbelopp. Enklaste är att räkna som att VP-kontot köper aktierna från ISK.
Härligt att vi är flera som har samma syn på det hela (tillsammans med Skatteverket).
Skandia tyckte annorlunda men man behöver ju inte använda deras K4 :)
 

fcx

Medlem
Härligt att vi är flera som har samma syn på det hela (tillsammans med Skatteverket).
Skandia tyckte annorlunda men man behöver ju inte använda deras K4 :)
OT, men "K4-tjänsterna" som många banker har stämmer inte alltid. Speciellt inte i de fall som affären inte gått via banken (exempelvis när man handlat på nyemission/nyteckning).
 

tomle

Medlem
OT, men "K4-tjänsterna" som många banker har stämmer inte alltid. Speciellt inte i de fall som affären inte gått via banken (exempelvis när man handlat på nyemission/nyteckning).
Sant, nu valde jag att chatta med dem och de gav inte med sig utan tyckte att de hade rätt och att Skatteverket hade fel... Men nu lämnar vi det :)
 
Toppen