Senaste nytt

Mr Basic

Medlem
Jag landade 14:40 eller så i Singapore. Det är 6½ timme senare än jag skulle. Ska man söka någon form av ersättning? Det var SAS mellan ARN och LHR som var sena. Förseningen dock orsakad av att de inte fick tillstånd att lyfta från ARN, (eller snarare landa på LHR). Inget problem med vädret eller flygplanet.

Någon här som kan reglementet bättre än jag och har råd om detta?

/LinuxSam
Nu är jag ingen expert men jag gissar att restriktionen ni fick på LHR berodde på ngn form av väder (starka vindar, dimma osv.) så det kan bli svårt med 261/04. Det fanns mao inget SAS kunde göra, annat än att vänta.

Hur mkt nya kläder mm var du tvungen att köpa under de 6 timmarna du väntade på bagaget? Om det inte var orimligt mkt/dyrt skulle jag lämna in en claim till Amex (och skriva tid för din ankomst och tid då du har bagaget på hotellet).
 

LinuxSam

Medlem
Nu hade jag egentligen tänkt lägga in lite bilder och erfarenheter från Singapore, men jag har inte ordnat bilderna ännu så det får vänta. Jag tänkte däremot berätta om hemresan och så får jag lägga in erfarenheterna från Singapore efteråt.

Packad och klar hade jag ställt klockan på 05:45 och var nere i receptionen och checkad ut precis vid 6:00. De beställde en taxi åt mig som kom på bara fem minuter. Taxin måste haft något fel med automatlådan för den låg hela tiden och ändrade varv trots konstant hastighet. Vi kom i alla fall fram till flygplatsen. Kostnaden var ca S$20. Jag checkad in, informerades om att jag var tvungen att hämta ut mitt bagage i Stockholm och checka in det igen. Jag gick sedan till loungen där jag drack ett glas champagne och åt lite frukt. Jag gick till gaten i god tid för boarding på SQ308.

Boarding gick snabbt, ingen som visade mig till min plats utan bara vilket håll den var åt. Före start serverades bara alkoholfria alternativ som jos och vatten. Ingen som kom och presenterade sig. Personalen verkade ha fullt upp med oklart vad.

Sätet var enormt brett, men bordet var för nära för mig som är stor och tjock. Det var svårt att få ner det platt. Men det gick.

Tackeoff gick bra och efter ungefär en timme serverades brunch. Började med lite frukt
DSC_0263.JPG

och sedan hade jag hade beställt (via "book the cook") "hummer termidor" till huvudrätt men fick ingen dryck. Efter en stund frågade jag efter ett glas champagne till hummern och det tog ytterligare 5 minuter eller så innan det kom. Då var ju maten nästan kall.


DSC_0265.JPG

Lite glass modell Vinetta till efterrätt.
DSC_0266.JPG


Efter brunchen bäddade jag ner sätet till en säng. Det var gamla kabinen så man kan inte ha något lounchläge på stolen utan det är stol eller säng som gäller.
DSC_0279.JPG


Försökte sova några timmar tills personalen kom och väckte mig och påtalade att det var dags för andra serveringen. Då hade det gått ca 4 timmar. Förrätten var lite rökt makrill eller något liknande.
DSC_0267.JPG

Den här gången hade de vinerna med sig när de kom med maten. Riktigt god var förrätten och till det tog jag en Sauvignon Blanc från Nya Zealand. Till huvudrätt hade jag den här gången beställt någon form av angus beef och till det tog jag en australiensisk shiraz.
DSC_0269.JPG

Efter det följde en marrängdessert och lite ostar. Fick åter igen fråga efter lite portvin till osten men det kom relativt snabbt.
DSC_0270.JPG
DSC_0271.JPG


Ca 2 timmar innan ankomst serverades en liten rätt av något slag som jag glömt. De kom också runt och frågade om man önskade någon dryck. Framkom att de bara fick servera en alkoholhalstig dryck åt gången när jag ville ha en kaffe och en whisky trots att jag redan hade en öl. Så jag fick vänta lite med kaffet och whiskyn.

Planerad landning på LHR var 15:20 och min nästa flygning LH911 med Lufthansa skulle avgå 16:30 så när klockan började närma sig 16:00 frågade jag en av flygvärdinnorna om jag skulle hinna men det hade hon inget svar på.

Vi flög ett par varv runt London och sedan landande vi 16:07. När jag slog på telefonen och den hade hittat nätet plingade det som 17. Visade sig att LH911 var inställd och jag var istället inbokad på LH915 som skulle avgå 17:30 men som redan var markerad som försenad till 18:10. Det stod en man i gaten och hänvisade mig till transferedisken för Lufthansa. Jag gick dit, fick nya boardingkort och sedan avnjöt jag lite dryck.

Gaten var precis nedanför loungen så det gick fort att ta sig dit. Planet i det närmaste fullt så ekonomiklass passagerare uppmanades att utan kostnad gatechecka sitt bagage. Businessclass delen var kanske halvfull och där hade vi seatblock som vanligt. Pga. besvärliga vindar på LHR och FRA så var det begränsat med hur nära planen fick vara varandra så vi fick vänta vid gate och kom inte iväg förrän 18:52. Flygtiden var bara en timme men det gjorde ändå att vi landade 20:53 lokal tid. Vi fick gate B21 och nästa flyg LH808 Skulle avgå från A20. Den som varit på FRA vet att trots att A och B-gater är på samma terminal så är det säkert 2km att ta sig och en säkerhetskontroll mellan. Det var som gjort för att misslyckas.

I säkerhetskontrollen skällde de på mig för att jag hade ett vikt A4 papper i vänster bakficka. Det gav utslag på kroppsskannern. Sedan kollade de min väska för sprängmedel och narkotika. Valde att plocka ur kameran, laddare, hörlurar, objektiv mm, lägga in en egen låda och köra ett nytt varv genom röntgenapparaten. (väskan hade passerat genom säkerhetskontroll i Kiruna, Arlanda, London och Singapore utan problem). Eftersom det aldrig är någon nytta med att argumentera med säkerhetsfolk såg jag bara glad ut och lät dem hålla på. När jag kom fram till gate A20 var klockan 21:30 och planet hade precis lämnat gaten. Jag blev hänvisad till Lufthansa biljettkontor som bokade om mig till en flight nästa dag och ordnade en natt på Sheraton vid flygplatsen. Jag ringde Clarion på Arlanda och meddelade att jag inte skulle komma.

Nästa dag, vis av erfarenheten, var jag i god tid vid säkerhetskontrollen och packade ur allt ur väskan som de gjort dagen innan, och nu passerade jag utan problem. Jag hade struntat i frukosten på hotellet och åt lite Champangefrukost i businessclassloungen istället. Från loungen till gaten var det bara 5 minuters promenad och allt gick bra.

Vi landade i tid på Arlanda, jag hämtade mitt bagage, som hade lyckats komma med trots alla ändringar och checkad in det på nytt i Terminal 4. Gick sedan tillbaka och tog fasttrack genom säkerhetskontrollen där väskan åter igen passerade utan problem.

Flyget från Arlanda till Kiruna blev ca 50 minuter sent men inga övriga incidenter. rob74 hämtade mig vid flyget.

Av 7 bokade flygningar. Har jag rest 3 enligt orginalbokningen och sedan 5 stycken andra.

Sammanfattnignvis kan jag väl säga att på Singapore Airlines upplevde jag mig som en ekonomiklasspassagerare i ett större sätet. Jag kände mig mest till besvär för personalen. Jag har känt mig mer uppmärksammad på flygningar över Atlanten i SAS bussinessclass.

På Qatar kände jag mig som en värdefull gäst. Jag skulle, servicemässigt och bemötandemässigt, jämföra Qatar business med Lufthansa First eller ANA first, fast utan den fina champagnen.

Bilder och erfarenheter från Singapore kommer senare när jag redigerat bilderna.

/LinuxSam
 

Attachments

  • DSC_0272.JPG
    DSC_0272.JPG
    67,6 KB · Visningar: 288

Osten

Medlem
Kanonrapport, inväntar med spänning dina erfarenheter från staden Singapore, då jag ska ned på en blixtvisit under december.

Av 7 bokade flygningar. Har jag rest 3 enligt orginalbokningen och sedan 5 stycken andra.
Måste även fråga, blev det några nya bokningsklasser och därmed några nya intjänade poäng i och med ombokningarna?:)
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Tack för rapporten !
Segt med försening och ombokning sådär men om det inte påverkade resan för mycket så hoppas jag att det istället var kul att få prova Qatar :)

Jag har en liknande resa, som din ursprungliga bokning, i december med ca 1.5h byte på LHR innan avfärd med SQ till Singapore med slutdestination Nya Zeeland. Men utifrån din rapport här och att samma sak hände mig senast jag åkte till London att ATC sköt fram vår avgångstid så bestämde jag mig att ändra så jag åker till LHR kvällen innan i December, skulle ändå sova på Arlanda och kan lika gärna ta en natt på Heathrow.
 

Gus

Medlem
I princip enda gången jag fått strul med en resa var när jag åkte via London. Jag älskar när mina resor strular så egentligen borde jag alltid resa via London eftersom det verkar vara vanligt med förseningar och diverse när man reser via London :). Jag har en resa inbokad till Australien i december, ska kanske ringa Tallinn och fråga om jag kan bli ombokad via London på något sätt.
 
I princip enda gången jag fått strul med en resa var när jag åkte via London. Jag älskar när mina resor strular så egentligen borde jag alltid resa via London eftersom det verkar vara vanligt med förseningar och diverse när man reser via London :). Jag har en resa inbokad till Australien i december, ska kanske ringa Tallinn och fråga om jag kan bli ombokad via London på något sätt.

Jag är inte emot lite strul sådär heller, det blir lite av en bonusupplevelse i resan :) Men i det här fallet ska jag med på en veckas guidad tour nästan direkt vid landning , så att få bort ett av två tighta byten känns bra
 
  • Gilla
Reactions: Gus

LinuxSam

Medlem
Trots allt strul så är jag ändå imponerad av hur smidigt de har ändrat allt. Jag har inte vid något tillfälle behövt ordna något själv utan allt har skötts mer eller mindre automatiskt. Jag har bara behövt komma till rätt ställe för att få nya boardingkort. Fördelen med att resa i Businessclass samt att ha allt på en biljett...
 
Toppen