Senaste nytt

Vem betalar för business och första klass?

Bamsefar

Medlem
Jaha, ja jag skiljer mig kanske åt pga min allergi - jag flyger enbart business på longhaul för att i alla fall få en chans att äta något. Till på köpet är jag rätt vältränad stora delar av året (!) så kroppen skriker efter energi var 4e timme....

Och för den som tycker att jag skall använda flygbolagens koder för specialmat: Glöm det - jag har 9 olika födoämnesallergier varav mjölkprotein, soja och skaldjur gör livet extra utmanande... Att både träna, få i sig rätt saker och samtidigt flyga till Hawaii varje år - ja det gäller att ligga i säger jag bara.

Har också provat F några gånger, och Concorde, och jag tycker personligen att BA Business är en vettig nivå för mig. SAS business fungerar om jag skall till NYC eller så, men annars är det BA som gäller. Och ja jag flyger nästan enbart till USA, både privat och i jobbet. Men allt ovan gäller mina privata flygningar.
 

henrik l

Medlem
Jacob-syndromet?? Har jag redan fått ett syndrom uppkallat efter mig? Haha!! Nu går det undan... :D

En önskan om att testa F på flera olika bolag. Se det som en komplimang:) Eller för att vara mera korrekt, med dina utmärkta reportage från F sprider de ett mycket trevligt syndrom bland vissa av BC.se's övriga medlemmar,mig inkluderad:D
 
Last edited:

Jacob

Medlem
En önskan om att testa F på flera olika bolag. Se det som en komplimang:)
Haha! Ett syndrom är det allt. Jag är uppe i 14 flygbolag nu, det borde väl ändå innebära mer än 50% av flygbolagen som erbjuder ordentlig första klass.

Etihad står högt upp på listan över de kvarvarande, likaså Qantas. Air Indias häftiga första klass har jag i tre års tid försökt klämma in men de har en fantastisk förmåga att ändra om sin tidtabell på kort varsel.
 

henrik l

Medlem
Haha! Ett syndrom är det allt. Jag är uppe i 14 flygbolag nu, det borde väl ändå innebära mer än 50% av flygbolagen som erbjuder ordentlig första klass.

Jag funderade faktisk på att försöka starta en tråd där man listade bolagen med "rekorderlig" F-kabin och hur man sedan kunde komma åt den via poäng eller IATA biljetter. Jag ser att Vornesitzen har listat ca 30 bolag under "So Fliegen Sie, First Class", men vissa av dem, t ex Yemenia, har endast First och economy och andra kan kanske inte riktigt definieras som First. Så ska man gissa på att det är ca 25 bolag som erbjuder traditionell first?

Etihad står som nästa på min lista efter att ha betat av Thai, Asiana och SQ-regional first nästa sommar. Tror att dom inte ska vara så svåra att komma åt. Är man ute i god tid verkar det finnas hyfsad tillgång LHR-AUH för 40 000 AAdwantage-poäng.
 

Nemo

Medlem
Vem betalar för C- och F-klass?

Fördelen med privatjet är att du skapar din egen tidtabell och åker direkt från punkt A till punkt B där du själv väljer vilka dessa punkter är, så länge det finns en landningsbana där. Blir du försenad väntar faktiskt flyget på dig också. Och det är lite humanare säkerhetskontroller. Boka på Netjets.com till exempel. Men visst, du speglar dig inte i monkey om man nu har det behovet.
 

Palazzi

Medlem
Fördelen med privatjet är att du skapar din egen tidtabell och åker direkt från punkt A till punkt B där du själv väljer vilka dessa punkter är, så länge det finns en landningsbana där. Blir du försenad väntar faktiskt flyget på dig också. Och det är lite humanare säkerhetskontroller. Boka på Netjets.com till exempel. Men visst, du speglar dig inte i monkey om man nu har det behovet.

Jag har tittat några gånger på privatjet, men problemet är att det blir hiskeligt dyrt om det inte är en gruppbokning... Om man hade varit 3-4 personer i en liten jet är det väl OK, men jag reser mestadels ensam:(

Velat testa t.ex Flyblink på "empty leg", men inte blivit av. Närmast att testa var jag när bolaget hade en empty leg mellan LIN-NCE för 500£ enkel. Om jag fått med mig 3pers hade det bara blivit 1300kr/pers:D
 

Bonden

Medlem
Blondinbella åker i alla fall First över pölen, 21:20 och framåt. Tror hon betalar för det :)

Var såklart tvungen att titta på det, lite roliga observationer :)
* Stödstrumpor i Förstaklass ?
* Fotsvett så att alla håller för näsan i Firstclass?
* Firstclass från Finland?
 
Toppen