Senaste nytt

Sökmotorer hittar inte billiga biljetter med Thai från Seoul?

Randy Marsh

Medlem
I samband med att jag skulle boka en enkelbiljett ICN-HKG så upptäckte jag att det finns billiga biljetter med Thai, som ingen sökmotor som jag har prövat hittills verkar hitta.

Hade först tänkt åka med Asiana i economy för ca 2900 SEK, men så fick jag för mig att prova Thais hemsida också. Där dök det upp restricted business (bokningsklass J, ombokningsbar mot en avgift på 175 SEK) för nästan samma pris som Asiana skulle ha i economy, faktiskt något lägre. Så då var ju valet ganska enkelt, och att J med Thai ger 200 % till EB gör ju inte saken sämre :)

Har som sagt inte klarat att hitta det priset på någon av de sökmotorer jag har prövat, t ex ITA Matrix, Kayak, flygresor.se eller ExpertFlyer. Detta gäller både economy och business-biljetter med Thai; ingen sökmotor verkar hitta de billigaste bokningsklasserna. Om man däremot har t ex Beijing som avreseort så hittar man Thais billigaste biljetter, så det verkar som att just Seoul är ett specialfall.

Kan ju vara värt att veta om man ska åka från Seoul till exempelvis Hong Kong eller Bangkok.
 

Dr. Miles

Expert
Thai har SITI fare från Korea därför kan du inte köpa en sådan biljett utanför Korea.

Jag vet inte om Thai har webbsida i Korea men om de har det prova att boka där.
 

Randy Marsh

Medlem
Jag bokade via thaiairways.com för ca en vecka sedan, har fått bokningsbekräftelse och e-ticket. Biljetten är betalad i KRW.

Märkligt att denna SITI-policy gäller just Korea, från Kina hittar man även de billigaste TG-biljetterna med sökmotorerna.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Cathay har samma policy för sina biljetter från ICN och TPE, då hittar dom bara på de "lokala sidorna". Var så jag bokade mitt TP-run TPE-HKG-CGK i somras.
 

Gnopps

Medlem
I Asien är det väldigt ofta som biljetten måste köpas i avreselandet, ofta kan priserna inte ens ses utanför avreselandet. Som AHO skriver har Thai men även en del andra asiatiska bolag liknande biljetter från Europa: De billigate biljetterna kräver att man köper dem i avreselandet/regionen.
 

Senator

Moderator
Om man använder ITA och sätter valuta SEK, men "Market" som där man vill resa från bör det fungera så länge det är publika priser. Lite svårare om bolaget bara erbjuder det själva och inte till resbyråer. T.ex. fick jag inte upp AHO pris Seoul - Bangkok först innan jag ändrade "Market" till SEL.
 

Dr. Miles

Expert
Asiana Airlines har också en hel del SITI avtalspriser som inte är sökbar påITA/bokningsbar på utländska online bokningssajter.
Jag kommer ihåg att Asiana hade etnisk biljett till Japan som var endast för japaner eller anhörig till japaner.
 
Toppen