Senaste nytt

Istanbul New Airport - öppnar 6 April 2019?

Mikeswe

Medlem
@Mikeswe Vad händer om du hänvisar till Turkish egna Passenger Rights?
Passenger Rights | Legal Notice | Turkish Airlines ®

Tack för det tipset! Det skall jag definitivt göra som ett sista försök innan jag ger upp och bokar med ett mer pålitligt bolag. Problemet är att man sedan senaste två samtalen hänvisar till att flygplatsbygget är en extraordinär händelse, som ligger utanför deras kontroll.. kan vara så, men känns ju ändå inte ok att man inte kan erbjuda ett flyg på 2 veckor, när flytten endast är 1-2 dagar. Det alternativet eller att betala 6 nätter på hotell (i ett alldeles säkerligen överbokat) istanbul är ju två extremt dåliga alternativ. Dessutom i mailkorrespondens stoltserar man ut “the great move” och “we will help you reschedule your flights..” blaha blaha blaha..

Eftersom dom informerat två veckor innan avresa, så säkrar dom ju upp sig där med. Har totalt fått 60 sms av Turkish som påtalar “the great move” så man inte missar det ;)..

Det kan faktiskt såväl vara att jag ber dom om något som ligger utanför “reglerna” för vad dom behöver göra.

Dock, känner jag att man inte lyft ett finger för att ens försöka hjälpa, går emot sin egna information, och ödslat min tid till det yttersta.

Det går ju egna flighter till typ Sao Paulo / NYC / Miami som man lätt skulle kunna boka om till, sedan boka en sträcka med Avianca (2h från MIA), men det vill man inte.

Att man ger olika svar och dagligen avbokar stand-by flighten den 2/4, utan någon kommunikation, den extremt dåliga kundtjänsten, kontoret som ger konflikterande information till kundtjänst osv.

Känns inte som TK är så sugna på att hjälpa sina affärsresenärer ..
 

Nemo

Medlem
Tack för det tipset! Det skall jag definitivt göra som ett sista försök innan jag ger upp och bokar med ett mer pålitligt bolag. Problemet är att man sedan senaste två samtalen hänvisar till att flygplatsbygget är en extraordinär händelse, som ligger utanför deras kontroll.. kan vara så, men känns ju ändå inte ok att man inte kan erbjuda ett flyg på 2 veckor, när flytten endast är 1-2 dagar. Det alternativet eller att betala 6 nätter på hotell (i ett alldeles säkerligen överbokat) istanbul är ju två extremt dåliga alternativ. Dessutom i mailkorrespondens stoltserar man ut “the great move” och “we will help you reschedule your flights..” blaha blaha blaha..

Eftersom dom informerat två veckor innan avresa, så säkrar dom ju upp sig där med. Har totalt fått 60 sms av Turkish som påtalar “the great move” så man inte missar det ;)..

Det kan faktiskt såväl vara att jag ber dom om något som ligger utanför “reglerna” för vad dom behöver göra.

Dock, känner jag att man inte lyft ett finger för att ens försöka hjälpa, går emot sin egna information, och ödslat min tid till det yttersta.

Det går ju egna flighter till typ Sao Paulo / NYC / Miami som man lätt skulle kunna boka om till, sedan boka en sträcka med Avianca (2h från MIA), men det vill man inte.

Att man ger olika svar och dagligen avbokar stand-by flighten den 2/4, utan någon kommunikation, den extremt dåliga kundtjänsten, kontoret som ger konflikterande information till kundtjänst osv.

Känns inte som TK är så sugna på att hjälpa sina affärsresenärer ..
Turkish regler skriver att du har ”Free of Charge Reservation/Route Change” vid inställt flyg. Det är detta du får stå på dig om. Däremot ifall det är meddelat >2 veckor (eller extraordinary) så får du inte pengar som plåster på såret. Fri ombokning däremot omfattas inte av 2-veckors regeln.
 

Mikeswe

Medlem
Turkish regler skriver att du har ”Free of Charge Reservation/Route Change” vid inställt flyg. Det är detta du får stå på dig om. Däremot ifall det är meddelat >2 veckor (eller extraordinary) så får du inte pengar som plåster på såret. Fri ombokning däremot omfattas inte av 2-veckors regeln.

Först och främst tack för tipsen! .. Dock är ju själva problemet att dom säger sig inte kunna ändra route/reservation LIS-BOG (inte med *A, utan bara med sina egna flyg som dom nu verkar ställa in).

Pengar bryr jag mig inte så mycket om i detta fall, utan vill endast komma tillbaka till dit jag reste ifrån, och i samma klass ;) .. Så just nu står jag på waiting list på flyg 3/4 IST-BOG, enligt TK finns det inga andra möjligheter med deras flyg att få tag på en businessbiljett till IST-BOG mellan 1/4-11/4, således känns ju det hela lite skakigt ..

Nu är frågan .. vad händer om jag står på waiting list 3/4 och det inte släpps någon plats? Någon som har erfarenhet med detta? Vågar man chansa på att sticka till flygplaten i Lissabon och att dom ordnar med alternativt bolag? Finns det mer rättigheter här? Dessutom verkar ju LIS-IST verkar ju inte vara problemet utan IST-BOG.. vill ju undvika att behöva stanna i Istanbul och betala hotell där i 10 dagar för att "the great delay" strular..
 
Toppen