Senaste nytt

American Express Platinum = Billigare Business class?

Dr. Miles

Expert
American Express Travel Service i vissa länder erbjuder denna typ av biljetter.

I Japan var det så att om man köper en normal F/C på vissa flygbolag, får man en kompanionbijlett till.
(Du behöver betala skatter&bränsletillägg dock.)
 

Sakoz

Medlem
Ja, men i de flesta fall så man måste vara ute i god tid för att få "bra" pris, ex med Delta till och från USA (Delta har avtal med AMEX). När det gäller Qatar tyckte jag inte priserna var särskilt imponerande. Men under årens lopp dom har haft lite olika erbjudanden framförallt med Delta men även IcelandAir och Continental. Bl.a. 2 för 1 i Z klass och även reducerat pris på Delta och Continental till USA i Z. Jag betalade för 2 år sedan från ARN-ATL-OKC t/r 16.620 SEK i Z med Delta och det var rabatterat.

Sedan 2006 så har AMEX i reklamutskicken erbjudet rabatterade biljetter med Delta, Continental, IcelandAir och Qatar.
Dock ska medges att om man ber deras resebyrå leta efter särskilda biljetter (ex. Z med LH) så brukar dom vara ganska duktiga på det.

Så svaret från mig är att det bara är reklam dravel, jag blev själv lockad och har under årens lopp köpt några AMEX discounted biljetter i Z klass, efter att ha läst en del här och på FlyerTalk så har man lärt sig en del och då lockar inte AMEX Platinum och Centurions erbjudanden alls längre,
 

Bonden

Medlem
Jag har själv kört kortet innan men kände mig lite lurad av uppgrades och annat som aldrig hände och den fina försäkringen var rätt värdelös när man satt fast i SFO på grund av askmolnet. Några bra erbjudande tyckte jag mig inte heller få så jag byte till SAS Amex och får fler poäng och lägre årskostnad :)

(Skrev det första inlägget för jag inte tyckte mig se några billiga Businessbiljetter när jag körde kortet)
 
Last edited:

Bamsefar

Medlem
Kan bara bekräfta att AmEx Patinum till stor del inte levererar vad de gör reklam för. Och som sagt, försäkringen är värdelös, fastnade i USA september 2001, och då ersatte de ingenting. Helt och totalt värdelöst.
 

Alx

Medlem
Kan bara bekräfta att AmEx Patinum till stor del inte levererar vad de gör reklam för. Och som sagt, försäkringen är värdelös, fatnade i USA september 2001, och då ersatte de ingenting. Helt och totalt värdelöst.

Jag fastnade både i Sverige och USA under båda sidorna av pölens vinterkaos 2010/2011. Det var inget snack om saken. Amex ersatte omgående i enlighet med försäkringen. Något man knappast kan påstå att flygbolagen gjorde. Så antingen har de förändrats eller så var det kanske kring 9/11 du drabbades och just den händelsen får väl ändå anses vara "force majeure"?!
 

Rustscheff

Medlem
Jag har haft glädjen att bli av med mitt bagage i exakt 49 timmar och fick då ekipera mig för 12 000 kr! Jag har ofta blivit försenad minst 2 timmar och har då köpt Cristal champagne på flygplatsen och en låda cigarrer. 2000 kr som plåster på såren att äta och dricka för i en sådan situation är inte fel. Satsar på att få ihop ett dussin Cristal till bröllopet (det står ingenstans i villkoren att du måste dricka ur den under förseningen) och har f n 3 st. :)
Jag tycker Amex försäkring är fantastisk. Biljett-och hotellpriser är däremot oftast skräp. Jag har i endast ett fall fått bättre villkor via dem än vad jag själv kan hitta på nätet alternativt förhandla mig till via hotellen.
 

rvarttinen

Medlem
Hmmm, hålle r detta nu på med att se hur pass bra försäkringen hos AMEX fungerar. Blev lite, drygt ett dygn, försenad till NYC pga trasigt flyg och senare orkanen Irene.
 

Moco

Medlem
Nu täcker jag in ett flertal självupplevda punkter om AMEX i detta svar.

Jag skaffade delvis mitt AMEX för försäkringsskyddet. Hur bra man tycker kortet i sig är låter jag var och en avgöra, dock upplever jag att i princip allt som görs via AMEX blir dyrare. Någon har pratat sig varm om kundservicen, jag har svårt att greppa detta då jag har kort utfärdade i två länder och upplever den som undermålig i båda - framförallt Storbritannien där kundservice fortfarande inte existerar.

Resebyrån ligger alltid högre i pris, upgrades/companion tickets etc. bygger ju som välbekant på att man köper fullprisbiljetter vilket nästan alltid blir en sämre affär - beroende på individuella preferenser. Tycker man om att betala mer för samma flygstol och sträcka så kan det ju vara ett lysande alternativ... Själva nätresebyrån är ju inte heller mycket att hänga i julgranen eftersom man bara kan välja förvalda alternativ i systemet och att alla flygplatser inte ens finns med. Det går bra att resa från Arvidsjaur men inte från t.ex. Sundsvall som är en Star Alliance betjänad destination...

Försäkringsskyddet fungerar om än med vissa brister. Jag hade oturen att behöva använda den för ett tag sedan och upplever den som mycket krånglig, inte minst därför att det bakomliggande försäkringsbolaget (Solid) är mellanhand till ett försäkringsbolag (AXA) i Tyskland och tidigare Irland. "Sjukvårdsrådgivningen" som jag vill minnas sköts av Falck kan inte mer om sjukvård än vad en någorlunda allmänbildad person klarar av att gissa sig till, dessutom rekommenderar man gärna offentliga sjukvårdsinrättningar (även på sk hardship-orter) vilket är snudd på pinsamt. Från att ha gjort en claim till utbetalning har det tagit ca två månader och krävts korrespondens om de mest triviala saker. Den täcker bara direkta sjukvårdskostnader, inte t.ex. transfer till och från sjukhus etc. Andra försäkringsbolag täcker vanligtvis detta.

Missförstå mig inte, jag tycker att kortet är bra till vissa saker, men det går inte att bortse från att det är ett relativt förlegat system i jämförelse med de andra kortsystemen och/eller utgivarnas erbjudanden. Om man bortser från poängintjäning i MR, ev flashfaktor och fokuserar på andra perks och försäkringsskyddet så är Handelsbankens Platinum-kort förmodligen ett bättre alternativ som bla inte kräver utresa från Norden för att fungera och är mer globalt i den bemärkelsen.

I mina ögon lever AMEX sällan upp till vad man utger sig för att leverera - detta tycks dock vara av mindre betydelse för många. Värt att Notera är att man inte kan skicka e-post till dem 2011! Platinum-kundservice sköts av en tredje-part som hanterar kundservice för ett flertal företag och är föga behjälpliga bortom blommogram eller förtur i kön till Blue Moon Bar i Karlstad. Den exklusiva känslan de vill förmedla krockar inte sällan med att många handlare ratar AMEX (även om jag upplever att det kan ha blivit lite bättre den senaste tiden) och man heller inte sällan bemöts med ett suck och komplicerade förfaranden - det är fortfarande vanligt att både tvingas slå pinkod och signera kvittot utomlands.

Som sagt, jag vill inte vara överdrivet kritisk, men står man inför ett kommande kortval tycker jag att man kan kosta på sig att jämföra alternativen.
 
Last edited:
Toppen