Senaste nytt

Rättigheter vid bonus/award-resa

Mikael

Medlem
Har under sommaren köpt på mig en del poäng via BMI och US Airways och börjar nu fundera på hur jag ska använda dem.
Är det någon som vet vad som gäller för award-resor vid förseningar eller inställda flyg?
Säg att man har en resa på 3 eller 4 segment och (i värsta fall) lika många olika flygbolag inom Star Alliance, samt att det är bokat med poäng från ett bolag man inte flyger med. Om någon av de första sträckorna blir försenad så du missar nästa flyg (eller att ett flyg blir inställt), vilket bolag tar ansvar?

Tack
 

Dr. Miles

Expert
Det är alltid opererande flygbolags ansvar att boka om dig till annan flight, om det blir indstält flyg eller försening.

Där spelar det STOR roll om vem som orsakat inställt flyg/förseningen.

T ex Om det är Air China som har strulat deras inrikes flyg i Kina, räkba med att du får vänta avsrvärt lång tid att bli ombokad.

Medans om det är Lufthansa, ANA, Asiana, Singapore Airlines, THAI, tar de hand om dig väll.
 

Senator

Moderator
Hej,

I min erfarenhet så spelar det ingen roll hur man har betalat för biljetten om ”the s*** hits the fan” och det blir riktigt trassel. Låt mig ge dig några exempel:

Den 27/12 hade jag bokat min bror med sambo på mina M&M miles på sträckan ARN-DUS-EWR i business. Själv hade jag betalat för en plats i business ombord CO69 ARN-EWR. Som du kanske minns, hade 1m snö dumpats på den amerikanska östkusten och det var…….kaos! JFK, EWR, LGA samt BOS, PHL, IAD, DCA, BWI var alla stängda.

Jag klev upp tidigt då jag hade en känsla av att detta kom att bli en jobbig dag. Jag ringde LH SEN i Kapstaden, och bror/sambo blev ombokade ARN-EWR-ORD sen ORD-EWR. Men, i bilen kände jag att detta nog inte var en bra ide. Så jag ringde tillbaka och bad om ett annat alternativ. Det blev ARN-MUC-PHL (sista sträckan med US). Ok, vi åker till Arlanda men när vi kommer fram så tycker SAS vi är för sena (kom ihåg jag är på CO69 fortfarande). Så jag ringer M&M igen, och vi letar upp ARN-OSL-EWR med CO från Oslo. Tillbaka till SAS så ringer nallen: ”Hej, det är LH SEN i Kapstaden, sa du att du själv är på CO69?” Jag svarade att så var det. ”Det finns nu 2 platser, vill ni ha dessa?” Skojar du sa jag!

Sen kom vi aldrig till EWR. Vi hamnade i CLE. Men samma sak, spelade ingen roll. Bror/sambo var passagerare som skulle tas hand om, och det blev dom utan problem.

I dec-jan 1997-98, hade jag en biljett DEN-ORD-CPH-BGO med retur BGO-CPH-SEA-DEN med SAS EB. På utresan fastnade vi på ORD en natt, allt fixat. På resan tillbaka till Denver tog jag en Voluntary Boarding Denial och hamnade på CPH-ORD (i business). Vad hände? Jorå, ORD stängde igen.. Vi fick landa, men det fanns inga plan till DEN. Den gången var SAS lite svårare då det var vädret: men jag sa att det inte var mitt fel att jag var i ORD, samt att jag hade åkt business. Så jag fick ett rum och plats på nästa flight dagen efter..
 

Mikael

Medlem
Det är alltid opererande flygbolags ansvar att boka om dig till annan flight, om det blir indstält flyg eller försening.

Så om flygbolag X orsakar en försening så att man missar sitt anslutningsflyg med bolag Y (man kanske missar en hel rad med flyg), så är det upp till X att boka om även efterföljande flyg så att man kommer fram till sin destination?
 

Dr. Miles

Expert
Så om flygbolag X orsakar en försening så att man missar sitt anslutningsflyg med bolag Y (man kanske missar en hel rad med flyg), så är det upp till X att boka om även efterföljande flyg så att man kommer fram till sin destination?

Ja.

Men vänligen komma ihåg att de kan strunta i alla dina transfers (alltså flygplansbyte inom 24 timmar) när de bokar om.
Därför finns det alltid risk att du inte kan bedöka de platserna som du har lagt till att stanna max 24 timmar.
 

Perra

Medlem
Behöver lite hjälp med en kommande bokning

Tänkt en inkommande Thai flight som landar 0555 i BKK är det då för tight att ha en anslutande Thai flight 0735? MCT är 1,15 på BKK om jag läst rätt.
Om jag missar anslutningen tar Thai då något ansvar för ombokning?

Säg att jag ankommer HND och tar där stopover alternativt destination. Om jag sen flyger ut från NRT kan jag då ta den kvarvarande stopover/destination eller räknas det som en open jaw för att jag ankom HND men lämnar från NRT?
 
Last edited:

Dr. Miles

Expert
Säg att jag ankommer HND och tar där stopover alternativt destination. Om jag sen flyger ut från NRT kan jag då ta den kvarvarande stopover/destination eller räknas det som en open jaw för att jag ankom HND men lämnar från NRT?

Tokyo NRT och Tokyo HND är co-terminals och räknas som en stad. Dettta gäller även för Stockholm ARN och Stockholm BMA.
 

bhen

Medlem
Ringde USAirways ikväll och fick preliminärt igenom (lite ny routing nu pga Avianca inte var tillåtet)
Svg-fra-eze-scl
Scl-lim-gig
Gig-opo-fra-svg

Resan måste gå via nån mileage-dept som var stängt ikväll men min agent menade att det skulle gå bra och att de bara skulle checka att det inte blev för många miles/lång resa totalt.
Har fått bokningsnummer och jag kan se den på mina sidor på dividend miles-sidan.
Väntar med spänning om det går igenom trots 5 segment på hemresan...
/b
Edit: alla resor utom eze-scl i C..
 

Perra

Medlem
Behöver lite hjälp med en kommande bokning

Tänkt en inkommande Thai flight som landar 0555 i BKK är det då för tight att ha en anslutande Thai flight 0735? MCT är 1,15 på BKK om jag läst rätt.
Om jag missar anslutningen tar Thai då något ansvar för ombokning?

Efter lite googlande: Award likställs med Revenue ticket således samma ansvar, ombokning till nästa flight (med plats), rätta mig om jag är ute och cyklar
 
Toppen