Senaste nytt

En poängtur åt öst

Jonas F

Medlem
Likt många andra på forumet, verkar det som, bär det idag iväg österut på en poängtur med ett populärt bolag som snart börjar flyga A350 istället. Så det gäller att passa på medan tillfälle ges.

Resan tjuvstartade redan igår med en tur ut till Arlanda för att checka in på Radisson Sky City. Inte för att det var jättetidig avgång idag kanske men det är alltid skönt att slippa stressa på morgon. Dessutom gäller det ju att passa på att samla nätter till Radissons pågående kampanj.

3AA92F8A-E8AF-497E-AC87-B9AA1CEC578A.jpeg

Incheckad på Radisson med utsikt mot Etiopien typ. Dit bär det inte av denna gång dock.

Dags att sova en stund då. Förutom att mobilen inte vill laddas i uttaget vid sängen. Vad nu. Gjorde den inte det nyss? Hm. Prova annan laddare då. Nix. Prova fjorton olika kombinationer av igångsättning av belysning i rummet för att se om detta även påverkar sänguttaget. Nehepp. Damm i mobilkontakten? Nepp. Annat eluttag? Jomenvisst! Vad är det med sänguttaget som krånglar då? Efter detektivarbete med ficklampa och golvliggande konstaterades att sladden var utdragen i grenkontakten under sängen. Proffsig lösning Radisson.

FD74ABE4-94CA-45FD-8FEB-6A8258FC4DD5.jpeg

Ny dag nya flygplan utanför fönstret. Inte heller TUI är aktuellt denna morgon dock. Svårt att få till poängresa där också skulle jag gissa.

600A4BEB-A966-4E87-9AAD-01B0056E9EBF.jpeg

Under natten har SAS bytt ut den lyxiga 737-600:an till Köpenhamn, första stoppet på resan, mot Nordicas inte heller helt splitternya CRJ 900 och jag och mitt sällskap har fått nya platser. Tjusigt omplacerade av SAS. Snabb ommöblering till lediga 5D för sällskapet då.

91BD2C4D-8C2A-457D-8A42-2092F43CC64D.jpeg

Incheckning och promenad direkt till gaten. Lounge hinner vi nog med en stund i Köpenhamn sen. Vid F-pirens vankas bussfärd ut till planet och det ropas ut om kompensation om man kan tänka sig att åka senare. Inte aktuellt för vår del dock.

Dryga 30 minuter efter ordinarie avgångstid börjar vi tillslut att rulla iväg med kärran.

D7C61E20-329E-4E9B-9AC4-2FCD71C39922.jpeg
4D, platsen alltså. Även upplevelsen var visserligen i 4D.

Ombord vankades det delikat frukost. Yoghurt, äpplejuice med ingefära, müsli, ost, salami, en halv rädisa och bröd som var lika hårt som smöret (praktiskt när man ska bre). Mums.

E8050E22-3CA4-4285-B18A-D82D9F2D5CFA.jpeg

Jag noterade att Nordica kör med gardin mellan Plus och Go. Lyxigt.

Ankomst till Köpenhamn 25 minuter efter tidtabell. Nåväl. Nästa flyg går ju inte förrän 12:30 så det är gott om tid för lounge-utforskning här i Köpenhamn nu då!

Fortsättning följer...
 
Last edited:

Jonas F

Medlem
Då har man hunnit prova SAS Guld-lounge, Primeclass Lounge och nu Eventyr.

8FD77EF3-05B0-4764-8C99-94BAE2147E0E.jpeg

I SAS-loungen blev det lite gårdagens havregrynsgröt.

042C5451-F5D1-4C94-BAE8-F1C388081541.jpeg

I Primeclass ett snabbt test av fotöljen närmast fönstret med utsikt mot SAS-loungen.

23B202F4-BB66-433B-BAB5-DD679A516748.jpeg

Och nu Eventyr, passande såhär strax innan äventyret drar igång på riktigt. Här har såväl kycklinggrytan som toaletten provats.

A95F46E0-AE15-4268-B142-90285F1EF620.jpeg 5A4D40AF-2C6E-4F68-9C71-9FE7D0121D8C.jpeg

Praktiskt med sensorstyrt vatten till handfatet som slutar spola sekunden efter att man flyttat handen från sensorn.

Snart vidare mot gaten.
 

Jonas F

Medlem
Tack för gillandena och kommentarerna. Lite försenad fortsättning här.

Det blev visst ingen uppdatering i Singapore. Eftersom vi fick ta en liten omväg utanför Pakistanskt territorium landade vi lite senare än vad det var planerat. De 2 timmarna och 15 minuter som skulle spenderas i The Private Room förkortades därmed något men det reflekterade inte vi över i någon större utsträckning när vi väl var där förrän en av värdinnorna kom och påpekade att vi nog snart borde börja röra på oss.


Nåväl, vi kan gå tillbaka till resan först.


Vid ombordstigning byttes SAS energieffektiva boardingkort med alla tre stopp på ett kort ut mot tjusigare modeller med röd respektive blå färg och incheckningspersonalen följde med hela vägen in i planet.

48E8B9B9-4E2B-4C15-A1F4-4F6BE9606EE3.jpeg

Ombord bjöds det på Champagne, Dom Pérignon av 2009 års modell. Varken jag eller mitt sällskap är några champangekännare men nog kände vi allt att det var skillnad på denna och champagnen som det bjöds på i business class på nästa flyg. Det smakade mest kolsyremaskinad bag in box-vin i jämförelse (Charles Heidsieck). Eller så var mina smaklökar bara generellt trött på mat och dryck efter alla timmar med lyxutbud under tidigare flygning.


Vi försökte oss på att byta champagne för att prova Krug också men det gick inte för sig då de inte hade fått några flaskor lastade. Nåväl vi lyckades ganska bra med att utnyttja det tillgängliga champagneutbudet också. Och så varsin Singapore Sling på det också. Man måste ju när man åker åt det här hållet antar jag.


En titt i necessären som tillhandahölls visade att de packat den full med nödvändigheter för en lång flygning. Lotion, läppjox, en tvål av hård hotell-modell, en plastpåse samt ett doftljus (!?).

ljus.png

Dessutom tillhandahölls pyjamas och strumpor samt en liten ögonbindel. Öronproppar fick jag fråga efter och tandborste låg inne på toaletten och var av samma modell som jag fick sist i SAS Plus (på långdistans då alltså). Dock i ett lite tjusigare fodral än vad SAS erbjuder.

548E44D0-9987-45B7-AF2B-8287B46107A9.jpeg

Urval ur menyn:

0660A686-BB34-4F60-8610-483EA8556C31.jpeg

65328DDF-9E4D-44A3-BE04-D48BF1932E27.jpeg

F2A48948-E7B8-4110-9DF0-61B31270CA29.jpeg

Efter femrättersmenyn och lika många glas champagne (minst) kände vi oss trötta och stegade iväg mot toaletten för ombyte samtidigt som flygvärdinnorna fick hantera stolens omstöpning till säng. Det är nämligen inget man som passagerare ska pyssla med själv utan här fälls hela ryggstödet ner över stolsdynan och viks ut till en säng. Inget mellanläge här inte, om man inte vill sova halvliggande i lägerklädseln då möjligen.

6F1BB22D-E489-473F-A765-BDE0C64EA5DF.jpeg

Några timmars sömn följde på det. Det är inte så lätt att försöka sova kl 14 oavsett hur tjusig klass man åker i om man inte har den rätta tiden i kroppen märkte jag. Några timmar blev det väl i alla fall. Underhållningssystemet användes i vanlig ordning bara till att titta på den rörliga kartan. Jag saknar fiffigheten att kunna titta på kamera som visar utomhusmiljön när man sitter på mittensäte.

Ungefär 2 timmar innan landing blev det dags för frukost och jag kände mig fortfarande mätt från kvällens lunch/middag eller vad man nu ska kalla det. Det fick ändå bli en liten frukttallrik, lite yoghurt och kallskuret.

Frukttallrik:

2B9EBDD7-5CFD-4C1F-8B7A-8FF780EF2356.jpeg

Landning och näst först av planet (våra två medresenärer var kvickast). Iväg till Skytrain för vidarebefordring till The Private Room där vi som sagt hann spendera någon timme kanske.

BB6A1EEF-8C8F-4EEA-887A-92611AE0F5D3.jpeg

Det kändes inte som loungen var sådär vansinnigt speciell. Lugnare än de andra delarna vi passerade men också lite krångligare utbud med sitta ner-resturang-del som enda förtäringsställe. Det är klart man säkert kunde beställa både det ena och det andra och promenera iväg till de andra delarna om man hade föredragit det. En snabb påfyllning av ytterligare lite frukost samtidigt som takdekorationernas snedhet studerades till tonerna av bordsgrannens rapande.

60AD5889-197D-4487-ACC9-50E9798F3B2B.jpeg

Så kom då loungevärdinnan och påpekade att vi skulle till gate E12 för vidare förbindelse mot Bangkok, som var nästa mål. Ok sa vi och tog det lugnt. Det var ju bara det att det var på andra sidan flygplatsen i princip så det kändes lite stressigt när vi lyckats hitta ut ur loungen och klev in i Sky Train-tåget samtidigt som skyltarna deklarerade Gate Closing. Inga problem när vi väl kom fram, något uppstressade. Vi hann med välkomstdrink ombord i form av apelsinjuice gott och väl innan dörrarna stängdes.


Ombord hade jag hunnit glömma bort att vi hade beställt ”Book the Cook”. En hummer och en jätteräkrätt. Ingen av dem var väl sådär väldans speciella kanske. Inte när man just klivit av en förstaklassflygning åtminstone. Samtidigt var kanske inte den ordinarie menyn så överdrivet spännande heller så det var nog ett klokt val ändå.

0EF6D305-E3A4-40C7-BC71-B798A72E81EC.jpeg
Hummer.

DC2D60DB-C915-49B9-B6A8-8D92F96B0FCD.jpeg
Räkor.

I Bangkok landad vi 15 minuter före tidtabellen ungefär och fick sen vackert stå och vänta på att vår gate skulle bli ledig i omkring 20 minuter. Utsikt mot utbyggnaden av nya satellitterminalen. Det ser ut som det går framåt. Uppenbarligen behövligt också.

97B5EF4B-E7A2-4938-9919-B717CAACA4CF.jpeg

Därefter båt och bil ner till Koh Samt där vi nu ska spendera några inledande dagar på Le Vimarn.

49EC0133-F618-401B-9CAD-4B41F12D2BFF.jpeg


Hej så länge!
 
Last edited:

011430121

Medlem
Trevligt skrivit, kommer att göra likadan resa i början av maj
Min erfarenhet av SQ är några resor i C och de har varit till full belåtenhet.
Skall bli trevligt att testa F.
Jag kanske har missat, hur många var ni i F kabinen?
 

samet

Medlem
Av de fyra platserna i första klass var var alla upptagna.



Se där ja! Har du några tips på vad man ska hitta på här? Vi funderar på att ta en promenad till andra sidan ön idag och kika lite.

Ni bor på en av de finaste stränderna. Enda som solnedgången syns bra på. Andra sidan har öns stora huvudbeach, Hat Sai Keaw, full med restauranger och barar. Fireshow 20.30 varje kväll vid Ploy Talay. "Byn" ligger längs gatan mellan stora beachen och båtpiren.

Det finna totalt 10 stränder på ön men alla är inte riktigt lika fina. Jag hade siktat in mig på att besöka Ao Wai, Ao LungDam, Ao Wongduen, Ao Tub Tim. Alla dessa ligger som på rad söderut, så sväng höger i korsningen så kommer de längs vägen, alla stränderna är skyltade uppe vid vägen.

Jag hade rekommenderat er att hyra moppe en dag, då hinner ni lätt att åka runt hela ön, se byn och några stränder, åka ner till sydspetsen och ta en selfie i trädgungan.

Bra matställen.

Prai Talay på Hat Sai Keaw har bra thaimat, inte att förväxla med Ploy Talay som ligger 30m ifrån.

Samed Villas på Silversand Beach, serverar bra thai och internationellt.

Duo Chef inne i byn, på vänster sida ca 100m efter 7/11. Pasta, pizza osv...

Tony's (Fat Tony) ligger på norrsidan precis innan Bar and Bed Resort. Tysk restaurang med ordentliga tyska/europeiska rätter.

Riktig thaiupplevelse... Moo Kata... man grillar och kokar sin egen mat över kol. Lite som en blandning mellan Koreans BBQ och Kinesisk Hot Pot. Detta stället ligger på högersida ca 100m efter Hideaway Resort på norrsidan av ön. Man plockar själv från buffén och lagar vid sitt eget bord.
20190219_192119.jpg
 
Toppen