Senaste nytt

Tack BC för 100 länder!

Gus

Medlem
Jag skulle vilja tacka alla på BC för att ni hjälpt mig att nå mitt stora mål, 100 länder! :) Jag blev medlem här 2011 och i början var jag inte speciellt aktiv för jag trodde att allt var ouppnåeligt, "inte skulle väl jag kunna flyga business". Jag brydde mig inte om att skaffa ett Amex eftersom 150 000 kronors spendering på ett år lät i mina öron overkligt men förra året lyckades jag få två vouchers.

Hursomhelst, för sex år sedan började jag samla länder "på riktigt", jag hade då besökt 55 stycken. För någon vecka sedan nådde jag målet, land nr 100 blev Kuba! :) Det blir ett snitt på 7,5 nya länder per år. Hade jag inte blivit medlem på BC så hade det dröjt ytterligare några år innan jag nått 100 länder (eftersom vi inte orkat resa på långresor i ekonomiklass med våra småbarn). Den stora skillnaden är också att jag nu rest till de flesta länder i businessclass och bott på lyxiga hotell, dessutom till en lägre kostnad mot jag betalade innan när jag reste i ekonomiklass.

Ett axplock av de bästa tipsen jag fått från forumet är:

-Australien-dealen för Hilton gold 2012. Sedan dess har jag haft minst guld på Hilton trots att jag aldrig nått upp till de officiella kraven. HHonors Gold direkt, utan några vistelser, utlägg eller statusmatchning | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

-Att boka en enkel awardresa inom en zon och stanna så nära 24 timmar som möjligt i en stad, då kan man besöka många länder för en billig poängkostnad. Tex Tbilisi-Istanbul-Minsk-Wien-Copenhagen eller Miami-Bogota-Guatemala City-San Salvador-Cancun.

-Gratis kreditkort med gratis tillhörande Priority Pass!

-Mistake fares, som tex KLM business till fantastiska Azorerna! (vi åkte trots att det inte blev ett nytt land :D).

Tack återigen, ni är bäst!

kuba.jpg
 

Gus

Medlem
Kul med 100 länder! Grattis @Gus

Hur ser det ut under 2019, blir det några nya länder att besöka, och isf vilka?
Tusen tack! :) Mitt mål är faktiskt nu att inte besöka något nytt land utan bara åka tillbaka till godbitarna. Jag har fått bestämma våra semestrar de senaste 10 åren så nu var dealen att frugan ska få bestämma framöver! På den senaste resan besökte vi fem länder på fem dagar (USA, Colombia, Guatemala, El Salvador och Mexico) med en 1-åring och en 3-åring (det var en enkelresa awardbiljett). Det gick bra men det var lite maffigt så nu planerar vi för längre tid i varje land, tex Sydafrika, Thailand och Australien.
 
Toppen