Senaste nytt

LinuxSam

Medlem
En något detaljerad skildring av mina öden och äventyr t/r Singapore.

Bokade min bonusresa i höstas. AMEX 2-4-1, Businessclass. Ett av målen var att få flyga A380 och att prova Singapore Airlines Buisnessclass som jag hade hört bra saker om. Resultatet blev: KRN-(SK)-ARN-(SK)-LHR-(SQ)-SIN SIN-(SQ)-LHR-(LH)-FRA-(LH)-ARN-(SK)-KRN för en kostnad av ca 3000kr och 82500poäng. Under veckorna före avfärd har jag lyckats boka sittplats på SK och LH flighterna. SQ flighterna lyckades jag inte boka sittplats på. Däremot lyckades jag boka ”Book the cook”.

Började med att jobba fram till 14:00 på tisdagen. Hämtade upp rob74 och körde till Kiruna flygplats. rob74 körde min bil tillbaka hem.

Checkade in och flög till Arlanda. Checkade in på Clarion Collection Arlanda. Åt en trevlig röding på ”Kitchen & Table”. När jag skulle gå upptäckte jag lite microbryggd öl från Ericsund i baren och testade deras Belgian Triple och deras Stout. Trevliga öl båda två även om jag föredrog stouten.

Rummet var ordinärt, sängen var skön, men jag sov inte så bra eftersom jag skulle upp klockan 05:00. Frukosten var säkert bra, men jag åt bara lite filmjölk med fruktkompott och en smörgås. Har svårt att äta ordentligt så tidigt på morgonen, särskilt när jag har något jag inte får missa.

SAS incheckningsdisk ligger ju långt bort i terminal 5… men jag var där strax före 6. Inchecknigspersonalen kunde inte heller boka en sittplats på SQ-flighten, vilket gjorde mig lite orolig men jag tänkte att det löser sig väl i London.

Incheckad och klar 06:15, struntade jag i loungen och gick direkt till passkontrollen. Fick vänta kanske 30 minuter innan passkontrollen öppnade. Och ytterligare 45 minuter vid gaten.

Planet var nästan fullt men jag hade tur och fick en tom plats bredvid mig.

Redan innan boardingen var färdig underrättade kaptenen oss om att ATC inte hade gett oss tillstånd att lyfta förrän 09:00, p.g.a. att det var trångt i luftrummet över London. Jag blev genast lite orolig eftersom jag bara hade 1 timme och 20 minuters byte på LHR. Tänkte att det kanske går eftersom det är samma terminal, om vi flyger in lite tid. Medan vi satt i planet och väntade började en av passagerarna känna sig sjuk. Bryggan fördes fram och han bedömdes av en läkare som avrådde honom från att flyga så han fick kliva av. Vi lyfte ca 09:05. En timme före landning meddelade kaptenen att ATC hade bett oss sakta ner ytterligare. Beräknad landningstid blev 10:40, Singaporeflyget skulle avgå 10:50. Meddelades av en flygvärdinna att jag blivit ombokad och att personal skulle möta mig vid gaten för att ge mig nya uppgifter.

Frukosten som serverades på flighten var av ordinär SAS-typ. Fick mig dock en GT innanför västen innan landning.
DSC_0161.JPG


Möttes av en trevlig kvinna direkt utanför flygplanet. Jag hade blivit ombokad till Qatar via Doha 14:15. Hade inte väntat mig att bli ombokad till OneWorld alliansen men hade lite tur och fick ändå flyga A380 till Doha och sedan A350-1000 till Singapore. Eftersom jag var bokad på en vanlig Businessclass ”J”-biljett skyndade jag mig att skaffa ett konto hos Brittish Airways så att jag kunde kreditera avios dit, allt efter rådgivning från rob74 via messenger.

Fick ta en terminalbuss från Terminal 2 till Terminal 4. p.g.a. ombyggnationer på Heathrow fick vi åka runt hela flygplatsen för att ta oss dit. Han slänga ett öga på den gamla BA Concorde som står uppställd. Den är tydligen helt tom inuti och även utanpå börjar tidens tand sätta sina spår.

Tog mig genom säkerhetskontrollen på T4 utan problem men när jag kom till transferredisken fanns där ingen personal. Jag väntade 10-15 minuter och begav mig sedan till Qatars lounge. De kunde inte hjälpa mig på plats men tog han om min jacka och mitt handbagage och lät mig vänta i loungen tills de fick konfirmation på att det fanns personal vid transferredisken då de kom och hämtade mig. Incheckningen gick bra, men lite strul med bagaget som tydligen befann sig på terminal 1 (!). Jag ombads dubbelkolla vid gate att det var med på planet.

Jag återvände till loungen och tog en bit mat och ett glas vin. Blev hämtad av personalen när det var dags att gå till gaten som bara låg 75 meter från loungen. Gatepersonalen konfirmerade att väskan skulle vara med ombord.

Bordingen gick utan problem. Jag blev anvisad mitt säte och instruerad i hur det fungerade.

DSC_0163.JPG

Flygvärdinnan presenterade sig med namn och förklarade att det är hon som kommer att ta hand om mig under flighten. Jag fick ett glas champagne (Lallier Grand Réserva) och lite varma nötter. Innan avgång han jag få påfyllning med lite Rosé Champagne (Ataïr Etoile Rosé).
DSC_0169.JPG


Starten gick utmärkt. Jag gillar att de satt en kamera i stjärtfenan så att man får en lite bättre överblick, om man är nörd och vill titta på sådant under start och landning.
DSC_0172.JPG


Fortsättning följer...
 

LinuxSam

Medlem
Starten var lugn och fin. Tyckte att A380 startade på väldigt kort sträcka.

Redan innan start hade "min" flygvärdinna noterat vad jag önskade från menyn och kom med "Signature Arabic mezze" som jag hade läst någonstans att någon annan rekommenderat.
DSC_0176.JPG

Till det drack jag Anakena Enco Reserva 2016 på rekommendation från flygvärdinnan. Passade bra.
Till huvudmål åt jag. "Arabic spiced chargrilled chicken breast" och jag glömde bort att byta vin utan fortsatta på det jag redan hade vilket fungerade bra.
DSC_0177.JPG

Bad flygvärdinnan vänta lite med ostbrickan och tog en paus med en GT.
DSC_0178.JPG

Till ostbricka provade jag både Haus Klosterberg Beerenausiese 2005, och 20 years old Tawny Port Douro Valley.
DSC_0179.JPG

Efter det var jag så mätt att jag avstod dessert, vilket nästan fick flygvärdinnan att se ledsen ut...

Tittade klart på en film i IFE:n och gick sedan bort till "loungen" på flygplanet. Ett område mellan businessklass och ekonomi på övre plan. Det är egentligen en bar med soffor att sitta i. Sofforna var bekväma att sitta i och personalen trevlig. Det slog mig att det var förvånansvärt lite besökare där.
Något som jag också noterade var hur personalen hela tiden frågade varandra om de behövde hjälp med någonting. De var mycket uppmärksamma på det och erbjöd sig hela tiden att hoppa in och hjälpa till om de hade ett hål i sitt schema.

Landningen i Doha gick utan problem och jag började leta efter loungen. Först tog jag fel och gick till förstaklass loungen, blev hänvisad till andra sidan. Där höll de på med renovering och loungen var flyttad till Gate A1. Kunde de inte ha skyltat om det från början tänkte man...

I loungen drack jag bara lite vatten och nyttjade toaletten. Toaletten som för övrig städades efter varje gäst och inspekterades före varje ny gäst.

Avgång mot Singapore var 01:55 och gaten skulle stänga 01:35. Jag lämnade loungen 01:10 men hade inte observerat att jag behövde åka tåg för att ta mig till rätt terminal. Det blev därför lite stressigt. När jag checkade in vid gaten såg jag att de fick upp mitt incheckade bagage på datorn. Det var "bussgate" och eftersom jag var lite sen fick jag åka med ekonomipassagerarnas buss. Det gjorde inte mig någonting men jag hade en kvinna bakom mig som hela väntetiden gnällde om att vi behandlades som boskap och att fattiga personer inte borde få flyga. (!). Jag försökte hålla masken och hoppades att hon inte skulle sitta bredvid mig på flyget.

Väl på flyget blev jag visad till min plats, det var små egna bås, ungefär som i förstaklass. Tror de kallar det för Q-suite.
DSC_0181.JPG

Starten, som var betydligt längre på A350-1000, gick bra. Efter det tog jag en liten måltid och en öl och valde att sova fram till frukost.
DSC_0182.JPG

Mycket skönt att kunna stänga om sig när man ska sova. Jag som är både lång och tjock hade inga problem med själva sätet, största problemet var att få plats med fötterna. Sov i alla fall 3-4 timmar.

Frukosten började med frukt och sedan blev det Arabisk frukost med ris, bönor, kyckling och fetaost.
DSC_0183.JPG

DSC_0185.JPG

Vi landade i god tid i Singapore.
DSC_0188.JPG

När man gick genom flybridge möttes man av medicinsk personal och värmekameror som skulle kolla så att man inte hade feber. Jag tog mig igenom utan problem.

Det var en del väntetid vid "imigration" men inte mer än vad man är van vid om man rest till, t.ex New York.

Efter att ha tagit mig igenom "imigration" gick jag mot bagagebanden, hade tagit reda på att mitt bagage skulle komma på nummer 16. Väl framme vid nummer 16 möts jag av en skylt med mitt namn på och en person från Qatar arrival service. Det visar sig att mitt incheckade bagage som jag kollat och dubbelkollat, blev kvar i London. Efter lite pappersexercis lovade de att leverera den till hotellet. Den skulle förhoppninsvis komma med en SQ-flight senare under eftermiddagen. Tydligen räckte inte 2 timmar för att flytta väskan mellan två terminaler och mellan flygbolag i London. Det behövs 2½ timme.

Fortsättning följer...
 

LinuxSam

Medlem
Jag landade 14:40 eller så i Singapore. Det är 6½ timme senare än jag skulle. Ska man söka någon form av ersättning? Det var SAS mellan ARN och LHR som var sena. Förseningen dock orsakad av att de inte fick tillstånd att lyfta från ARN, (eller snarare landa på LHR). Inget problem med vädret eller flygplanet.

Någon här som kan reglementet bättre än jag och har råd om detta?

/LinuxSam
 
  • Gilla
Reactions: Gus
Jag landade 14:40 eller så i Singapore. Det är 6½ timme senare än jag skulle. Ska man söka någon form av ersättning? Det var SAS mellan ARN och LHR som var sena. Förseningen dock orsakad av att de inte fick tillstånd att lyfta från ARN, (eller snarare landa på LHR). Inget problem med vädret eller flygplanet.

Någon här som kan reglementet bättre än jag och har råd om detta?

/LinuxSam
Tror det blir svårt att få för det, det är inte sas fel att dom får restriktioner och inte kan lyfta/landa som planerat
 

Thornado

Medlem
Precis, lär inte bli någon EU-kompensation om det var ATC som gjorde att ni blir sena. Däremot så borde du kunna gå ut på en liten shoppingrunda på Amex bekostnad då din väska blivit försenad.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Gus

Medlem
Riktigt bra rapport! :) En riktig drömstart på semestern hade jag tyckt, av många anledningar.

-Du får shoppa nya kläder i Singapore tack vare bagageförseningen.
-Du får prova ett annat flygbolag (ett riktigt bra) och får ändå åka med Singapore Airlines hem.
-Du får beroende på kreditförsäkringsbolag en klumpsumma i kompensation för förseningen eller så fick du köpa saker för faktiska kostnader (AMEX).

Qatar Airways har jag inte flugit med på några år men de ser ut att vara lika bra som då, om inte bättre! :) Baren på deras A380 har jag fått prova en gång och det var en mäktig upplevelse, håller med dig om att det är märkligt att inte fler utnyttjar den. Qsuites ser makalöst bra ut!
 

LinuxSam

Medlem
Jag läste igenom försäkringsvillkoren hos AMEX. Jag landade 14:26 och bagaget kom med SQ319 som landade 18:05. Jag fick det inte förrän 19:30 men det är tydligen ankomst till flygplats som gäller så ingen ersättning där... :-(
 

Gus

Medlem
Jag läste igenom försäkringsvillkoren hos AMEX. Jag landade 14:26 och bagaget kom med SQ319 som landade 18:05. Jag fick det inte förrän 19:30 men det är tydligen ankomst till flygplats som gäller så ingen ersättning där... :-(
Surt! Lite konstig regel med ankomst till flygplats eftersom det ju inte spelar någon roll för dig när bagaget kommer till flygplatsen om du befinner dig på ett hotell långt därifrån.

Coop-kortet verkar ha 6 timmars frist, men å andra sidan tolkar jag det som att då gäller det fram till när du har bagaget i din hand "Har den försäkrades incheckade bagage inte lämnats ut inom 6 timmar efter färdmedlets ankomst till resmålet utanför hemlandet, lämnas ersättning med högst 2 000 SEK" (vilket jag tycker är mer rimligt). Alltså är Coops försäkring bättre om man bor långt från flygplatsen och Amex försäkring är bättre om man bor nära flygplatsen. Jag har tyvärr bara råkat ut för försenat bagage en gång och då var försäkringsbolaget bara intresserade av PIR-rapporten och de brydde sig inte om några tider alls.
 
Jag läste igenom försäkringsvillkoren hos AMEX. Jag landade 14:26 och bagaget kom med SQ319 som landade 18:05. Jag fick det inte förrän 19:30 men det är tydligen ankomst till flygplats som gäller så ingen ersättning där... :-(
Står faktiskt i villkoren.
Bagageförsening. Maxbelopp 3 000 kronor per person om den Försäkrades incheckade bagage inte har anlänt
till destinationsflygplatsen inom 4 timmar efter den Försäkrades ankomst.
 

Linda79

Medlem
Jag landade 14:40 eller så i Singapore. Det är 6½ timme senare än jag skulle. Ska man söka någon form av ersättning? Det var SAS mellan ARN och LHR som var sena. Förseningen dock orsakad av att de inte fick tillstånd att lyfta från ARN, (eller snarare landa på LHR). Inget problem med vädret eller flygplanet.

Någon här som kan reglementet bättre än jag och har råd om detta?

/LinuxSam
Kolla din hemförsäkring! Vi har ett resetillägg hos Ica Försäkring som ger oss nån summa vid över 6h försening till slutdestination.
Lycka till!
 
Toppen