Senaste nytt

Lufthansa-loungeaccess på TXL Berlin genom uppgraderad Go-biljett?

Gusten Gengas

Ny medlem
"Titeln säger allt", som det brukar heta. Om ett tag kommer jag resa sent på kvällen från TXL Berlin tillbaka Sverige med SAS. Flygningen är del av en tur-och-returresa, och utgör därmed hemresan. Avgången är den förmodat sista på kvällen, varför jag gärna kommer till flygplatsen i god tid förutsatt att jag kan skaffa mig någon slags loungeaccess. SAS har ju inte egen lounge på Arlanda, men det har ju däremot Star Alliance-partnern Luft Hansa.

Biljetten jag reser med är benämnd "SAS Go Smart"-biljett i bokningsklass "O". Som jag förstår det brukar ju SAS ofta (alltid?) erbjuda möjlighet att uppgradera biljetten till Business Class genom budgivning, och förhoppningsvis finns det möjlighet att mot några hundralappar extra göra en sådant kliv uppåt.

Min blygsamma fråga är om jag, som bara är en enkel silvermedlem hos SAS, får loungeaccess hos Lufthansa på TXL Berlin Tegel förutsatt att jag blivit uppgraderad till en Business Class-flygning som sker med ett av SAS egna plan och flygningen går direkt tillbaka till Sverige?

Anledningen till att jag frågar är att jag blir osäker av den information som finns på SAS egen hemsida om loungeaccess hos Star Alliance-partners. Förstår jag saken rätt kan får man med en Business Class-biljett hos SAS aldrig tillgång till en lounge hos en Star Alliance-partner om man "bara" har själva biljetten och saknar något slags medlemsskapskort (typ Eurobonus Diamant). Då jag tyvärr endast har Amex Eurobonus Classic saknar jag alltså denna möjlighet.

Följande tabell (som hittas på SAS hemsida) visar tydligare vad jag menar:

upload_2019-3-8_18-32-44.png


Tolkar jag tabellen rätt har den som reser med SAS Business-biljett endast Star Alliance-loungetillgång på utresan, men aldrig på hemresan - det alternativet finns ju inte ens med i tabellen.

Med andra ord - kan jag skaffa mig tillgång till Lufthansas lounge på TXL Berlin Tegel om jag "bara" har en business class-biljett och inte alltså inte har något särskilt kreditkort som ger mig tillträde dit?
 

Attachments

  • upload_2019-3-8_18-27-0.png
    upload_2019-3-8_18-27-0.png
    94,1 KB · Visningar: 237

danielhog

Medlem
Lite begreppsförvirring i din text så jag skriver bara i all välmening för utbildning :)


Jag skriver inte så detaljerat då det kan bli för mycket text. Undrar du över någon term eller något annat så sök lite, läs lite, och ställ massa frågor :)



" SAS har ju inte egen lounge på Arlanda,


Jag gissar att det blev fel i all textmassa bara och att du syftar på Berlin Tegel.


"


Biljetten jag reser med är benämnd "SAS Go Smart"-biljett i bokningsklass "O". Som jag förstår det brukar ju SAS ofta (alltid?) erbjuda möjlighet att uppgradera biljetten till Business Class genom budgivning, och förhoppningsvis finns det möjlighet att mot några hundralappar extra göra en sådant kliv uppåt.


SAS erbjuder alltid möjligheten att lägga ett bud på uppgradering, eller om det finns plats i planet, att köpa för fastpris på flygplatsen. Det finns lite skillnader i fördelar och annat beroende på hur man uppgraderar, det rör dock poängintjäning och bagage och påverkar inte ditt fall.

Det är inte säkert att ditt bud på uppgradering går igenom om det är för lågt. Genrellt går fler bud igenom inom Europa då det är samma stol medan longhaul har begränsningar i kabinen.



"

Min blygsamma fråga är om jag, som bara är en enkel silvermedlem hos SAS, får loungeaccess hos Lufthansa på TXL Berlin Tegel förutsatt att jag blivit uppgraderad till en Business Class-flygning som sker med ett av SAS egna plan och flygningen går direkt tillbaka till Sverige?


SAS erbjuder inte business class inom Europa, endast två klasser. Go och Plus. Det är skillnad på longhaul och shorthaul med vissa förmåner, det räcker att vara medveten om skillnaden så kan man kolla det när det behövs, inget man behöver kunna utantill. Plus inom Europa brukar ungefär räknas som business i termer av loungetillgång etc. värt att kika vad som gäller vid varje givet tillfälle om du är osäker.




"


...saknar något slags medlemsskapskort (typ Eurobonus Diamant). Då jag tyvärr endast har Amex Eurobonus Classic saknar jag alltså denna möjlighet.


Det här är två olika saker. Du har status inom SAS bonusprogram Eurobonus, det finns basic/silver/guld/diamant/pandion.


Amex Classic är ett kreditkort som ger poäng till flygprogrammet.


Du kan vara diamant och ha ett Classic. Eller vara diamant och inte ha något Amex alls.


Vissa kreditkort erbjuder något som heter Priority Pass och det kan ibland ge loungetillgång. Dock mest för tredjepartslounger (lounger som inte drivs av ett flygbolag). Prioritypass kan vara bra om man inte har status i något flygprogram och/eller vill kunna välja flygbolag mer flexibelt.
 
Toppen