Senaste nytt

Risk för "Back to back"-bokning?

B380-9 XWB

Medlem
Jag har en bokning med Lufthansa där jag mellan ut- och hemresa planerar att göra en ToR med SAS. Hemresa med SAS kommer alltså att ske innan hemresan med LH.

Utresan med SAS kommer att ske 5 dagar efter utresan med LH. Dock kommer endast ARN vara gemensam origin och destination för desa bokningar där de andra målen xxx och yyy är två skilda destinationer i Nordamerika där operating carrier är just LH* resp. SAS, enligt nedan.

LH
xxx-MUC-ARN

- 5 dygn

SAS
ARN-CPH-yyy

SAS
yyy-CPH-ARN

- 14 dygn

LH
ARN-FRA-zzz-xxx

*zzz är ett kort byte i Nordamerika där zzz-xxx kommer att ske med UA (LH codeshare).

Tanken att detta kanske inte helt tillåtet hade inte slagit mig förrän nu och jag fann begreppet "Back to back ticket" efter en snabb googling.

Kan detta ens definieras som en s.k. back to back-bokning?
Finns det någon risk med det trots två olika bolag som visserligen är *A?
 

bhen

Medlem
Kort svar Nej, ingen risk.

Tror detta kallas Saxa på svenska och är speciellt för att gå runt minimum-stay regler, alltså att biljetter som går över helg ibland är billigare än kortare över enbart vardagar.

Mina argument
1. Varken SAS eller Lufthansa kommer upptäcka detta
2. även om de gjorde det är det inget typ-exempel på att försöka kringå biljettregler
3. Eftersom det är olika Bolag du flyger med är det inte möjligt för dom att reglera bort det du gör.
 

Nander

Medlem
I mina mer aktiva flygdagar gjorde jag så här lite då och då, och ofta till och med med samma bolag. Det var helt enkelt billigare att boka en flex-ToR med hemresa någon gång en bit in i framtiden (som jag kunde flytta vid behov) och göra andra resor där emellan. Hade inte ens en tanke på att man inte skulle få göra så, och hade absolut inga problem med det någonsin.
 

Tonton

Medlem
Vill minnas att @sembl brukar/brukade göra en del sådana bokningar mellan USA och Sverige? Han kanske har bra koll på detta, hur det fungerar, risker etc :)
 

Canadien

Medlem
Det här har väl inget med saxade biljetter eller back to back att göra. Du reser från US till Stockholm med LH och har 19 dagar på plats i Sthlm. Under dessa 19 dagar är du givetvis fri att ta en t o r med SAS från Stockholm till någonstans och tillbaka.

Edit läste lite nogrannare, om yyy är i US också så kan man kalla det för saxade biljetter ja, men det är inget problem att resa på detta vis, nu är det ju ingen "riktig sax" då du inte undkommer minimum stay på SAS-biljetten i mitten.
 

sembl

Medlem
Jag har kört många år med det och sparat massa pengar. Hade som bäst 4 biljetter gående och ibland blev det för mycket så jag fick vaska hemresorna. Men det var fortfarande billigare i längden då det är svindyrt att starta resan i USA. Även så idag. Blev mycket hoppande med saxade biljetter kan jag lova.
 

jerixon

Medlem
Väldigt ofta jag får jobba så jag med, det är otroligt mycket billigare med de flesta bolag att saxa biljetter :)
 
Toppen