Senaste nytt

Iberia debiterar i Euro trots pris i SEK?

fcx

Medlem
Undrar om det kan finnas något samband med hur det blev för mig när jag betalade med mitt AMEX på Silja Line sist jag åkte med dem. Då blev jag debiterad i Taxfreen i Euro trots att kassörskan hävdade att det skulle vara i SEK. Jag gjorde flera försök och alltid med AMEX så blev det Euro. Bytte jag till mitt Mastercard istället så blev det dock SEK.

Tallink/Silja är lite av en specialare vad gäller kortinlösen.

Däremot så brukar de ofta ha en förmånlig växelkurs, jag reste förra veckan och det var bättre att betala i euro även om man räknar in växlingspåslaget från amex jämfört med att betala i SEK.
 

Samosaguas

Medlem
Så var det dags igen! Bokade lite resor på Iberia.com och alla priser är i SEK hela vägen genom bokningsprocessen. Sedan dyker det upp lite annorlunda siffror på kontoutdraget på Amex. Alltid lite högre än priserna på bokningsbekräftelserna. Inga stora summor (mellan 25 och 80 kronor per biljett) men irriterande och inget jag har lust att betala varje gång jag bokar med Iberia. Får bli ett samtal till Amex och se om det kan hjälpa till precis som förra gången.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

Valley

Medlem
Har gått en match om detta med SEB-Bankkort en gång. Trots kortvillkoren fick jag bråka i flera månader innan de blev tvungna ge mig rätt.
 

Samosaguas

Medlem
Ännu en gång samma visa med Iberia. :( Bokning och kvitto i SEK men sedan på kontoutdraget från Amex så är det debiterat i Euro. Nytt samtal till Amex kundtjänst och denna gång löstes allt snabbt och enkelt. Behövde inte ens skicka in kvittot, hon frågade bara om summan och krediterade den direkt. Bra service Amex!
 

bnr

Medlem
Ännu en gång samma visa med Iberia. :( Bokning och kvitto i SEK men sedan på kontoutdraget från Amex så är det debiterat i Euro. Nytt samtal till Amex kundtjänst och denna gång löstes allt snabbt och enkelt. Behövde inte ens skicka in kvittot, hon frågade bara om summan och krediterade den direkt. Bra service Amex!
Hade samma problem förra året. Snabbt löst av AmEx.
Vilka idioter Iberia är.
 

Frisk78

Medlem
En fråga, är det inte fördelaktigt (om än med svag krona) att betala i annan valuta när inköpen sker med Amex? Utgår det inte större poäng om man handlar i utländsk valuta?
 

Samosaguas

Medlem
En fråga, är det inte fördelaktigt (om än med svag krona) att betala i annan valuta när inköpen sker med Amex? Utgår det inte större poäng om man handlar i utländsk valuta?
Nej det har aldrig varit fördelaktigt för min del. Vad gäller poängintjäningen så är ju den samma för SEK och utländsk valuta för Amex. Dessutom har ju Amex ett valutapåslag för köp i andra valutor så detta blir alltid en dålig affär skulle jag gissa.
 

mha321

Medlem
Nej det har aldrig varit fördelaktigt för min del. Vad gäller poängintjäningen så är ju den samma för SEK och utländsk valuta för Amex. Dessutom har ju Amex ett valutapåslag för köp i andra valutor så detta blir alltid en dålig affär skulle jag gissa.
Frågan är, har någon faktiskt räknat på det?

Typ på hotell råkar man ju ofta ut för dcc scam där de förslår att man ska betala i sin hemma valuta. Och då har de sjukt dålig kurs på den, upp till 15-20% sämre än Amex *inklusive avgifter*.

Om Iberia använde liknande scam så är det ju bättre att betala i Euro. Beror helt på vilken kurs de använder. Är den dokumenterad någonstans?
 

Frisk78

Medlem
Nej det har aldrig varit fördelaktigt för min del. Vad gäller poängintjäningen så är ju den samma för SEK och utländsk valuta för Amex. Dessutom har ju Amex ett valutapåslag för köp i andra valutor så detta blir alltid en dålig affär skulle jag gissa.

Jag tänkte på följande:
upload_2019-3-5_7-37-15.png
 
Toppen