Senaste nytt

Through check-in Finnair med separata biljetter, ok?

PTR

Medlem
Har en award bokad HEL-NRT(Finnair, förstås) och var lite kvick boka ARN-HEL(fortfarande Finnair) separat innan jag kollade upp om det går checka bagaget hela vägen.
Har 1h45min mellan flygen så väldigt tight om man måste checka om väskan.

Hittade detta på FT:

In addition to the basic rule Finnair will allow through check-in of customer and baggage with separate tickets on separate PNRs on AY–AY (including AY franchising flights operated by Norra) connections when the transfer is within the Minimum Connection Time (MCT). For AY–AY connection flights on the separate PNRs have to be both marketed and operated by Finnair or Norra and flights ticketed on the 105-stock. The agent shall always inform the customer of the destination where the customer and his or her baggage are checked-in to.

Så det låter ju positivt.
Dock skulle jag gärna hitta ovan info officiellt från Finnair men hittar inget på hemsidan.

Någon som åkt på separata PNR med Finnair och kanske kan bekräfta att det inte är några problem med through check så länge man är inom MCT?
 

mika

Medlem
Det fungerar när båda flyg opereras av Finnair. Men fungerar inte om nästa flyget opereras av ett OneWorld-partner. Jag checkade in bagage ett par månader sedan från Chicago med separata bokningar (ORD-HEL, HEL-ZRH) och det gick, fast dom först sade nej i Chicago, men efter att ha läst manualen blev det OK.
 

PTR

Medlem
Tack Mika, då kan jag slappna av lite.

Klantade mig dubbelt också genom att biljetten från Arlanda blev en light som förstås inte
är ombokningsbar, hade annars bokat om till ett tidigare flyg.
 

Alf

Medlem
Med 1h45 min i HEL borde du inte ha något problem att hämta ut väskan och checka in den igen. HEL är en smidig flygplats. Men som sags tidigare borde det inte vara något problem att checka väskan hela vägen och då hinner du även en vodka pulka i baren i HEL.
 

PTR

Medlem
Uppdaterar denna med info att det inte var några problem checka bagaget hela vägen(eller, personen vid incheck frågade sin kollega men efter det no prob).

Dock vågade jag inte ta AY808 som normalt brukar vara en ERJ-190 tisdagar och som historiskt brukar kunna vara lite försenad plus är väl bussgate med det flyget, så blev vaska biljetten och boka morgonflyget istället.

Nu ser jag att det ändå blev en A319 som flyger som AY808 och inga tecken på försening.

Hursom får se det som en lärpenning till nästa award.
 
Toppen