Senaste nytt

Lufthansa First-Class | Säkra med andra bolag först

J.Svensson

Ny medlem
Hej kära BC medlemmar,

Som titel beskriver så vill jag boka en First-Class biljett med Lufthansa till Sydostasien, men som jag läst till mig och fått förklarat för mig så släpper endast Lufthansa dessa biljetter ca 14 dagar innan avresa. Denna resa kommer bokas för 2 personer med Amex 2-4-1 och Eurobonus poäng.

Ifall jag inte lyckas få tag på dessa biljetter så vill jag självklart åka med ett annat bolag i First-Class till Sydostasien (Aviana, Thai etc). Vill inte chansa och vänta på Lufthansa i First-Class men sen så finns det inga och jag slutar med att åka te.x business eller liknande, så jag har lite frågor:

1. Hjälper det något att ha 2 st Amex 2-4-1 vouchers under denna tid man ska försöka boka detta? Planerar att resa i Juni/Juli 2020 och planerar att vara borta i 3-4 veckor.

2. Går det att boka i förväg (330 dagar som jag läst) med te.x Aviana, Thai (eller någon annan rekommendation, planen är att flyga till Singapore/Fillipinerna) och sedan ändra detta till Lufthansa i First-Class då det är 14 dagar kvar? Alltså kolla på alla olika destinationer Lufthansa flyger i First-Class till Asien (spelar inte roll vilken av dem) och sedan bara flyga vidare till slutdestinationen inom Asien med Thai, Singapore Airlines eller Aviana.

3. Om (2) funkar, vad är isåfall kostnaden för att omboka detta?

4. Då jag läst här att Singapore Airlines kommer sluta sälja First-Class awards till Asien, skulle jag vilja hör ifrån er här på forumet vilket bolag ni rekommenderar till Sydostasien i First-Class? Vet om och fått rekommendationer för Aviana och Thai, men vill bara säkerställa mig om att det inte är något jag missar.

5. Staden vi flyger ut ifrån är Örnsköldsvik och planen är att flyga till Singapore/Fillipinerna/Malaysia. I enkelhet så spelar det inte så stor roll till vilket ställe i Sydostasien vi flyger till (då vi kommer flyga runt massor där ändå) och vill mest ha en så bra/lyxig upplevelse på flyget dit/hem. Om någon här har en sträcka med vilka bolag de rekommenderar (mellan vilka destinationer) så hade det uppskattas enormt! :)

Prio lista som jag läst/kollat/sökt mig till och känner för i First-Class är: Lufthansa - Thai - Aviana.

Tack för en fantastisk sida och jag ser fram emot att läsa vad för tips ni kan ge en kär BC medlem!

Ha en fortsatt trevlig Onsdag!
 

pqvst

Medlem
1. Jag tror inte du kan använda 2 vouchers på en och samma bokning för 2 personer. Du hade däremot kunnat göra två enkelresor istället och använda en voucher på varje (detta blir dock lite dyrare eftersom en enkelresa kostar 60% av en T/R).

2. Ja du kan boka med andra bolag först och sen ändra till Lufthansa. VIKTIGT: tänk på att dina vouchers måste fortfarande vara giltiga när du gör ombokningen till LH F (annars måste du använda nya vouchers!). Alltså om det är vouchers som går ut i år så kommer du inte kunna boka om till LH F under nästa år utan att använda nya vouchers.

3. Det verkar vara lite inkonsekvent just nu iaf. Men det verkar som att det är 150kr/pers för EBD och 600kr/pers för icke-EBD som gäller.

4. Singapore F på CPH-SIN rutten kommer försvinna f.o.m. november i år eftersom de betyder flygplanstyp från 77W en A350 (ingen F kabin). Teoretiskt borde du ändå kunna flyga SQ F efter detta om du lyckas hitta tillgänglighet från t.ex. London. Läs mer om det här: Singapore Airlines First Class nu bokningsbart med EuroBonus (2018-02-27) | Sida 48 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

5. Finns många bra alternativ (Thai F och Asiana F är populära alternativ). Ett tips är läsa genom denna tråd för inspiration:
Posta din lyckade bokning av bonusresor här 2019 | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

För en lista på flygbolag och linjer med F kabin, se här:
Sammanställning av Star Alliance flyglinjer med First class kabin (utrikes) | Side 8 | BusinessClass.no forum | 500 000 innlegg om reise

PS: Det finns inget flygbolag som heter "Aviana". Det finns Avianca (sydamerikanskt, ingen F) och Asiana (sydkoreanskt) :)
 

palmen

Moderator
1. Jag tror inte du kan använda 2 vouchers på en och samma bokning för 2 personer. Du hade däremot kunnat göra två enkelresor istället och använda en voucher på varje (detta blir dock lite dyrare eftersom en enkelresa kostar 60% av en T/R).
Det går att göra, men man får inte mer rabatt ätt göra så än om man använder en voucher för 2 personer så det är tämlingen onödigt.
Det kan absolut vara bra med två vouchers, man bokar först något med första vouchern och sedan kan man boka något annat osm dyker upp med andra vouchern. Kan ju vara married segment mm som ställer till det så man inte kan boka av exakt de benen man vill ändra.

4. Då jag läst här att Singapore Airlines kommer sluta sälja First-Class awards till Asien, skulle jag vilja hör ifrån er här på forumet vilket bolag ni rekommenderar till Sydostasien i First-Class? Vet om och fått rekommendationer för Aviana och Thai, men vill bara säkerställa mig om att det inte är något jag missar.
Du har Asiana, Thai, ANA och Air China att välja på.
Air China brukar aldrig ens tas med i ekvationen, ANA är extremt svårt att hitta två platser på i First långt i förväg. Det lämnar enbart två alternativ, Asiana och Thai. Personligen tycke rjag Asiana är bättre i luften, men Thai är bättre på marken (Bangkok). Det är samma service ut från Europa. Du kommer nog bli nöjd med båda skulle jag gissa på, fördelen med Asiana är att du får en liten svit och kan stänga om dig, på Thai är det öppen planlösning.
Hemresan skulle jag absolut försöka få till med Thai i First då du kan nyttja deras First facilitieter i Bangkok med gratis massage, slår Asiana med hästlängder. Mitt tips blir att boka Asiana på utresan och Thai på hemresan, sen ändrar du till Lufthansa First på utresan om det öppnas tillgänglighet.
 

J.Svensson

Ny medlem
Hej igen och tack för snabba svar!

Har tagit in lite av denna information och försökt planera en dit och hemresa från start till slut och tänkte kolla ifall den känns aktuell och ifall Tallinn tycker det låter bra eller inte:

Ditresa

Örnsköldsvik - Arlanda (SAS Plus)

Arlanda - Frankfurt (SAS Plus)

Frankfurt - Seoul (Lufthansa (1) / Asian Airlines (2) - First Class) + Lufthansa Lounge i Frankfurt (om man lyckas ändra till Lufthansa)

Seoul - Singapore (Asiana Airlines / Singapore Airlines - Business Class) + Asiana Lounge i Seoul (om de har en?)


Hemresa

Singapore - Bangkok (Singapore Airlines - Business Class) + Singapore Lounge i Singapore

Bangkok - Frankfurt (Thai Airways - First Class) + Thai Airways Lounge i Singapore

Frankfurt - Arlanda (SAS Plus)

Arlanda - Örnsköldsvik (SAS Plus)

Detta är totalt 8 segment som även är max för award bokningar, och kan väl tycka att resrutten inte är helt off.

Tack än en gång för snabb, smidigt och bra hjälp :)
 

Janne V

Medlem
Frankfurt - Seoul (Lufthansa (1) / Asian Airlines (2) - First Class)

Lufthansa flyger inte First Class till Seoul. Det innebär att du i så fall vid ombokning från Asiana skulle behöva byta 2 segment. Typ FRA-PEK-SIN.

och kan väl tycka att resrutten inte är helt off.
Resrutten bör du få igenom vid bokning, inga problem. Däremot är det en omväg för er till SIN, men en del av resan som ni ser på det. :)
 

J.Svensson

Ny medlem
Okej, vilka orter i Asien flyger Lufthansa First Class till? Får isåfall omboka till de rutter som är tillgängligt ifrån FRA då bara:

FRA - XXX - SIN om/där det finns möjlighet för First Class med Lufthansa.

Ja det är inga problem för oss att flyga en omväg till SIN, då vi gärna njuter av flygturen :)
 

pqvst

Medlem
Okej, vilka orter i Asien flyger Lufthansa First Class till? Får isåfall omboka till de rutter som är tillgängligt ifrån FRA då bara:

FRA - XXX - SIN om/där det finns möjlighet för First Class med Lufthansa.

Ja det är inga problem för oss att flyga en omväg till SIN, då vi gärna njuter av flygturen :)

Från Sammanställning av Star Alliance flyglinjer med First class kabin (utrikes) | BusinessClass.no forum | 500 000 innlegg om reise

Lufthansa:
  • Frankfurt-Bangkok (fr o m 2019-MAR-31)
  • Frankfurt-Beijing
  • Frankfurt-Hong Kong
  • Frankfurt-Singapore
  • Frankfurt-Shanghai PVG
  • Frankfurt-Tokyo HND
 

squeezen

Medlem
Okej, vilka orter i Asien flyger Lufthansa First Class till? Får isåfall omboka till de rutter som är tillgängligt ifrån FRA då bara:

FRA - XXX - SIN om/där det finns möjlighet för First Class med Lufthansa.

Ja det är inga problem för oss att flyga en omväg till SIN, då vi gärna njuter av flygturen :)
Kolla i tråden som heter ”sammanställning av rutter star alliance med first class”

I princip alla frågor du ställer avhandlas redan på forumet.,

Finns även en tråd som heter ”diverse frågor om lufthansa first class” du kan kika i.

Edit: är du främst ute efter lufthansa första klass så finns även en del rutter från Munchen, MUC.
 
Toppen