Senaste nytt

Detta med turistskatter

Homer

Medlem
Fast det är skillnad.

Enda skillnaden är att det inte är lika tydligt i USA, för att ta NYC som exemplet handlade om:

NYC hotel room occupancy tax of 5.875%;
NYC hotel room occupancy fee of $2/room for rooms priced at $40 or more;
New York State hotel unit fee of $1.50/day, which is reported and remitted on the quarterly sales tax returns.


Dessutom tillkommer naturligtvis State Tax 8,875%


Business Hotel Room Occupancy Tax
How To Ensure Compliance With New York City Hotel Taxes And Fees




gör en testbokning på valfritt hotell i NYC


Taxes
  • 5.88 % per room per night
  • 8.88 % per room per night
  • $3.50 USD per room per night
 

Palazzi

Medlem
Tycker att det kan vara rimligt med en turistskatt (finns även i min hemstad Bergamo), men känns lite bökigt att den inte kan läggas på direkt i bokningssystemen, eller dras retroaktivt.
Tänker att det redovisningstekniskt inte borde vara så svårt som det verkar, även om detta nuvarande "system" såklart är ännu billigare för hotell och resebokare/hotellkedja.

Kan bli lite stressad vid checkout ibland, då t.e.x. Italiensk hotell personal inte alltid skyndar i arbetet :p . Sådär när bussen till flygplatsen ska gå om 10min, och jag helt glömt bort att de ska ta betalt för city tax också (det ligger väl på mig, men vore skönt att slippa tänka).
 

AABack2ARN

Medlem
Kan inte annat än att hålla med om att dessa pålagor är ett j*a elände. En sak jag dock noterat på Hawaii är att Amenity Fee eller Resort Fee som den obligatoriska avgiften brukar kallas där "bara" drabbas av den normala sales taxen (4.71%) snarare än turistskatten som är drygt 11% numer. Jag har ännu inte bott på något hotell i New York som haft en resort fee, men jag misstänker att det skulle kunna vara samma sak där.

Min fundering är om avgiften skulle ingå i det annonserade rumspriset skulle denna helt plötsligt drabbas av hela turistskatten (som i New York är avsevärd)?
 

Senator

Moderator
Det känns som detta är en diskussion om äpplen och päron där man blandar in moms-liknande skatter med avgifter som leverantören tar ut.

"Resort Fee" är för mig som "Fuel Surcharge" på flygbolagen. Något som borde bakas in i priset, särskilt om det är "mandatory". Jag ser sällan "Resort Fee" i storstäder i USA, men som @Homer visar har t.ex. New York reglerade skatter och avgifter som går till olika delar av de 4 nivåer av "government" som finns i USA
City
County
State
Federal

Jag tänker inte starta en skatte-, avgifts- elle poltisk diskussion. Men min observation, också inom Skandinavien, är att den svenska modellen är unik i sin "all-inklusive paket" mao att vi betalar skatt via inkomst av tjänst och kapital en gång, medan t.ex. Norge har mer av en "a la carte" modell med avgifter för det som konsumeras (tänk vägtullar, avgift på bilar etc.) Så ur svenska glasögon så kan det kännas märkligt när allt inte ingår, medan andra vill gärna se a la carte vad man betalar för.

Det finns ett alternativ till om det är så jobbigt. Stanna hemma ;)
 

Ubbe

Medlem
Jag tänker inte starta en skatte-, avgifts- elle poltisk diskussion. Men min observation, också inom Skandinavien, är att den svenska modellen är unik i sin "all-inklusive paket" mao att vi betalar skatt via inkomst av tjänst och kapital en gång, medan t.ex. Norge har mer av en "a la carte" modell med avgifter för det som konsumeras (tänk vägtullar, avgift på bilar etc.)

Trängselskatt... Alkohol, Tobak,Bensin, Vägtrafikskatt, Moms, Moms på skatt,
 

Hachans

Medlem
Om ni vill knöla med diverse turistskatter så ange alltid att ni bokar för business så slipper ni dem. Dagens unethical life pro tip kanske. Var bara beredda att lämna visitkortet i receptionen och funkar ju dåligt om man har familjen med sig. Och om ni tycker det är värt att tjafsa om 1,50 euro eller så. :)
 
Toppen