Senaste nytt

Flygplansläge ej tillräckligt vid landning i dimma

andersson.j

Medlem
Igår flög jag SK165 ARN-GOT. Det var en ovanligt skum flight:

Först fick jag erbjudande via SMS om att byta till en tidigare flight p.g.a. att flighten var oversold. Sånt trodde jag bara förekom i USA? Tidigare hemkomst och kanske lite poäng som tack hade inte varit fel. Tyvärr tycktes killen jag snackade med på SAS aldrig ha sett ett liknande SMS tidigare. Det tog säkert en kvart innan budskapet gick fram och då var det för sent.

Priority boarding sköttes bättre än det någonsin sköttes på den tiden jag hade guldstatus. De ropade t.o.m. upp att priorityresenärer inte fick ta med gäster! Tyvärr står ju halva planet och tränger sig framför disken så priorityresenärer får lov att armbåga sig fram om de vill boarda före. Synd att det inte finns uppmärkta fållor där de som envisas med att stå i vägen kan köa.

Jag är ganska säker på att jag vid incheckning valt en fönsterplats som vanligt. När det var dags för boarding visade det sig att jag numera fått ett ruttet mittsäte. Det är väl sånt man får acceptera som statuslös, men många fönsterplatser (inklusive minst en hel rad) var tomma!

Piloten ropade upp att vi var redo för avgång, men hejdade sig halvvägs och vi blev försenade p.g.a. "många hockeybagar". Kanske var det bagageutrymmet och inte antalet säten som var oversold? Det förklarar dock inte varför jag nedgraderades till mittensäte.

Det var dimmigt på Landvetter, men inget som skulle påverka landningen sas det. Precis före landning ropades det dock upp att vi måste stänga av alla mobiler/surfplattor/etc. Enbart flygplansläge var inte tillräckligt p.g.a. dimman. Det kallades för "silent landing" eller något liknande, minns tyvärr ej exakt. Någon som har mer info? Det var lustigt att se hur många passagerare som inte visste hur man stänger av en modern iPhone eller iPad. "Strömknappen" är ju numera en Siriknapp. Folk började leta bland inställningarna och minst en gav upp.
 
Haha måste vart underhållande att kolla på när folk försöker stänga av enheterna :p

Jag behövde också stänga av allt sådär också en gång när vi skulle lyfta från Landvetter pga dimma.
Har haft liknande, vad jag tyckt, dimma andra gånger men då har det inte behövts.
Hur hjälper det att man stänger av telefon, hörlurar (blåtand) och liknande ? Skulle vara kul att veta
 

ekf

Medlem
Hur hjälper det att man stänger av telefon, hörlurar (blåtand) och liknande ? Skulle vara kul att veta
Skulle misstänka att de av någon anledning vill vara väldigt säkra på att inget stör instrumenten ombord när de saknar övriga (visuella) referenser. Men hur gör de då i mörker? Det låter lite långsökt... Kanske hade de problem med ett av instrumenten, men då borde de väl inte få lyfta alls i exemplet från @PRJml2ENIpiC1e3L ...
 

fly4fun

Medlem
Jag flög GDN-CPH i eftermiddags och personalen var väldigt noga med att alla måste stänga av all elektronik fullständigt p.g.a. dålig sikt vid landning. När vi närmade oss Köpenhamn kunde man se hela flygplatsen och staden i strålande solsken från flera mils avstånd. Samtidigt sprang flygvärdinnorna runt och kollade folks mobiler. Fattar ingenting.
 

fcx

Medlem
Skulle misstänka att de av någon anledning vill vara väldigt säkra på att inget stör instrumenten ombord när de saknar övriga (visuella) referenser. Men hur gör de då i mörker? Det låter lite långsökt... Kanske hade de problem med ett av instrumenten, men då borde de väl inte få lyfta alls i exemplet från @PRJml2ENIpiC1e3L ...

Anledningen är (förenklat) att vid normal landning så flyger man på autopilot fram till några hundra meter över marken, därefter tar piloten över och landar planet manuellt. Det är en människa som styr den kritiska sista delen av processen.

Vid autolandning så sköter flygplanets dator hela landningen ända tills det är nere på marken. Det är en fullt automatisk process och man förlitar sig helt på datorn för att landningen ska vara säker. En störning i datorsystemet ombord i den kritiska fasen av landningen skulle kunna få katastrofala konsekvenser, och därför väljer man att ta till extra åtgärder för att förhindra att någon typ av störning uppkommer.
 

NotRyan

Medlem
Jag flög GDN-CPH i eftermiddags och personalen var väldigt noga med att alla måste stänga av all elektronik fullständigt p.g.a. dålig sikt vid landning. När vi närmade oss Köpenhamn kunde man se hela flygplatsen och staden i strålande solsken från flera mils avstånd. Samtidigt sprang flygvärdinnorna runt och kollade folks mobiler. Fattar ingenting.
Piloterna kanske var lite darriga i mössan och av den anledningen valde autolandning :D Nej, det är inte alltid man fattar varför ett beslut tas men dom hade nog sina skäl!
 

Charlie D

Medlem
Igår flög jag SK165 ARN-GOT. Det var en ovanligt skum flight:

Först fick jag erbjudande via SMS om att byta till en tidigare flight p.g.a. att flighten var oversold. Sånt trodde jag bara förekom i USA? Tidigare hemkomst och kanske lite poäng som tack hade inte varit fel. Tyvärr tycktes killen jag snackade med på SAS aldrig ha sett ett liknande SMS tidigare. Det tog säkert en kvart innan budskapet gick fram och då var det för sent.

Priority boarding sköttes bättre än det någonsin sköttes på den tiden jag hade guldstatus. De ropade t.o.m. upp att priorityresenärer inte fick ta med gäster! Tyvärr står ju halva planet och tränger sig framför disken så priorityresenärer får lov att armbåga sig fram om de vill boarda före. Synd att det inte finns uppmärkta fållor där de som envisas med att stå i vägen kan köa.

Jag är ganska säker på att jag vid incheckning valt en fönsterplats som vanligt. När det var dags för boarding visade det sig att jag numera fått ett ruttet mittsäte. Det är väl sånt man får acceptera som statuslös, men många fönsterplatser (inklusive minst en hel rad) var tomma!

Piloten ropade upp att vi var redo för avgång, men hejdade sig halvvägs och vi blev försenade p.g.a. "många hockeybagar". Kanske var det bagageutrymmet och inte antalet säten som var oversold? Det förklarar dock inte varför jag nedgraderades till mittensäte.

Det var dimmigt på Landvetter, men inget som skulle påverka landningen sas det. Precis före landning ropades det dock upp att vi måste stänga av alla mobiler/surfplattor/etc. Enbart flygplansläge var inte tillräckligt p.g.a. dimman. Det kallades för "silent landing" eller något liknande, minns tyvärr ej exakt. Någon som har mer info? Det var lustigt att se hur många passagerare som inte visste hur man stänger av en modern iPhone eller iPad. "Strömknappen" är ju numera en Siriknapp. Folk började leta bland inställningarna och minst en gav upp.

Tror bara kaptenen ville vara extra försiktig när hen flög hem Sveriges bästa hockeylag! Heja Frölunda!
 
Toppen