Senaste nytt

British Airways nya kreditkort från Resurs

palmen

Moderator
Nej, riktigt så blir det inte. Det är lika "bra" oavsett spend. Om det skulle bli bättre med hög spend skulle du tjäna fler avios/kr med högre spend och det gör man inte vad jag kan se.
Kalkylen blir ju dock bättre ju me rman spenderar i avseende vad varje poäng kostar att införskaffa.
Spendera 1000 kronor på premium så får du följande kalkyl
7500 avios startbonus + 150 avios för spend = 7650 avios
Kostnad: 1188 SEK
Kronor/Avios = 1188/7650 = 0,155

Om du istället spenderar 100.000 kronor på premium blir kalkylen bättre
7500 avios startbonus + 15000 avios för spend = 22500 avios
Kostnad 1188 SEK
Kronor/Avios = 1188/22500 = 0,053

Att kunna köpa avios för ca 5 öre styck (med spend på 100k), är det bra eller dåligt.
Jag har inte koll på "aviosvärdet".

Det kostar 9000 avios för att flyga HKG-TPE i business + 510 SEK i avgifter.
Kan man då anförskaffa avios för 5 öre styck så kostar en enkel i business 9000*0,05 + 510 = 450 + 510 = 960 SEK
Det kan jag tycka är väldigt bra värde i alla fall, men då är ju just denna rutt en sweetspot.
 

agehall

Medlem
Jo, det finns helt klart sweetspots för Avios. Att ha några tusen liggandes är aldrig fel. Däremot så vet jag inte om jag tycker det här kortet genererar tillräckligt per spenderad krona för att det ska vara värt det.

Man kan göra väldigt olika kalkyler på detta - du räknar bara på kostnaden för kortet. Jag säger inte att det är fel att räkna så, men jag anser att det är lite skevt.

Antag att jag har X kr i spend över alla mina kreditkort per år. Då har jag en alternativkostnad för att lägga spend på detta kort i form av förlorade poäng på andra kort. Därför brukar jag titta enbart på hur intjäningen ser ut per spenderad krona utan att ta hänsyn till signup-bonusar som gör beräkningar för år 1 skevt och jag ser kostnaden för kortet som försumbar i förhållande till spend, så den kan man i praktiken bortse ifrån.

För mig är EB-poäng värda mycket mer, framförallt eftersom jag får 2-4-1-vouchers och Flying Premium, så då har jag svårt att motivera att dra in 15 avios/100kr för avios är över lag dyrare att använda än EB-poäng. Det är bara i vissa specifika shorthaul fall som de är riktigt vettiga att använda imho.
 

palmen

Moderator
Jo, det finns helt klart sweetspots för Avios. Att ha några tusen liggandes är aldrig fel. Däremot så vet jag inte om jag tycker det här kortet genererar tillräckligt per spenderad krona för att det ska vara värt det.

Man kan göra väldigt olika kalkyler på detta - du räknar bara på kostnaden för kortet. Jag säger inte att det är fel att räkna så, men jag anser att det är lite skevt.

Antag att jag har X kr i spend över alla mina kreditkort per år. Då har jag en alternativkostnad för att lägga spend på detta kort i form av förlorade poäng på andra kort. Därför brukar jag titta enbart på hur intjäningen ser ut per spenderad krona utan att ta hänsyn till signup-bonusar som gör beräkningar för år 1 skevt och jag ser kostnaden för kortet som försumbar i förhållande till spend, så den kan man i praktiken bortse ifrån.

För mig är EB-poäng värda mycket mer, framförallt eftersom jag får 2-4-1-vouchers och Flying Premium, så då har jag svårt att motivera att dra in 15 avios/100kr för avios är över lag dyrare att använda än EB-poäng. Det är bara i vissa specifika shorthaul fall som de är riktigt vettiga att använda imho.
Absolut är det så att man måste se på det stora hela hur mycket man "förlorar" någon annan stans om man istället använder detta kort.
Det finns ju dock de som bara har SAS/Lufthansa korten för att det inte finns några andra kort och skulle kunna tänka sig att byta till detta British Airways kort för att det är där de samlar in sina poäng primärt inom flyg.

Handlar man mycket resor med British Airways så är det 30avios/100SEK (om vi utgår ifrån att det är vad som ska gälla).
Om man då kommer upp i sina vouchers på SAS-korten och har poängen som behövs för att nyttja vouchers så blir ju detta kort helt klart värt att titta på.

Jag säger inte att man ska kasta sig på detta kortet nu direkt, är för tidigt att göra en fullvärdig analys men det finns potential i kortet för vissa personer, det är det ingen tvekan om. För den stora massan som är commitade till EuroBonus är det troligtvis inte ett kort som kommer att vara intressant.
 

palmen

Moderator
Även när jag i princip uteslutande flög oneWorld körde jag SAS AmEx för alla utgifter jag kunde. Jag hävdar fortfarande att det är de kort som ger mest mervärde för personer som är bosatta i Sverige och som vill samla poäng.
Absolut, men om du har en spend på 100k per år på dina kort och mest flyger oneworld så faller alla amex-korten bort (nu vet jag att det scenariot inte är direkt vanligt här på forumet).
 

Fidde

Medlem
Verkar som att det bara är 2 gratisbesök med Loungekey, resten verkar kosta $30/besök och gäst, annars hade det varit ett ok alternativ till Eurocard med fördelen att få poäng.
 

freno

Medlem
såg detta nyss.
Classic: 5 Avios per 100 kr på alla köp (30/100 kr hos BA) Premium: 15 avios per 100 kr på alla köp (10/100 kr hos BA)
Borde ju rimligtvis vara en felskrivning, annars tjänar man på ett classic kort om man köper mycket resor.
Står tvärt om på ba.com så 30/100 på premium på ba.com
 

Klimpy

Ny medlem
Loungekey, värt? Är det bara för dig eller får du ta med en gäst? Vilket kort skulle ni föredra om man spenderar mellan 40-50k? Gillade entercard, är sjukt skeptisk till resurs, kanske mest för att man har dålig koll.
 
Toppen