Senaste nytt

Sikta mot stjärnorna - Använder du Guide Michelin när du planerar dina resor?

Yes, satt klistrad vid den extremt laggiga sändningen (precis som förra året). Det mest förvånande är ju att Noma inte gick in på tre direkt men det kanske var för mycket begärt. Kul med två krogar i Trondheim som jag inte besökt och Palace i Helsingfors som jag besökte i april i år (och som jag tycker var lite för mkt av en berg- och dalbana över 10+ serveringar).
Åt på NOMA i lördags, det var bra men inte 3 stjärnor......
 

MTheC

Medlem
Intressant! Så Noma har inte ett "exceptionellt bra kök, värt en egen resa"? Noma är ju dock, och har alltid varit, en vattendelare.

Jag är dock ganska övertygad om att 50 Best kommer placera Noma högt, högt när den nya listan kommer i slutet av juni.
Tror du har helt rätt.

Jag är lite kluven inför Noma, har tyckt att servicen varit fantastisk vid alla besök där men maten har ibland varit mer intressant än god och vissa rätter har varit rejäla missar. Tycker att de är klart sämre än Franzén men å andra sidan ljusår bättre än en del andra tre stjärniga jag varit på i Frankrike men det gäller å andra sidan generellt för de nordiska stjärnkrogarna.
 

osgood

Medlem
Tror du har helt rätt.

Jag är lite kluven inför Noma, har tyckt att servicen varit fantastisk vid alla besök där men maten har ibland varit mer intressant än god och vissa rätter har varit rejäla missar. Tycker att de är klart sämre än Franzén men å andra sidan ljusår bättre än en del andra tre stjärniga jag varit på i Frankrike men det gäller å andra sidan generellt för de nordiska stjärnkrogarna.
Så då kanske deras två stjärnor reflekterar besöket?
 

MTheC

Medlem
Så då kanske deras två stjärnor reflekterar besöket?
Jämfört med de övriga som har tre stjärnor i Norden men om de skulle ha samma måttstock som i Frankrike (och även stora delar av övriga Europa) så tycker jag att de förtjänar tre. Tycker även Oaxen och Fäviken borde ha tre stjärnor. Generellt så finns det ganska många restauranger i Norden som jag tycker inte riktigt för den utdelningen jag tycker de är värda men jag värderar kanske lite andra saker än guiden gör.
 

Per N

Medlem
Vi hamnade mer eller mindre ofrivilligt i Lima, Peru, torsdag till lördag. Mer om det i en kommande reserapport. Hur som helst, Central, Maido och Astrid y Gaston finns med på "The World's 50 Best Restaurants 2018". Vi lyckades få en bokning i sista minuten på Astrid y Gaston. Extra kul att stjärnkocken själv Gaston Acurio var på plats.

Gaston.jpg


Ganska spartansk inredning. Observera växterna i taket som hänger upp och ner.

Astrid2.jpg


Vi valde avsmakningsmenyn med tillhörande vinpaket.

Meny.jpg


Bilder på rätterna i den ordning dom serverades

Astrid3.jpg

Astrid4.jpg

Astrid5.jpg

Astrid6.jpg

Astrid7.jpg

Astrid8.jpg

Astrid9.jpg

Astrid10.jpg

Astrid11.jpg

Astrid12.jpg

Astrid13.jpg

Astrid14.jpg


Extra kul med avslutande servering av rom med tillhörande cigarr (gjord av choklad). I ivern glömde jag ta bort sigillet och åt upp
alltihop vilket förstås serveringspersonalen tycket var kul.

Rom1.jpg

Rom2.jpg

Astrid15.jpg

Astrid16.jpg


Klart spännande smaker med nya smaker och maten var på topp med undantag av någon rätt som var medelmåttig. För övrigt så fick vi ett uppvaknande över Peruansk mat. Alla måltider överraskade klart positivt.
 

Homer

Medlem
Yes, satt klistrad vid den extremt laggiga sändningen (precis som förra året). Det mest förvånande är ju att Noma inte gick in på tre direkt men det kanske var för mycket begärt. Kul med två krogar i Trondheim som jag inte besökt och Palace i Helsingfors som jag besökte i april i år (och som jag tycker var lite för mkt av en berg- och dalbana över 10+ serveringar).

Såhär utryckte sig en norrman nyss

Prisene er mye billigere i Trondheim enn i Oslo, verd å fly opp fra oslo bare for å spise

Måste ju vara värt att flyga från CPH också ;)
 

danielhog

Medlem
Last edited:

MTheC

Medlem
Inte Guide Michelin men värt att nämna här. White guide släppte sina utmärkelser och ranking idag.

White Guide Sveriges Bästa Restauranger 2019 är här! | White Guide

Mästarklasslistan 2019 | White Guide

Fantastiskt att Adam/Albin börjar smyga sig uppåt. Tycker att maten är värd minst en stjärna från Guide Michelin, men dom kanske faller på dryck/service, dryck är inte mitt område att uttala mig om.
Jag håller med om att Adam/Albin är bra, tror inte det är dryck de faller på i alla fall. Tror snarare att det handlar om att Guide Michelin är generellt snåla med stjärnorna i Norden.

Är dock skeptisk till White Guide och deras pålitlighet, efter skriverierna 2017 om att de sålde bra betyg till de som betalar så har jag lite svårt att lita på dem.
 
Toppen