Senaste nytt

Hypotetiskt scenario: inställt flyg eller liknande

Hej, tänkte bara höra vad man bör tänka på om det uppstår en situation där flyg blir försenat eller inställt. Är det flygbolaget man bör kontakta eller kreditkortsutgivaren alternativt hemförsäkringen?

Har Amex SAS Premium, SAS Mastercard Premium, Trygghansa hemförsäkring.

Brukar betala biljetter med Amex så är lite förvirrad vart man ska vända sig, eller kan man få pengar från flera källor?

Anledningen till att jag frågar är för att ha mer koll om detta skulle ske.

Tack!
 

palmen

Moderator
Flygbolaget ska ersätta dig enligt 261/2004 om det är applicerbart
Amex kortförsäkring ger väl också något vid x antal timmar försening, dvs du får köpa förnödenheter (finns för platinum och elite i alla fall)
Din hemförsäkring och eventuell extra reseförsäkring täcker säkert också en del där du får X kronor efter y timmar försening.

Vad det gäller kortförsäkring kan du bara nyttja från det kortet du betalat med, betalar du med amex kan du inte nyttja någon försäkring från tex mastercard.
Vad din hemförsäkring ger får du titta på i villkoren, det finns extra reseförsäkringar att teckan för trygghansa, eller åtminstone fanns det tidigare och jag har åtminstone en sådan.
 

agehall

Medlem
Din fråga är egentligen för luddig för att svara på bättre än så eftersom du inte beskriver vad du vill uppnå. Det är ju helt beroende på syfte vem man ska kontakta. Exakt vad som gäller beror också på vem du ska flyga med och mellan vilka flygplatser.

Det enda rådet man egentligen kan ge här i detta hypotetiska scenario är att vara påläst. Dvs läs på EU261/2004 och dina försäkringsvillkor NU, innan du behöver dem. Det är det absolut bästa du kan göra för då vet du vad som gäller just dig när något inträffar.
 
Toppen