Senaste nytt

Amex poäng till Eurobonus, nivå?

Samosaguas

Medlem
Hej tänkte försöka förstå jag har försökt söka men kan inte riktigt hänga med :) tjejen har platinum amex där vi har handlat genom åren vi har tydligen nu 7miljoner poäng, som jag förstår det kallas dessa för MR, vi gillar att resa jag skaffade nyligen ett amex elite men inser att jag kanske var lite snabb där kanske skulle jag gjort invite mm har dock inte fått kortet än.

Till sak, hur ska vi göra för att bäst få valuta för poängen ? Amex säger en sak men är i te helt säker på att det är det bästa vi har båda vanliga EuroBonus kort oxå

Tack
För 7 miljoner MR-poäng kan du få 583 000 Eurobonus-poäng (12 Membership Rewards-poäng = 1 EuroBonus-poäng)! Så med dessa poäng kan ni tar er vart som helst i första klass :)
 

BAS

Medlem
Hej tänkte försöka förstå jag har försökt söka men kan inte riktigt hänga med :) tjejen har platinum amex där vi har handlat genom åren vi har tydligen nu 7miljoner poäng, som jag förstår det kallas dessa för MR, vi gillar att resa jag skaffade nyligen ett amex elite men inser att jag kanske var lite snabb där kanske skulle jag gjort invite mm har dock inte fått kortet än.

Till sak, hur ska vi göra för att bäst få valuta för poängen ? Amex säger en sak men är i te helt säker på att det är det bästa vi har båda vanliga EuroBonus kort oxå

Tack
Skaffa först ett SAS EuroBonus World Mastercard Premium, och växla sen in tillräckligt mycket poäng till Eurobonus för att nå högsta Fly Premium-nivå (200000 EB-poäng senaste 12 månaderna). Sen kan du boka obegränsat antal business hos SAS för 60000 poäng tor. Asien/USA.
 

JohnR

Medlem
Ett billigare sätt att bli Diamond utan att flyga en mil är väl att ha tre Amex Elite (två kreditkort och ett gammalt betalkort) + köpa 30 000 baspoäng.

Har man Mastercard Premium och de två Amex Elite som får nytecknas, så måste man göra en milagerun på 8000 poäng för att fixa diamanten... ;-)

Har jag missat något? Kan man alltså teckna 2st Amex Elite, och få 2x20.000 poäng?
 

Smofi

Ny medlem
Skaffa först ett SAS EuroBonus World Mastercard Premium, och växla sen in tillräckligt mycket poäng till Eurobonus för att nå högsta Fly Premium-nivå (200000 EB-poäng senaste 12 månaderna). Sen kan du boka obegränsat antal business hos SAS för 60000 poäng tor. Asien/USA.
 

Smofi

Ny medlem
Och det ska då ske på tjejen såklart som har platinum kortet?

Jag läser ju att de kommer driver med "få mer för poängen" är det värt o let's eller är det bara köra på din rekommendation ? Har även förstått att Mr poäng inte försvinner men det gör EuroBonus

Tack för bra idé
 

Thornado

Medlem
Och det ska då ske på tjejen såklart som har platinum kortet?

Jag läser ju att de kommer driver med "få mer för poängen" är det värt o let's eller är det bara köra på din rekommendation ? Har även förstått att Mr poäng inte försvinner men det gör EuroBonus

Tack för bra idé

Som det har nämnts tidigare i tråden så är det onödigt att föra över poängen till Eurobonus just nu, utan bättre att spara dem hos Amex och föra över dem strax innan man tror att man tänkt använda dem (med viss framförhållning dock, då överföringen kan ta ett tag).
Dels för att poängen inte går ut så länge de ligger hos Amex, men även för att det ger större flexibilitet (det kan t.ex. dyka upp en situation där det blir mycket bättre värde att växla några av poängen till hotellpoäng hos Radisson eller Hilton för att kunna boka en hotellnatt som annars varit väldigt dyr). Undantaget är väl möjligen att det kan vara värt att växla en del poäng (om man vet att man kommer att behöva dem "snart", säg inom ett år) om en kampanj med bättre växlingskurs dyker upp. Jag har dock inte sett till någon sådan för Eurobonus sedan växlingskursen försämrades till den nuvarande, så skulle inte hålla andan för en sådan.

Om vi nu antar att (en stor del av) poängen kommer att växlas till Eurobonus och användas för att flyga, så finns det även där sätt att öka värdet på poängen. Som har nämnts tidigare så är SAS Mastercard Premium ett alternativ om ni bara tänkt boka SAS-flyg för poängen, men om ni kan tänka er att vänta ett tag med att boka bonusresor (tills ni lyckats spendera 150kSEK på ett annat kort) så skulle jag rekommendera att skaffa ett av de SAS-brandade Amex-korten som kan ge er en 2-4-1-voucher som i praktiken dubblerar värdet på de poäng ni använder för en bokning. Dessutom kan ju din flickvän rekrytera dig till detta kort så får ni värvningsbonus både på hennes MR-konto och Eurobonuspoäng på ditt Amex. I och med att pointsharing nu funkar hos SAS så spelar det ingen roll vem av er som har SAS Amex-kortet då ni ändå kan kombinera era Eurobonuskonton och använda poängen tillsammans.
 

Smofi

Ny medlem
okej, hon har nu Amex platinum där vi har de numera kanske 8-9milj MR jag har ett Sas amex Elite, och är väl nära de nämnda 150k snart. kan hon föra från platinum till mig eller bör hon skaffa en sas brandat kort först?
 
Toppen