Senaste nytt

Resemål vs Valutakurser

Canadien

Medlem
Kunde inte hitta någon tjänst som snyggt gav mig en snabb överblick över valutakurssituationen och dess förändring över tid, så jag komponerade ihop en världskarta baserat på data med SEK-USD-*-kurs från USA:s finansdepartement. Förändring över 1 år. Grönt är bättre.
Vore kul att se den kartan med förändring över 5 år, 10 år, 25 år, 50 år men det kanske blir för irrelevant när man inte har övriga parametrars förändringar under dessa tidsintervall som lokal inflation/köpkraft e t c.
 

emailsson

Medlem
Vore kul att se den kartan med förändring över 5 år, 10 år, 25 år, 50 år men det kanske blir för irrelevant när man inte har övriga parametrars förändringar under dessa tidsintervall som lokal inflation/köpkraft e t c.
Det får bli för en version 2. Finns det fler parametrar att ta in så är det bara att önska.
 

M.K

Medlem
@Jönsson det går absolut att dra fördel av kronraset som småsparare. Som jag skrivit i flera trådar har jag stor tro på både USD och NOK som bägge haft en strålande utveckling.

USD tack vara Trumps ekonomiska politik som jag har stort förtroende för. Tipset kvarstår om +10sek/$

NOK ser bra ut med stigande olja och räntehöjningar i en stark ekonomi med vettig regering. Blir iaf viss vinsthemtagning vid 0,90/1,1111 mot sek som förra gången i höstas, men chansen finns faktiskt för +10% styrkning härifrån denna gång.

Själv har jag agerat utifrån detta och har förutom ett stort SAS innehav enbart skulder med 7-siffrig belåning i SEK i svenska banker placerat i investeringar i bra valutor.

Som bonus blir det mycket EB på spenden då jag kör denna i svenska poängkort tillsvidare. Avvaktar andra investeringar i sek till vårbudgeten och eventuellt men inte troligt förtroende för nya regimen i Sverige. Stor risk för ”allt åt alla” politik med så många viljor som ska få sitt.
 
Last edited:

NyfikenGrau

Medlem
NOK ser bra ut med stigande olja och räntehöjningar i en stark ekonomi med vettig regering.

Verkligen? Intressant, jag kan inget om norsk ekonomi, men från mit €-perspektiv är NOK en av de valutor som tappat mest på senare år. Inte lika mycket som SEK, men ändå ganska rejält.
Men bra vink om den stämmer, kanske ska passa på att se fjäll och fjordar i år då :)
 

M.K

Medlem
@NyfikenGrau stämmer, jag som var otydlig, ursäkta. Jag tänkte från årsskiftet. Jag tror oljan testar $80 igen plus ytterligare en räntehöjning från NB på räntemötet 12:e mars. Känns naturligt med nytt test av 0,90 då. Senare i mars finns dock chans för liten rekyl för SEK. Därför jag tar iaf viss vinsthemtagning senast runt mitten av månaden.

Edit. Nu har ju Nok redan gått en del men diversifiering från € kan var klokt inför eventuell hård brexit. Kan ske oväntade rörelser då.

Mvh
 
Last edited:

JensE

Medlem
Kunde inte hitta någon tjänst som snyggt gav mig en snabb överblick över valutakurssituationen och dess förändring över tid, så jag komponerade ihop en världskarta baserat på data med SEK-USD-*-kurs från USA:s finansdepartement. Förändring över 1 år. Grönt är bättre.
Snyggt. Fast med defekt färgseende så kan jag inte tolka något i princip. Röd/grönt som är extra svår.
 

emailsson

Medlem

Attachments

  • valuta-SEK-1y.jpg
    valuta-SEK-1y.jpg
    82,5 KB · Visningar: 241
Toppen