Senaste nytt

Reserapport: Eis Bitte! Lufthansa First till Tokyo

Hej vänner!
Jag tänkte för första gången i mitt liv skriva en form av dagbok och reserapport!

Efter drygt ett år som företagsledare kommer jag nu börja resa sporadiskt och jag har som mål att dokumentera flygningarna här på forumet!

Recensionerna kommer va sjukt ärliga och ha sitt syfte som någon form av dagbok där jag i framtiden kan blicka tillbaka och se vad jag fått vara med om... :)

Självklart hoppas jag att jag kan roa läsare och bidra med tips och tricks kring hur jag lyckas boka mina ”premium” bokningar.

T-180... Soon ready for takeoff FRA-HND

Jag har precis landat i Frankfurt och av strategiska skäl skall jag nu hämta den incheckade resväskan som jag bara checkade in mellan ARN - FRA.
Jag har under cirka två års tid suktat efter att få åka LUFTHANSA FIRST och nu var jag äntligen i Tyskland.

Resväskan kommer ut på bandet bland de första väskorna från dagens ARN-flight och jag småspringer fram för att inte missa en enda sekund av upplevelsen jag snart skall påbörja.

Okej... vad nu?
Jag tar upp mobilen och öppnar kartan för att se hur jag skall... på ett så smidigt sett som möjligt ta mig till den beryktade First Class Terminal.
Mina fingrar verkar tro att jag spelar ett flipperspel när jag snabbt men nervöst försöker skriva in adressen i sökrutan!

7min... perfekt! Då är jag där på 3 min om jag springer tänker jag.
Jag går med bestämda steg ut från terminalen och möts av taxichaufförer som är lika ivriga på att få mig som resenär som dem är på centralstation i Stockholm. Trots det tycker jag att de sköts med en bättre finess och mer ”tysk” artighet än hemma i Sverige?

Ground Service:
Väl framme vid First Class Terminal möts jag av en överartig tysk värdinna som skall bli min "host" under min stay i terminalen.
IMG-0318.jpg
Hon visar inte en tillstymmelse till nonchalans när jag kliver in med halvlortiga jeans, t-shirt och flipp flopp. Utan istället möter hon mig vid hissen med ett stort leende.

Hon ber om mitt pass redan vid hissen (antar att hon ser att jag har det i min hand).

- Glad to have you here today mr. Travelguy
- How many bags would you like to check in?

Under dessa 10 meter, har hon hunnit läsa mitt namn i mitt pass, och redan nu börjat med in-checkningsprocessen.... SNYGGGTT!

Vi kallpratar lite medan jag checkar in och alla jag möter säger "Welcome" eller "Good day". Är jag i himmelriket? Eller står det "President" i min panna? Hon visar mig sedan runt i Loungen och frågar vad jag ska göra på min resa. Vi fortsätter prata och tillslut bestämmer vi oss för att mitt första "pitstop" i loungen skall bli i deras restaurang.
Jag tackar för hennes tid och får även hjälp att införskaffa en parfym från deras Taxfree av henne. Allt sköts utan att jag behöver resa mig ur min stol, ända kravet var att jag visste vilken parfym jag ville ha. Denna parfym levererades sedan till mitt planerade bad som jag tänkt genomföra efter maten!
IMG-0319.jpg
Det var dags för mat, och egentligen ända klagomålet jag hade på hela min lounge-upplevelse. Jag kände tyvärr att servitören var otroligt slö, oengagerad och trött på sitt jobb.
Jag själv har jobbat inom restaurang och vet exakt vad detta är för typ av människa. Hen pratar hellre med köket än med gäster, och önskar att han kunde kröka på jobbet...
JA..JA.. Nu skall inte han kröka utan jag.
IMG-0336.jpg
Jag beställer in en bit Oxfilé med side-sallad och en Pinot Noir från Napa Valley. Detta vinet är så sjukt gott och ett bevis på att USA kan leverera vin i absolut toppklass!
Vad som var roligt var att vinet serverades från en kille från baren, som både hade näsa och intresse för sina gäster. Vi pratar om vinet och dess övriga utbud av vuxendricka. Samtalet slutar med att jag druckit upp mitt glas och han ställer flaskan på bordet!

- Sir, if you need one more bottle after this I got you covered!
IMG-0339.jpg
Jag dricker och äter upp min köttbit och beger mig sedan till badet. Noterar deras val av ETRO produkter och känner verkligen att den produkt Lufthansa vill erbjuda på marken är av absoluta världsklass. Produktval, service, utbud av bekvämligheter! ALLT ÄR PERFEKT.

Efter cirka 30min i badrummet och en podd senare, så är det dags att inmundiga mer vuxendricka och mat. Jag kliver ut i loungen igen, och möts direkt av den trevliga bartendern från tidigare. Han erbjuder mig en plats vid fönstret (ingen spektakulär utsikt, mer än personalingång till flygplatsen). Men hans gest var fin och jag tackade så mycket för den trevliga platsen.
IMG-0346.jpg
Strax efter, vart de dags för ett glas bubbel och lite oliver.
Jag sitter och handlar lite aktier... Eller åtminstone kollar på vad som händer med börsen! Bartendern noterar detta och vi hamnar i en diskussion kring Bitcoin, Japan och Whiskey. Efter ett tag ber han om ursäkt. What?
Han har tydligen redan förstått mitt syfte med min långa stay i Loungen, och jag antar att även ni nu redan förstått den.

SPRATTELVATTEN och massa, massa VUXENDRICKA.

Han frågar om jag gillar Whiskey, vilket jag gör. Men jag föredrar Rom sa jag.
Han kommer sedan tillbaka med 5 glas.

- You cannot leave without a rhum tasting!

Jag tar en titt på deras menyutbud och ser att det faktiskt har rätt fina flaskor för 800 - 2000kr/st. Han hämtade 2 av sina egna favoriter, 2 av mina och sedan en "hemlig" rom som tydligen inte fanns i menyn, denna en premium rom för drygt 2500kr (inget att hänga i julgranen).
IMG-0362.jpg

IMG-0326.jpg
Han berättade det lilla han kunde om deras rom och rom i allmänhet och det var ett trevligt inslag till en redan trevlig vistelse. Samtidigt som vi hade våran lilla provning fick jag chans att beställa efterrätt och choklad av hans kollega.

........... Efter alldeles, alldeles för kort tid (säger detta med en tår i ögat) så kom min host och berättar att min bil nu är redo och det är dags att resa mot Tokyo.
Flighten skulle vara full idag och alla hade redan boardat. Skit!

2 min efter jag blivit tillsagd, gick vi ned en våning och jag fick tillbaka mitt pass. Jag möttes av en inte lika glad, men seriös chaufför som nu skulle ta mig till flyget.
Vi hoppade in i en av deras Mercedes, fint med tysk-kvalité! Heh.

Sedan följde en 2 - 4 minuters bilresa på plattan mellan flygplan och bagagebilar. Sjukt häftigt och jag fick många snygga bilder och videos från bilfärden.
IMG-0322.jpg
Inflight Service:
Jag anläder till vår 747 som skall ta oss till Tokyo denna afton. Vi kliver ut ur bilen och jag möts av den schyssta och sensuella doften av; Betong och Bensin... Jag slänger ur mig:
IMG-0367.jpg
- Ahhh da german luftwaffe

En kommentar som får min chaufför att släppa ifrån sig ett skratt. Jag vet än idag inte om det var åt mitt dåliga skämt om andra världskriget eller min sjukt dåliga tyska?

Väl på planet var jag den sista som bordade, och jag blev igen välkomnade vid efternamn och fick frågan om jag ville hänga in min jacka.
Direkt därefter fick jag erbjuda om champagne och nötter. Jag är redan nu lite väl påstruken men tyvärr går det inte att säga nej till Pommery, en champagne i 1000kr-klassen som spöar skiten ur Krug och Dompa.
IMG-0396.jpg
Jag hinner dricka två välfyllda glas champagne och läsa igenom nyheterna på DI's första sida innan det var dags för take-off.

Matupplevelse:

Väl i luften började den sedvanliga serveringen. Vi börjar med ett glas champagne och aptitretare, som tyvärr får den ödesdigra siffran 1 av 5... Det skulle vara en halvmysig laxrulle med mjukost. Istället var det som en infrusen laxsnitt från istiden. Den var så isig att tänderna började skaka för dem ilade så mycket.

Självklart påpekades detta till min FA som gav mig det sorgsna beskedet om att de inte fanns någon extra aptitretare åt mig.

-Sir im sorry but First Class is full and we only have 1 serving for everyone.

Jaja.. då var middagen förstår... Eller?
IMG-0390.jpg
Middagen fortsatte sedan med kaviar och dess tillbehör. Jag måste säga att Lufthansa håller sjukt bra service på deras kaviarservering. Både tillbehören och kaviaren är av högsta klass.
De köper även större förpackningar kaviar vilket minimerar risken för att servera en dålig portion kaviar (jäst) plus att vi som gäster får chansen till påfyllning. Att en kaviar är jäst är något jag faktiskt råkat ut för flertalet gånger, och speciellt i luften.
Ett bra sätt att se om en kaviar är dålig är om äggen fastnar på locket när du öppnar den för första gången. Isåfall är den kaviaren bara att slänga!! (Går självklart att äta, men inget jag föredrar... Smakar sur/jäst äppelmust).
Jag tror LUFTHANSA packar 2 burkar per leg... Så bra för er som åker i en tom kabin. BESTÄLL MER!
IMG-0401.jpg

IMG-0404.jpg
Likväl i luften som på marken blir jag serverad av en spritglad FA, som tycker att jag borde dricka mer än mitt eget bästa. Jag klagar inte och detta är starten till en lång och skön kvällsflygning.
Middagen fortsätter med den ena rätten efter den andra, och jag har faktiskt inget mer att klaga på vad gäller middagen.
IMG-0422.jpg
Både mat och dryck kombinerat får av mig 8 av 10, och det går inte riktigt att anmärka på Lufthansa First. Det som stör mig mest under flygningen är den någorlunda "öppenheten" i kabinen. Detta skapar en "luftighet" men samtidigt otrolig insyn.
Jag vill inte ha en glad tysk som kollar på mig när jag jobbar eller för den delen petar i näsan. Där är både Asiana, Thai or ANA bättre.

Mid-/End Flight:
Resan flyter på och vi färdas genom luften i lagom hastighet (ingen tail wind). Jag får chans att gå igenom deras filmutbud samtidigt som jag dricker lite rödvin och äter en extra tallrik ost.

FA - kommer och undrar om jag inte skall sova.
Jag säger att jag inte vill, och blir mött av ett leende. Efter lite dividerande och prat om vad jag skall göra i Tokyo, så kommer vi överens om att dem får bädda om till en säng i alla fall.

Jag går och byter om till pyjamas och inser plötsligt att jag konsumerat vuxendricka i cirka 12 timmar... Jösses hah...
Jag går tillbaka till min stol och där står uppdukat mitt vin, en kopp tea och en liten lapp med texten "Sleep well, We wake you up before breakfast". Servicen ombord på LH 716 är utöver de vanliga och jag känner mig både mätt och belåten så att sova ska väl fungera. Jag bäddar snabbt ned mig, smuttar på mitt te innan jag sover lika dåligt som jag alltid gör på flygresor för att sedan vakna 1.5tim senare.

Liten rolig anekdot.
Jag sover så sjukt dåligt på långflygningar, där jag både tycker luft och bekvämlighet är dåligt. Men inrikes/Europa sover jag som en björn i ide trots de dåliga benutrymme och pissiga stolar.
Jävligt skumt!
IMG-0398.jpg
Strax innan landning i Japan blir jag serverad frukost av Cabin Crew. Dem lyckas få till en mäktig äggröra med tillbehör och jag släpper nästa en tår när jag känner hur bra äggröran är.
Oftast blir man serverad en torftig äggröra oberoende om de är flyg eller 5-stjärnigt hotell. Men här får jag en egen redd äggröra som är varsamt saltad och pepprad! Om inte Lufthansa tidigare imponerat så gör denna frukost det.
IMG-0430.jpg
Jag äter snabbt upp min frukost och avslutar med en extra kopp kaffe. Bakfyllan börjar sätta sina spår och jag får snart ångra att jag drack så mycket dagen innan.

Arrival Service:
Touch Down... Mid-day in Tokyo.
Jag blir mött av ground crew, vilket är en nätt och söt liten japanska. Det visar sig sedan att hon skall både guida mig till bagagebandet och ta hand om mitt bagage.
Tokyo är mellanlandning för mig och snart bär det av till nästa destination.

Efter vi samlat ihop mitt bagage visar hon mig till tågstationen och berättar de bästa ställena för mat och upplevelser i Tokyo innan jag måste komma tillbaka till flygplatsen.
Hon tar sedan mina resväskor och berättar att hon slutför min incheckning till slutdestination. Jag får ett kvitto som bevis och hon tackar sedan för sig!
IMG-0432.jpg
Jag går igenom tågspärren och sätter mig lugnt på tåget, med en molande känsla av att jag aldrig mer kommer få se mitt bagage... Men tills jag får reda på det skall jag njuta av Tokyo och dess delikatesser.

Betyg för i Lufthansa First Class Frankfurt - Tokyo
Ground Service = 10/10
In-flight service = 7/10
Mat = 8/10
Dryck = 8/10

Totalt = 33/40
 
Toppen